Články / Sloupky/Blogy

Taneční na doma: nenech virus zabít svůj groove

Taneční na doma: nenech virus zabít svůj groove

Maria Pyatkina | Články / Sloupky/Blogy | 22.03.2020

Internet se rozpůlil. Buď máme zprávy o průběhu pandemie a nových vládních nařízeních, nebo nejrůznější rady, jak se s nimi vypořádat. Za několik dnů karantény jsem narazila na tolik koronavirových playlistů, že bych je mohla poslouchat do důchodu. Myslím, že tipů na knihy, filmy, livestreamy a jiné aktivity na doma máte ažaž, a kdyby vám náhodou po tom všem ještě zbyla volná chvilka, můžete si ode mě přečíst něco o světě, který se na stránkách Full Moonu zatím moc neobjevoval.

Před několika dny jsem byla na Facebooku přidána do soukromé skupiny s nápadným názvem COVIDance, u něhož se za chvíli objevil i upřesňující podtitulek: „Blues and Fusion Dancers through coronavirus“. Skupina se rychle rozrostla, teď se počet účastníků blíží čtyřem stovkám. Není divu – evropská bluesová taneční komunita je malá, ale velmi těsná, kdykoli v tančírně potkáš někoho nového, je téměř jisté, že na Facebooku máte nejméně pět společných přátel. I v COVIDance jich mám spoustu – známosti z Berlína, Madridu, Paříže, Cardiffu a dalších evropských měst. Členové skupiny sdílí video lekce, pořádají skype tancovačky, hledají pen friends nebo parťáky pro online deskovky. Někdo tam dokonce přidává svoje pracovní outfity, které si kvůli disciplíně obléká každé ráno, i když teď pracuje z domova. V tomto období izolace se pomocí sociálních sítí zoufale snažíme neztratit spojení s ostatními, fanoušci společenského tance jsou ale opatřeními omezujícími pohyb a setkávání zasažení obzvlášť krutě. Jsou v podstatě závislí na častém, otevřeném a blízkém kontaktu s jinými lidmi. Spoustou cizích lidí, kteří často i po jednom tanci přestávají být cizí.

Je to návykové. Jak říká můj známý doktor z Edinburghu, tančírny jsou jako drogy: celou noc, a v případě festivalů i několik nocí za sebou, tančíte s různými lidmi, prožíváte velmi intenzivní emoce a neustále vnímáte a komunikujete. A to jazykem mnohem hlubším a bezprostřednějším než jazyk, kterým běžně mluvíme – jazykem těla. Nabuzení smrští krátkých a výrazných setkání se vracíte z festivalu jako na dojezdu po nádherném tripu. Podobně jsem se cítila po návratu z Valencie pár týdnů zpátky – byla jsem otupělá a bezmocná kvůli nocím beze spánku, ale šťastná. Festival Double Shot se letos konal popáté, a pokud přivřeme oči nad několika typicky španělskými organizačními zmatky, byl dokonalým zážitkem. Ve vile s bohémskými interiéry asi dvacet kilometrů od Valencie se čtyři dny jedla paella s mořskými plody, pilo slušné červené víno a tančilo se do rána na všelijaké blues, downtempo, dubové mixy nebo aktuální písničky FKA twigs a Jamese Blakea. „Dvojitá dávka“ v názvu napovídá, že nejde o klasický monožánrový festival: kromě blues se tady tančí fusion, těžce definovatelná, ale velmi zajímavá disciplína.

Publikum si svoje "dávkování" volilo podle chuti, potřeb a taky dovedností, jelikož fusion dává možnost využít nejrůznější pohybové zkušenosti. Bylo proto zajímavé sledovat některé pravověrné bluesové tanečníky, kteří nevystrkovali nosy z velkého bluesového sálu, jak vážně krokovali v kostýmech na klasické dvanáctitaktové struktury. A naopak, jak těžce open minded fusion publikum s potřpytkovanými obličeji vytvářelo poutavé akrobatické figury nebo v nějakém kosmickém propojení se vlnilo na táhlé basové linky. Jako milovnice pohybové improvizace se spíš cítím doma v tom druhém táboru, kde často opouštíme klasický model lead-follow a podřizujeme pohyb jen pozornému vnímání a citlivé interakci s partnerem. Festival mi ukázal, že střídat sály a jejich odlišné nálady je tím nejlepším řešením, obzvlášť když v hlavním sálu kouzelný americký bluesman Corey Harris odevzdaně hraje svůj syrový delta blues. Stejně jako smyslný fusion, je to vášeň, ale zcela jiného charakteru: niterná, nesnadná, prapůvodní.

Po zpátečním letu z Valencie šlo všechno rychle z kopce: zrušené koncerty, zavřené restaurace, povinné roušky. Teď vzpomínky na desítky skvělých tanců zarámované do osamocení v karanténě působí obzvlášť surreálně. Další festivaly v Amsterdamu, Praze, Paříží se ruší, ale komunita žije a tančí přes obrazovky počítačů. Můžete zkusit například bezplatný kurz blues od mezinárodních učitelů nebo měsíční balboa challenge, kde budete každý den podle videí nacvičovat určité typy kroků nebo zkoušet různé triky.

Pokud je pro vás všechno řečené stejně vzdálené a neuchopitelné jako pro mě ekonomické prognózy dopadu koronaviru na společnost, mám jeden tip. Pusťme si jakoukoliv písničku, která v nás něco vyvolává, postavme se a začněme se hýbat. Pohyb si teď zaslouží naši velkou pozornost, navíc tanec je univerzální, je naším přirozeným stavem, ve kterém propojujeme tělo a emoce. Je jedno, jaké fígly umíte, pokud vůbec. Jak hlásí skupina COVIDance, „don’t let coronavirus stop your groove“. A ten máme všichni.

Info

Double Shot Festival 2020
27. 2. - 1. 3.
Valencie, Španělsko
doubleshotfestival.com

foto © Anuki Bilbo & Jose Asensio

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Preview: Le Guess Who? 2024

Maria Pyatkina, David Čajčík, Michal Pařízek 29.10.2024

Pokud někde objevovat, tak právě tady. Vybíráme z napěchovaného programu devět jmen.

Šejkr #140: V obraze

Michal Pařízek 04.10.2024

Dneska v osm večer na Radiu 1 spolu s Angeles Toledano, Melike Şahin, Autumnist, Juliánem Mayorgou nebo Cindy Lee. If You Hear Me Crying… leave me alone.

Šejkr #139: „I’m sure we’re not the only ones“

Michal Pařízek 20.09.2024

Šest dní u moře uplynulo tak rychle, že jsem se ani neotočil, a určitě nejen proto, že tam bylo 15 stupňů. Ale ve stínu toho, co se dělo/děje tady, už…

Šejkr #138: Prsten

Michal Pařízek 06.09.2024

Okruží severu sedí kolem mozku pevně a (možná) napořád, podobně jako prsten, který mám na prstě snad po třiceti letech. Přišel ke mně před Rouge, komu tak asi patří? Forget…

Tak daleko, tak blízko: Mario „Dust“ La Porta (Psychopathic Romantics)

redakce 29.08.2024

Mario „Dust“ La Porta si zařídil svůj bar, aby se měl kde zašít, taky si tam hrává. A se svojí kapelou jezdí po světě. Přijedou i do Kaštanu.

Šejkr #137: V přízemí

Michal Pařízek 23.08.2024

Štvanice minulý pátek hořela. První pražský Underground Overtake se povedl náramně, atmosféra euforická a velká stage, která u Bike Jesus vyrostla, byla zatraceně funkční i slušivá.

Válová a Janáček, abstrakce na třetí

Veronika Mrázková 13.08.2024

Současně je právě marnost a nevědomost, kde začít a kde skončit, vzrušující. Tlumí racio a vynucuje si takové oddání dílu, které se obejde bez faktického výkladu či pointy.

Top 5 Brutal Assault 2024

redakce 13.08.2024

Letošní Brutal Assault je za námi a vypadá to na jeden z nejvýživnějších ročníků vůbec. A to nejen podle našich vyndaných reportérů.

Šejkr #136: Rutina nevadí

Michal Pařízek 09.08.2024

Rozhovor s Nubyou Garcia jsem dělal před pár lety, bylo to uprostřed covidu a bylo to tím poznamenané, ale už tehdy to bylo milé...

Šejkr #135: Post Vintage

Michal Pařízek 26.07.2024

Všechno dobré, něco výjimečné, vytržení s sebou přinesla Aunty Rayzor a vyloženě roztomilí Irreversible Entanglements. Zejména Camae Ayewa, která se chtěla boxovat.

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace