Články / Sloupky/Blogy

Preview: Jeden svět 2019

Preview: Jeden svět 2019

Ondra Helar | Články / Sloupky/Blogy | 06.03.2019

Na Jeden svět, mezinárodní festival dokumentárních filmů věnovaných lidským právům, jeden z největších svého druhu v Evropě, chodím už od nepaměti a vždycky jsem měl problém si poskládat program. Na co jít? Co vynechat? A co když se mi nějaké filmy kříží? To byl vlastně hlavní důvod, proč jsem dokázal najít cestu k tomu, abych co nejvíce filmů viděl už před festivalem. Z každého ročníku jsem si odnesl nemálo nových námětů k přemýšlení a informací, které jsem neznal, které jinde nejsou. Zde je šestice filmů ze zhruba třiceti kousků, které byste si neměli nechat ujít, protože jsou v něčem „NEJ “.


NA JEJÍCH BEDRECH (režie Alexandria Bombach, 2018)
Nejsilnější lidský příběh festivalu. Pokud jste někdy slyšeli o Jezídech a o genocidě, o kterou se na nich pokoušel Islámský stát, je to zřejmě kvůli Nadji Muradové, která zatvrzele objížděla všechny možná i nemožná místa a při svých svědectvích znovu a znovu prožívala svoji minulost. Sexuální otroctví. Zavraždění rodiny, kamarádů. Zdecimování jejího lidu. Osobní dokument Nadju sleduje ve chvílích, když mluví před OSN, třese se nervozitou nebo se snaží neplakat, ale nejde to. A přitom jen sní o tom, jak si v rodné vesnici otevře kadeřnictví. Příběh obyčejné ženy, kterou osud čapl za ruku a vytrhl ji z obyčejného jezídského života. A o na se ptá světa, co udělá. Ten mlčí. Lidé v drahých oblecích jí vždy zatleskají a dají kytku, ale s problémem, se kterým za nimi přišla, nepomůžou. Film o zoufalství, naději i obrovské vnitřní síle, kterou tahle křehká žena má. Kdo tady neuroní slzu, nemá srdce.

#FOLLOWME (režie Nicolaas Veul, Duco Coops, 2018)
Nejsoučasnější dokument festivalu. Jak funguje celý business kolem Instagramu? Jak lze nakoupit lajky? Kteří lidé to vlastně dělají? A opravdu jsme už dnes ve stavu, kdy se cena člověka měří počtem followerů? Instagram je zeď plná krásných obrázků, ale za ní probíhá tvrdá obchodní mašinerie v rozsahu, jaký si ani neumíte představit. Nizozemský dokument #FollowMe vám sejme růžové brýle a nechá vás nahlédnout za oponu. V tomto ohledu nemohu nevzpomenout mého černého koně z minulého roku, dokument Čističi, který v plné nahotě ukazuje, jak sociální sítě cenzurují obsah a kdo za tím vlastně stojí. Tady je to stejné, jen Facebook nahrazuje Instagram, v současné době celosvětově nejoblíbenější sociální síť, která z lajků dělá tvrdou měnu.

VÍTEJTE V SODOMĚ (režie Florian Weigensamer, Christian Krönes, 2018)
Výtvarně nejpůsobivější snímek festivalu. Gigantická skládka evropské elektroniky v Ghaně působí jako přízrak z postapokalyptické budoucnosti. Dokument jako ambientní Mad Max. Poušť z odpadků, ve které občas někdo zmizí, protože celá stojí na bažině. Děti tu hledají kovy v jedovatých mračnech kouře ze spálených plastů. Vychrtlá zvířena hledá něco ke snědku mezi plasty a dráty. Nejde dohlédnout konce. Otázka, kam vede spotřeba Západu, v mé hlavě plápolala mnohokrát. Málokdy jsem ale přemýšlel nad tím, jaká je cena recyklace. Tady se jí nevyhnete, ačkoliv vám film nic nenutí. Nechá vás jen se dívat. Celkem tiše, přes velkorysé záběry v pomalém tempu. Bohatě to ale stačí.

O ČEM SNÍ PANKÁČI (režie Jimmy Hendrickx, 2019)
Film, který rozjíždí nejvíce témat. Jaké je to být pankáčem v Indonésii? A proč je to větší společenské stigma než kdekoliv jinde? Zřekne se vás rodina, když máte tetování? Jak je to možné v zemi, kde má domorodé tetování jednu z nejsilnějších tradic? Jak to vypadá na punkovém koncertu v Indonésii? Jak funguje tamní scéna? Do toho všeho přidejte ekologická témata. V zemi, která masově kácí pro pralesy kvůli palmovému oleji, se tomu vlastně nejde vyhnout. S tím souvisí i civilizování a napravování domorodých kmenů, které tu žijí. Témat je tu tolik, že by snímek vydal na celý seriál. Otázek je snad ještě více. Na některé dostanete odpověď, na jiné jen odkaz a pár jich zůstane viset ve vzduchu. Exotická sonda nemá v soupisce festivalu srovnání.

ANOTEHO ARCHA (režie Matthieu Rytz, 2018)
Nejpalčivější ekologický film festivalu. Anote Tong je prezident státu Kiribati. Ostrovní zemičky v Tichém oceánu. Jediný stát, který leží na všech čtyřech polokoulích, má ale problém. Vzhledem k rostoucí hladině moře patří k místům, která pravděpodobně dřív nebo později zmizí pod povrchem. Anote Tong, šedovlasý sympaťák, jezdí po světě a snaží se o svém problému mluvit. Svět neposlouchá. Zánik tropického ráje se neodvratně blíží. Vizuálně působivé záběry krásné přírody protínají politickou snahu prezidenta a osudy běžných lidí, jejichž zemi čeká neodvratný zánik.

ŽENY S NÁUŠNICEMI ZE STŘELNÉHO PRACHU (režie Reza Farahmand, 2017)
Nejzajímavější válečný dokument. Viděl jsem asi všechny dokumentární filmy o Sýrii, které v poslední době vznikly, ale žádný nebyl jako tento. V čem se liší? Pominu-li, že jde o íránský dokument, který snímá iráckou reportérku, je ta hlavní odlišnost právě v osobě Noor Al Helli, která do dokumentu vkládá ženský pohled. Zaměřuje se na oběti v místech, která zničili bojovníci ISIS, i na ženy, jež mu sloužily, a je tu citelný rozdíl v tom, jak s nimi komunikuje. Snaží se pochopit motivaci lidí, kteří nostalgicky vzpomínají na ISIS, i hořké slzy těch, kterým vzal všechnu naději. Dává svědectví z míst, která zničila válka. Z míst, na která se už zapomnělo, protože se tu už nebojuje. Mnozí tu ale zůstávají. Netradiční pohled na válku pohledem matky, která balancuje mezi profesionálním odstupem a vlastní lidskostí.

Info

Jeden svět 2019
6. – 17. 3. 2019
Praha a dalších 35 měst
web festivalu

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Preview: Le Guess Who? 2024

Maria Pyatkina, David Čajčík, Michal Pařízek 29.10.2024

Pokud někde objevovat, tak právě tady. Vybíráme z napěchovaného programu devět jmen.

Šejkr #140: V obraze

Michal Pařízek 04.10.2024

Dneska v osm večer na Radiu 1 spolu s Angeles Toledano, Melike Şahin, Autumnist, Juliánem Mayorgou nebo Cindy Lee. If You Hear Me Crying… leave me alone.

Šejkr #139: „I’m sure we’re not the only ones“

Michal Pařízek 20.09.2024

Šest dní u moře uplynulo tak rychle, že jsem se ani neotočil, a určitě nejen proto, že tam bylo 15 stupňů. Ale ve stínu toho, co se dělo/děje tady, už…

Šejkr #138: Prsten

Michal Pařízek 06.09.2024

Okruží severu sedí kolem mozku pevně a (možná) napořád, podobně jako prsten, který mám na prstě snad po třiceti letech. Přišel ke mně před Rouge, komu tak asi patří? Forget…

Tak daleko, tak blízko: Mario „Dust“ La Porta (Psychopathic Romantics)

redakce 29.08.2024

Mario „Dust“ La Porta si zařídil svůj bar, aby se měl kde zašít, taky si tam hrává. A se svojí kapelou jezdí po světě. Přijedou i do Kaštanu.

Šejkr #137: V přízemí

Michal Pařízek 23.08.2024

Štvanice minulý pátek hořela. První pražský Underground Overtake se povedl náramně, atmosféra euforická a velká stage, která u Bike Jesus vyrostla, byla zatraceně funkční i slušivá.

Válová a Janáček, abstrakce na třetí

Veronika Mrázková 13.08.2024

Současně je právě marnost a nevědomost, kde začít a kde skončit, vzrušující. Tlumí racio a vynucuje si takové oddání dílu, které se obejde bez faktického výkladu či pointy.

Top 5 Brutal Assault 2024

redakce 13.08.2024

Letošní Brutal Assault je za námi a vypadá to na jeden z nejvýživnějších ročníků vůbec. A to nejen podle našich vyndaných reportérů.

Šejkr #136: Rutina nevadí

Michal Pařízek 09.08.2024

Rozhovor s Nubyou Garcia jsem dělal před pár lety, bylo to uprostřed covidu a bylo to tím poznamenané, ale už tehdy to bylo milé...

Šejkr #135: Post Vintage

Michal Pařízek 26.07.2024

Všechno dobré, něco výjimečné, vytržení s sebou přinesla Aunty Rayzor a vyloženě roztomilí Irreversible Entanglements. Zejména Camae Ayewa, která se chtěla boxovat.

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace