3DDI3 | Články / Offtopic / / Movie/dox | 27.03.2016
Někde uvnitř je schovaný dobrý film, ale je zatraceně těžké ho v tom balastu vykutat. Spokojení budou jen nejzarytější fanoušci, pro které je Batman vs. Superman plejádou ikonických momentů z hlav spisovatelů Franka Millera, Granta Morrisona, ale bohužel i takového Geoffa Johnse. Snaha šokovat je vyloženě na škodu, těch momentů je moc. V Muži z oceli lehla popelem polovina Metropolis, mrakodrapy padaly jako hrušky a jeden z nich obsahoval i nebohé zaměstnance Bruce Waynea. V ten den si Batman znovu připadal bezmocný a přísahal si, že ze světa sprovodí mimozemskou hrozbu s eSkem na hrudi. Mezitím se svět rozdělil na ty, kteří uvěřili, že Superman je novým mesiášem, a na ty, kteří si uvědomovali, jak nebezpečným se může stát. Zhruba tolik k premise, která je neuvěřitelně slibná, ale nakonec vyústí v digitální porno, o kterém mluvil Birdman v Iñárrituově oscarovém majstrštyku. Pojďme si nejdřív říct něco o kvalitách, které tu jsou, o to víc mrzí zápory.
Rozehrávka v batmanovském stylu, kde sledujeme z pozemské perspektivy finální souboj z Muže z oceli, je asi nejlepší akční scénou celého filmu. Destrukce je hmatatelná a přináší svědectví obyčejného člověka sledujícího bitvu bohů. Nenávist a bezmoc ve výrazu Bruce Waynea je hnacím motorem jedné z mála fungujících linií ve filmu a klobouk dolů před Benem Affleckem, který od prvních momentů táhne celý film a je více než důstojným nástupcem Christiana Balea. Starý, sebekritický fanatik jako by opravdu vypadl z Návratu Temného rytíře Franka Millera. Pohled na Supermana jako hrozbu a nedotknutelného Boha, který bezohledně prosazuje svůj pohled na spravedlnost, je rovněž prezentován poměrně kvalitně a scéna slyšení před komisí, kde je svědkem jedna z jeho obětí, je něčím nevídaným. Silné momenty “obyčejného” zachraňování byly propálené už v trailerech, ale fungují. Henry Cavill svého emocemi trhaného mimozemšťana herecky zvládá s přehledem, a to jak ve vysloveně záporáckých momentech, tak v kentovském civilu. Wonder Woman pomáhá kvalitní obsazení. Gal Gadot patří k příjemným překvapením, a i když je její role okrajová, není zde navíc a některé scény si vyloženě krade pro sebe. Připravovaná sólovka najednou dává smysl. Camea ostatních členů budoucí Ligy spravedlnosti jsou krátká a za zmínku stojí pouze to od sprintera Flashe. Mrazivá scéna.
Největším záporem (ne záporákem) je kromě Terriova nevyrovnaného scénáře Lex Luthor. Jako by si vymysleli karikaturu Jokera (protože ho díky Ledgerovi mají všichni rádi), bohužel nepovedenou karikaturu a Jesse Eisenberg ani nemá šanci ho ztvárnit autenticky. Luthor by měl být ztělesněním sebejistoty a inteligence, který v Supermanovi vidí hrozbu z hlediska potenciálu lidstva. Řekněme nadčlověk v lidském měřítku. Zde nacházíme rozmazleného fracka s nevyřešenými problémy z dětství a psychickou poruchou, co by působil směšně i v animáku. Snaha udělat z něj loutkaře celé show nefunguje a jeho plán má trhliny o velikosti Macochy. Říká se, že film je tak dobrý, jako padouch v něm a u spektáklu Batman vs. Superman tohle bohužel platí do posledního písmene. Ne tak když se do finále přiřítí démonický Doomsday. Neskutečně matoucí jsou i snové sekvence, v níž se Wayne zpočátku utápí - samy o sobě jsou mimořádně působivé (bitva se Supermanovými uctívači v dystopickém městě), ale už tak košatému (a přitom prostému) ději ubírají na přehlednosti. Kdyby je alespoň Zack Snyder točil přes jiný filtr...
Rvačka Batmana se Supermanem je neuvěřitelně „vychtěná“ a její důvod i ukončení jsou sice docela originální, ale též padlé na hlavu. Aby motivace dát si přes hubu zmizela těsně před bitkou… Nejhorší je, že herci jsou ve svých rolích tak dobří, že podivné scenáristické zvraty dokážou uhrát, jen to z jejich postav dělá buď blbce, nebo morálně pochybné jedince. Mrtvol od Muže z oceli rozhodně ubylo, ale ani Batman a ani Superman nejsou zrovna lidumilové a mafii nebo Luthorovy poskoky posílají k šípku bez skrupulí. Batman jde dokonce tak daleko, že padouchy cejchuje a zabíjení nebere jako velký přestupek. Snyder na zpomalovačkách trochu ubral a film z jeho předchozí tvorby připomíná nejvíce Watchmeny… s hloupějším scénářem. Vystřižené scény by mohli ledacos vysvětlit a bitky budou prý v režisérském střihu krvavější, ale první dojem je jen jeden.
Pokud tohle má být úvod do DC vesmíru stříbrného plátna, tak by pánové měli přibrzdit. Vystřílet si tolik potenciálních zápletek na sólové filmy během jednoho z nich je vyložené hýření. Neprospívá to ani divákům, ani scénáristům. Teď honem sólovku Wonder Woman a Batmana na spravení chuti.
Batman v Superman: Úsvit spravedlnosti
Režie: Zack Snyder, 2016
www.batmanvsuperman.dccomics.com
Tomáš Jančík 05.01.2024
Kaurismäki vytvořil nadčasový snímek o opuštění a strachu ze sblížení, ale s notnou dávkou humoru a romantiky.
Klára Řepková 05.12.2023
K tomu se přidává propracovaná choreografie se skupinou tanečníků, kapela a skvělé album inspirované discem ve středu pozornosti a velkolepý spektákl je na světě.
Tomáš Jančík 30.11.2023
Scorsese si v mocných stopážích už desítky let libuje, takže i když pracuje s pomalejším tempem, není tu prostor na slepá místa a délka je adekvátní obsahu.
Tomáš Jančík 09.11.2023
Na Letní filmové škole se sál oprávněně bavil celou hodinu a půl a po skončení sklidil film nadšený potlesk, následovaný ovacemi pro svéráznou představitelku matky Simonu Pekovou.
Klára Řepková 20.10.2023
Když letos na jaře americká zpěvačka Taylor Swift vyjela na turné, rychle se z toho stal pořádně megalomanský projekt. Filmová verze koncertu jako alternativa?
Andrea Kubová 12.10.2023
Ačkoliv pro některé zůstávají jeho charakteristické manýry nepostradatelné, pro jiné se stávají jaksi okoukanými.
Tomáš Jančík 22.08.2023
Tvůrčí svoboda, jakou od mateřské firmy snímek dostal, je až překvapivá, protože od prvního momentu se s ní hlas vypravěčky nemaže.
Tereza Bonaventurová 14.12.2022
Surrealistická jízda plná symbolů, repetetivních rýmů a popkulturních odkazů vás vezme na vesele imaginativní výpravu za těmi nejhoršími problémy současného světa.
Julia Pátá 01.12.2022
Můžeme si pokládat otázku, zda Sedlák natočil film, který má oslovovat generaci Z. Hledání odpovědi však nemá smysl. Banger.
Jakub Blaho 14.11.2022
Filmár a hudobník Jan Foukal nasadzuje ružovejšiu optiku a v novom filme dokumentuje silnejúce priateľstvo s Albertom Romanuttim, frontmanom Bert & Friends.