Články / Recenze

Svoboda za mřížemi aneb Paraneuro

Svoboda za mřížemi aneb Paraneuro

Jakub Koumar | Články / Recenze | 06.03.2015

Arnold Schoenberg tvrdil, že největší svobody je možné dosáhnout pouze při existenci určitých hranic. K podobnému závěru možná došli experimentátoři Paraneuro, jejichž hudba je naprosto volná, a přitom svázaná pevným nástrojovým obsazením.

Trio Paraneuro příliš pozornosti nesbírá. Přitom deska ParaNeuroLogic zdaleka nezaznamenává jejich první krůčky. Ještě jako kvartet Neuro, kdy pracovali s pianistou Emilem Viklickým, natočili dvě desky. Po ukončení spolupráce a redukci na tři hráče dokončili dvě dlouhohrající dema a jejich skladba vyšla na čtvrtém His voice sampleru. K tomu nahráli dvě písně pro PremEdice Radioateliéru.

Nová nahrávka ParaNeuroLogic má překvapivě silný jazzový nádech. A to hlavně díky křídlovce, jejíž plech rozechvívá Jarmo Sermilä, finský hudební skladatel s bohatou uměleckou minulostí. Pomáhají mu dva spoluhráči: o třináct let mladší cellista Miroslav Posejpal (IQ+1) a o dvaadvacet let později narozený perkusista Alex Švamberk (X61, sONaLeX). Celá trojice se stará i o doprovodnou elektroniku, kterou kombinují s klasickými nástroji tak, jako by si byly vzájemně souzeny. Nejde jen o podkreslování analogových tónů digitálními, je to o hledání možností, jak je vzájemně skloubit. A daří se to fantasticky.

Práce s nástroji se pohybuje v oblastech soudobé i experimentální kompozice a freejazzu, elektronické plochy jsou táhlé a mohutné. Není to jen dramatický efekt, ale podloží pro nespoutanou hru. V dronech a ambientu jsou všechny kakofonie a disharmonie příjemně libozvučné, nebudují napětí, ale radost z pohybu. Jenže u toho nezůstane dlouho. Jako by si performeři náhle prohodili partitury, začne být právě elektronika těkavá, pulzující a nestálá. Cello se pod smyčcem rozehraje, jako by byl nekonečný, pohár kostrbatého sóla žesťů přeteče a po jeho stranách se objeví čitelná melodie. Perkuse přejdou ze střídmého dunění v náhodné glitche. Jako by jeden druhého nakazili, přitom si dokážou zachovat kontinuitu. Z každého tónu je cítit síla zkušeností. Nadhled i ponor zároveň. Přes symfonickou preciznost Paraneuro pořád pracují s nádechem nepoznaného, improvizační krásou.

Tahle jazzová vlastnost skladby „odškrobuje“. Jsou pak uvolněné a místy nečekaně chytlavé, ve skrumáži tónů a pazvuků lze najít i minimalismus nebo funky groove, jaký jste od strun violoncella ještě neslyšeli. Je pravda, že ParaNeuroLogic postupně přestává překvapovat, o to víc volnosti je v něm cítit. Volnosti v uzavřeném systému, z něhož se vám nebude chtít odcházet.

Info

Paraneuro – ParaNeuroLogic (Polí5, 2014)
www.poli5.bandcamp.com/album/paraneurologic

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Nejlepší texty Full Moonu 2024: Nádej prázdnych tiel (Vojtik)

Richard Michalik, Veronika Vagačová 30.01.2025

Po silnom debute, za ktorý si Vojtik vyslúžil ocenenie RadioHead Awards, šlo očakávať čokoľvek. Jeho odvaha a talent ukazovali hneď viacerými možnými smermi.

Nejlepší texty Full Moonu 2024: Cepín v hlavě (Kid A Mnesia)

Štěpán Šanda 28.01.2025

Procházka výstavou v podobě něčeho blízkého počítačové hře může dobře připomínat pandemickou osamělost. Kid A Mnesia Exhibition.

Nejlepší texty Full Moonu 2024: Poslední zvonění aneb Život Vernona Subutexe

Michal Pařízek 28.01.2025

Život Vernona Subutexe je brutálním popisem společnosti rozpolcené v různých směrech, společnosti, jíž cloumají nenávistné nálady směrem k odlišným rasám, cizincům nebo prostě osobám, které nezapadají.

Nejlepší texty Full Moonu 2024: „Byly jsme holky a byly jsme trochu divné…“ aneb Holky v punku

Radim Kopáč 27.01.2025

Punk ladies made in ČSSR určitě musely být. Možná ne tak výrazné jako holky z Dybbuku, možná netvořily celou sestavu, ale každopádně tady měly své místo. Na pódiu i pod…

Trochu červené (Lelee)

Veronika Vagačová 22.01.2025

Hravé riffy, prenikavé vokály a nečakané štylistické zmeny sú len pár z ocenenia-hodných kvalít tejto relatívne novej skupiny.

Mramory města, v pokojích mršin (Infamis Tenebre)

Jiří V. Matýsek 21.01.2025

Žádný growl, žádné temné mručení, jakoby tu z vlhkých kobek zněl hlas čisté bytosti, kterou zahnalo lidské nepochopení.

Nový hlas v mé hlavě (Linkin Park)

3DDI3 01.01.2025

Kapela, co má duši, ale nemá hlas. Anebo jo.

Kdo si tak dnes vzpomene? (Hvězdy v polostínu)

Jiří V. Matýsek 20.12.2024

Do světa písničkářů se noří nová publikace novináře, muzikanta a pečlivého lovce příběhů písní Michala Bystrova Hvězdy v polostínu. Nabízí stovku portrétů písničkářů ze šedesátých let.

Všetci žijeme s vedomím, že jedného dňa zmizneme (Parannoul)

Matej Žofčín 18.12.2024

Keď internet objavil na Bandcampe jeho album To See the Next Part of the Dream, ľudia o ňom na stránkach ako Rate Your Music a Reddit nevedeli prestať rozprávať.

Cesta do hlubin sebevrahovy duše (Ti, kteří se rozhodli)

Martin Zoul 17.12.2024

Jsou tabu a tabu. Některá se zhroutí při sebedrobnějším otočení dějinného soukolí, jiná působí dojmem monolitu, do kterého byly při vzniku člověka vyryty základní zákony lidství.

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace