Jakub Hudák | Články / Recenze | 13.02.2014
Stephen Malkmus občas působí jako ten nejzlatější americký chlapec. Na veřejnosti se chová slušně, má rád sport a grilování, vyblbnul se v devadesátkách a teď už bychom ho viděli tak na zápraží s dekou a čajem. Niki Lauda v Rivalech říká, že štěstí je nepřítel a jeho žena mu to má za zlé – Malkmus byl vždycky podprahově depresivní a taky mu to žena zatrhla (ve skladbě Lariat kvůli ní změnil text, aby byl optimističtější). Myslím, že proto se fanoušci Pavement často dívají na The Jicks skrz prsty. Malkmus nového milénia už v hudbě tolik netrpí a pro ty, co si to chtěli probolet s ním, je to jako zrada.
Už předchozí album (Mirror Traffic) bylo o dost klidnější než třeba Slanted & Enchanted nebo Westing a aktuální Wig Out at Jagbags z trendu nevybočuje. Zato je inteligentnější. Skladby často ironizují absurditu písničkové formy (a jiných věcí): například kakofonie následovaná popovou melodií v Houston Hades anebo rychlé změny výrazu v The Janitor Revealed. Cynismus taky zůstal, protože, jak říká Malkmus, cynismus znamená, že vám na něčem záleží. Jenže tentokrát je to cynismus zacílený k vlastní minulosti a historii toho, co člověk za život naposlouchá, takže narazíme na různé citace typu beatlesáckého „I Am the Walrus“ zpěvu v refrénech jinak naprosto střízlivé Planetary Motion, nebo výpůjčky melodie z Hendrixovy verze All Along the Watchtower ve zmiňované The Janitor Revealed. Shibboleth zase s výraznou basou připomíná starší Pixies (nejvíc asi Debaser), ale to je na desce spíš výjimka.
Wig Out at Jagbags je na první pohled nejvýraznější svou hravostí. Na jednu stranu je to hravost hudební, třeba Cinnamon and Lesbians končí jamovacím sólem, v některých písničkách se objevuje legrační unisono kytary a zpěvu a vůbec všude jsou po špetkách přidané eklektické vyhrávky nebo žestě. Na druhou stranu je to hravost textová. Těžko říct, o čem přesně Malkmus zpívá, jestli má na mysli něco konkrétního nebo jde o metafory, ale taková Rumble at the Rainbo je nepochybně výsměch lidem, co odmítají zestárnout, Chartjunk je asi dloubanec do písní skládaných pro Top 40 a význam verše „I don’t have the stomach for your brandy, I can hardly sip your tea“ z Independence Street je jasný.
Stephen Malkmus prostě stárne. Ale to je v pořádku, protože to dělá důstojně. Navíc je díky větám typu „I’ve been tripping my face off since breakfast“ a psychedeličtější Surreal Teenagers pořád dost cool. Je to pořád ten zlatý americký chlapec, co si hraje před spaním Ege Bamyasi od Can, a to neschová.
Stephen Malkmus and the Jicks: Wig Out at Jagbags (Matador, 2014)
Kristina Kratochvilová 24.11.2024
Představu pozlátka tvrdě zadupává do země špinavá realita plná absťáku, démonů, lítosti a vyhasínajících životů Laneganových blízkých.
Šimon Žáček 24.11.2024
Zdánlivě banální příběh Anory skrývá krásy i ošklivosti chybujících lidí ve stále více matoucím světě.
Jakub Veselý 21.11.2024
Inšpiráciami sa Templeman netají, na R&B a soulových prvkoch sa podpísala hudba Stevieho Wondera a Princea, indie rock s jemnou psychedéliou pripomínajú Tame Impala alebo MGMT.
Magdalena Fendrychová 11.11.2024
Texty se nezabývají současnými společenskými problémy nebo zásadními citovými zvraty, spíš popisují každodenní situace a fantazie.
Žofie Křížková 05.11.2024
Dvaačtyřicetiminutová stopáž zahrnuje jediný track a ten nabízí ponor do hluboce meditativní lázně neopakovatelných nuancí. Za týden v Praze.
Sára Prostějovská 28.10.2024
Synthpopové Forgive Too Slow vypráví deset krátkých příběhů lásky, jíž autorka v každém z nich nahlíží jinýma očima.
Šimon Žáček 28.10.2024
Druhá série Rodu draka se tak moc věnuje intimním chvílím rodinných členů, až zapomíná na zásadní konflikt. Anebo je to záměr?
Lea Valentová 25.10.2024
Dômyselnú dramaturgickú pavučinu tak organizačný tím pretkal napríklad lokálnymi mýtmi aj ladením nástrojov z mimoeurópskych lokalít.
Michal Berec 05.10.2024
Nosným kameňom je hypnotická repetitívnosť motívov, improvizácia na pomedzí apalačského folku a jazzu, ktorá sa ale môže postupne začať zlievať.
Richard Michalik 31.08.2024
Opäť cez vydavateľstvo Constellation (Godspeed You! Black Emperor, Jerusalem in My Heart) a opäť s rovnakým producentom (Zach Scholes).