Články / Sloupky/Blogy

Šejkr #78: Potopa

Šejkr #78: Potopa

Michal Pařízek | Články / Sloupky/Blogy | 06.05.2022

Chodit pozdě může být i výhoda. Je hodina po začátku tiskovky, Rudolfinum je v podstatě prázdné. V provizorní zasedačce v lobby nad schody kromě opuštěných židlí potkávám kurátora Petra Nedomu a zdvořile se ptám, zda ještě mohu dovnitř. „Pochopitelně,“ odvětí: „Vpravo je instalace k nahlédnutí, pak se dejte doleva.“ A vlevo jsem se málem ztratil. Tam byla Potopa.


O výstavě Jiřího Příhody si přečtete víc v květnovém Full Moonu, ale pár dalších slov si neodpustím. Autor v doprovodném videu k výstavě zmiňuje, že si vybral název Void zejména pro to, že tohle slovo má v češtině mnoho významů, ze všech možných zdůrazňuje termín zneplatnění. (Osobně se mi líbí spíš poněkud škodolibá nicota, ale to nechme stranou.) Zneplatnění je pochopitelné, Příhoda svými objekty zcela přepisuje prostory galerie, návštěvníky záměrně mate a oslňuje, ukazuje nové možnosti, cesty a průchody. A hlavně nabízí další řešení a vyzývá k přemýšlení nad novými významy. Co víc si v těchto neklidných dnech přát? Návštěvu Rudolfina rozhodně zvažte.


Poslední dny byly zase zatraceně perné, víkend strávený na Sharpu ve finiši květnového čísla chyběl, ale stálo to za to, ne že ne. Stejně tak i narozeniny, které jsem původně ani slavit nechtěl. Nakonec se to všechno sešlo do jednoho těžkého týdne, ale nějak jsme to číslo zvládli. Dneska jsme ho poslali do tisku, těšte se. Pár věcí z něj se odrazilo do dnešního playlistu, stejně ale v posledních dnech poslouchám skoro nejvíc cover Rise Above od Ibeyi. Docela by mě zajímalo, co na tuhle verzi Greg Ginn říká. Žádné hlasité kytary, jen pomalý houpavý rytmus, zároveň slova „try to stop us; it's no use! we are born with a chance“ snad nikdy nezněla silněji. Nějak se mi to propojilo se silným textem na Seznamu, který si budu ordinovat vždycky, když bude docházet kredit a energie.


Potopa. Zajímavé slovo, zneklidňující samo o sobě. Jenže Příhodova instalace má úplně opačný efekt. Alespoň na mě. Pohltí, ale příjemně. Během prohlídky jsem se do jejího namodralého stínu vrátil hned několikrát, a když jsem se tenhle týden ocitl po schůzce nedaleko galerie, tak jsem se tam pro pár okamžiků uklidňujícího pocitu zastavil ještě jednou. A ne naposledy. Tohle by měl být ten zen? Pokud ano, jsem za. Pomalu se procházet pod „vodní“ hladinou mi prostě najelo náramně meditativně, dokonce jsem si vypnul hudbu ve sluchátkách a jen tak tam… byl. Napadlo mě, že bych tuhle instalaci mohl mít doma. Chodil bych si tam přemýšlet nebo se jenom uklidňovat. Ostatně bude třeba, letos toho máme před sebou ještě hodně. Ale člověk nemůže mít všechno a jak říká Lukáš: „Nechce se mi čekat, nemám na výběr.“

Dneska v osm na Radiu 1 pochopitelně s Ibeyi, Duklou, BLK JKS nebo Congotronics International, staví se i Nuha Ruby Ra, DaKooka nebo Etceteral. Rise Above.

Info

Rozhlasový pořad Šejkr poslouchejte na Radio 1.

Tracklist:
Congotronics International – Resila
Kae Tempest – Move
Desire – Black Latex
Tolstoys – Mirror Me (Young Aesthete Remix)
Nick Walters – Singularity
Saajtak – Big Exit
Daniel Villareal – In/On
Širom – I Unveil a Peppercorn to See It Vanish
Nuha Ruby Ra – My Voice
Spoon – Lucifer on the Sofa
Junior Y Su Equipo – Alegrate
Etceteral – Telesterion
Ibeyi – Rise Above (feat. Berwyn)
Anteloper – One Living Genus
Sleaford Mods – Mork n Mindy (feat. Billy Nomates) [Live at Nottz Arena]
Donna Thompson – Matchstick
Shabaka & The Ancestors – Go My Heart, Go to Heaven
Oumou Sangaré – Kêlê Magni
Shilpa Ray – Male Feminist
Dakooka – Refugee
Dukla – Moře 5:36
The B-52’s – Give Me Back My Man
BLK JKS – Mme Kelapile
Elza Soares – Firmeza
Hercules & Love Affair, feat. Anohni – Poisonous Storytelling
Congotronics International – Super Duper Rescue Allstars
Pulp – Common People (Live at Glastonbury Festival 1995)

foto © se svolením Jiřího Příhody

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Šejkr #147: James

Michal Pařízek 10.01.2025

Tehdy jsme Jamese a spol. přemluvili, aby před setem s Lydií Lunch (v Praze se staví ve středu, mimochodem) dali ještě Gallon Drunk set...

Desky roku 2024 podle Full Moonu: 1. místo

redakce 10.01.2025

Ona zpívá: Ty píšeš básně, ale já pořádám večírky. Oni zase: My píšeme básně stejně dobře, jako děláme večírky.

Desky roku 2024 podle Full Moonu: 2. místo

redakce 09.01.2025

Romance pro nevšední den, duchovní písně ke konci světa, hledání hranic lidskosti. Ovšem o radost se podělíme.

Desky roku 2024 podle Full Moonu: 3. místo

redakce 08.01.2025

Někdo svět ztrácí, někdo nachází, všichni jsou plní radosti, nebo spíš věčného smutku. A všechny máme rádi, protože se v tom plácáme s nima.

Desky roku 2024 podle Full Moonu: 4. místo

redakce 07.01.2025

"Your natural state is threatening," říká ten, jehož hřeben umí 360°, ohledávání přirozeného stavu věcí se pak věnují i ornitoložky z Jižních Čech.

Desky roku 2024 podle Full Moonu: 5. místo

redakce 06.01.2025

"Anděli, řekni mi, že je to v pořádku," zpívá v písničce Angel nuevo a my bychom taky rádi řekli, že je to v pořádku, ale co my víme!

Šejkr #146: 100

Michal Pařízek 27.12.2024

Vlastně jsem si myslel, že to tak dlouho není, dodnes si pamatuju, jak jsme se domlouvali se Zdeňkem Lichnovským. Bylo to u nás v kanclu, dělali jsme rozhovor u příležitosti…

5 zimních písniček pro tichou noc podle Full Moonu

redakce 22.12.2024

Dá se u nich rekapitulovat celý rok, stejně jako celý život, můžete být trudní a veselí a nejlíp všechno najednou.

Šejkr #145: Peříčka

Michal Pařízek 13.12.2024

Nikol Bóková vydává svoje Feathers zítra, dneska večer na Radiu 1 si dáme jednu ve světové premiéře. Feathers, peříčka.

Proč je jetel špatným křesťanem? Protože si nepřeje být spasen. (Gurumánie)

Minka Dočkalová 12.12.2024

Hra o čtyřech hercích není pro divadelní uskupení Bazmek entertainment nic neobvyklého, prvek interaktivity mě děsil jen zpola, i když LARPy spíš nemusím.

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace