Ondra Helar | Články / Sloupky/Blogy | 20.03.2022
Téma festivalu dokumentárních filmů Jeden svět se v roce 2022 obrací k jeho kořenům. „Cesty svobody“ přímo odkazují na lidskoprávní tematiku, která stála u jeho založení. Právě dnes je téma lidských práv skloňováno čím dál častěji jak díky Ukrajině, tak díky utahování šroubů v Ruské federaci, i v programu Jednoho světa jsou dokumenty věnující se problematice dnes překrývající téměř všechny ostatní zprávy. Neměli bychom ale zapomínat na to, že ještě před měsícem tu byla řada dalších témat, která začátkem války nezmizela. Zde je šestice filmů ze zhruba třiceti, které se promítají nejen v Praze, ale i v regionech, a které byste si neměli nechat ujít, protože jsou „NEJ “.
PLATÓN Z BELFASTU (režie: Declan McGrath, Neasa Ní Chianáin, 2021)
Nejvíce inspirativní dokument. A to dost možná nejen tohoto ročníku. Rozhodně jeden z těch filmů, jenž může změnit náhled na téma, kterému se věnuje. Jeden z nejvíce pozitivních dokumentů festivalu pojednává o svérázném řediteli základní školy v Belfastu. Jeho snaha vychovat děti tak, aby se již nikdy nemohly opakovat krvavé události, které zažili jejich předci, je osobitá, i velmi funkční. Vede děti k samostatnosti a vnímání kauzality s takovou samozřejmostí, s jakou si notorický kuřák připaluje i miliontou cigaretu. Naprosto si uvědomuji, že dokument o řediteli malé základky nezní jako bestseller, ale věřte mi – je. Kéž by ho viděl každý učitel.
ZATRACENÁ PRÁCE (režie: Vera Kričevskaja, 2021)
Nejaktuálnější film. Příběh Natalie Sindějevové, zakladatelky TV Dožď. Na začátku je lehce zpovykaná bláznivá holka, která ráda tančí a sní si svůj velký sen o soukromé televizi. A sen o kanále, který bude přinášet optimismus do obýváků lidí v Rusku, se od roku 2008 posouvá, jak se obsah televize čím dál více přiklání k nezávislé žurnalistice, narážející na odpor vládnoucího režimu. Natalie se mění na silnou lídryni, která vede tým novinářů neustále překonávající tlak státu. Celý film lze chápat jako jakési intro k tomu, jak putinovské Rusko v posledních deseti letech přistupovalo k novinařině, která se neomezovala na pouhé papouškování provládní propagandy.
SOUDCI POD TLAKEM (režie: Kacper Lisowski, 2021)
Nejdramatičtější thriller. Ruská agrese dokázala z mediálního prostoru vypudit dřívější témata. A my bychom na ně neměli zapomínat. Soudci pod tlakem nahlížejí pod pokličku polského soudnictví, kterému se současná vláda snaží podrazit nezávislé nohy. Režisér Kacper Lisowski se snaží být některým soudcům co nejblíž a velmi konkrétně ukazuje systematickou likvidaci nezávislé spravedlnosti v Polsku. Osobní, plastické, živé.
MÉ DĚTSTVÍ, MÁ ZEMĚ – 20 LET V AFGHÁNISTÁNU (režie: Phil Grabsky, Shoaib Sharifi, 2021)
Nejlepší časosběr. Snímek sleduje život obyčejného kluka z afgánského Bamijánu po dobu dvaceti let. Třeštíková na afghánský způsob? I tak se to dá říci. Můžeme nahlédnout do života těch nejchudších lidí, kteří žijí v jeskyních v těsné blízkosti někdejších budhistických památek, jež zlikvidoval Tálibán. Očima malého kluka se díváme na americké stíhačky na obloze, sledujeme dospívání i existenční starosti a snahu postavit se na vlastní nohy. Svědectví, že lidé jsou více méně všude stejní. Jen kulisy se mění.
KAŹDÁ MINUTA ŽIVOTA (režie: Erika Hníková, 2021)
Nejkontroverznější dokument. A to počítám i dalšího domácího favorita, vyvolávajícího velmi rozporuplné reakce, snímek Síla o filmovém kritikovi Kamilu Filovi. Každá minuta života dokumentuje rodiče, kteří se vzdali všeho, aby ze svého potomka vychovali „supermana“. Snaha rozvinout své dítě za každou cenu v co nejvíce ohledech tu naráží hlavně na otázku, zdali mu tím nebereme něco, co by mělo patřit k dětství. Neznám moc rodičů, které by film nechal v klidu. Jedni se zamýšlí, jestli dělají pro své dítě dost, a druzí nešetří velmi explicitní kritikou výchovné metody Kamevéda.
MÁTE ZAKÁZKU (režie: Shannon Walsh, 2021)
Nejzajímavější film s netradičním tématem. Vhled do internetových platforem, které před pár lety vypadaly jako nezávislí spasitelé trhu práce. Ať už jde o dopravní služby, jídelní kurýry nebo platformy zprostředkovávající nějakou službu typu „hodinový manžel“. Snímek Máte zakázku ukazuje praktiky těchto společností ke svým „zaměstnancům“. Technologie tu předhonila legislativu, čímž se pootevřela cesta ke strojově řízenému a velmi efektivnímu modernímu otroctví. Zrodila se velmi sofistikovaná sociální past. Skrze osobní příběhy režisérka Shannon Walsh dává dohromady puzzle, které se týká v podstatě celého světa.
redakce 22.12.2024
Dá se u nich rekapitulovat celý rok, stejně jako celý život, můžete být trudní a veselí a nejlíp všechno najednou.
Michal Pařízek 13.12.2024
Nikol Bóková vydává svoje Feathers zítra, dneska večer na Radiu 1 si dáme jednu ve světové premiéře. Feathers, peříčka.
Minka Dočkalová 12.12.2024
Hra o čtyřech hercích není pro divadelní uskupení Bazmek entertainment nic neobvyklého, prvek interaktivity mě děsil jen zpola, i když LARPy spíš nemusím.
Maria Pyatkina, David Čajčík, Michal Pařízek 29.10.2024
Pokud někde objevovat, tak právě tady. Vybíráme z napěchovaného programu devět jmen.
Michal Pařízek 04.10.2024
Dneska v osm večer na Radiu 1 spolu s Angeles Toledano, Melike Şahin, Autumnist, Juliánem Mayorgou nebo Cindy Lee. If You Hear Me Crying… leave me alone.
Michal Pařízek 20.09.2024
Šest dní u moře uplynulo tak rychle, že jsem se ani neotočil, a určitě nejen proto, že tam bylo 15 stupňů. Ale ve stínu toho, co se dělo/děje tady, už…
Michal Pařízek 06.09.2024
Okruží severu sedí kolem mozku pevně a (možná) napořád, podobně jako prsten, který mám na prstě snad po třiceti letech. Přišel ke mně před Rouge, komu tak asi patří? Forget…
redakce 29.08.2024
Mario „Dust“ La Porta si zařídil svůj bar, aby se měl kde zašít, taky si tam hrává. A se svojí kapelou jezdí po světě. Přijedou i do Kaštanu.
Michal Pařízek 23.08.2024
Štvanice minulý pátek hořela. První pražský Underground Overtake se povedl náramně, atmosféra euforická a velká stage, která u Bike Jesus vyrostla, byla zatraceně funkční i slušivá.
Veronika Mrázková 13.08.2024
Současně je právě marnost a nevědomost, kde začít a kde skončit, vzrušující. Tlumí racio a vynucuje si takové oddání dílu, které se obejde bez faktického výkladu či pointy.