Jiří V. Matýsek | Články / Recenze | 04.07.2019
Pět let po poslední sólovce vyplnil držitel Grammy Keb' Mo' spoluprací s kolegou Taj Mahalem, nyní se vrací s novou deskou. A je jisté, že se o ní zase bude, alespoň v žánrových kruzích, mluvit. Novinka je snadno plynoucí kolekcí jedenácti skladeb, jejichž náladu v mnohém předjímá přebal s rozesmátým zpěvákem/kytaristou, kterého obklopují jednoduché, až dětské malůvky všeho možného – od kytar přes americké vlajky až po popcorn. Všechno tak či onak odkazuje k americké popkultuře, jejíž je blues nepochybnou součástí. Podobně radostné je i album Oklahoma. A to navzdory tomu, že třeba titulní skladbu inspirovalo tornádo, které americký stát před několika lety zdevastovalo.
Keb' Mo' hraje svoje blues lehce, provzdušněně, nezatěžuje jej hutným, tvrdým spodkem. Sound alba si ledacos bere ze zvuku, který je typický pro Claptona či JJ Calea – stojí na výrazné rytmické kytaře a rovném beatu (I Remember You či I Should‘ve) a propojuje jej s gospelem i typicky bluesovou slide kytarou, akusticky pojatým blues i folkovým písničkářstvím (posmutnělá The Way I). Moderní blues má spoustu podob, z původních zpěvů afrických otroků vyrazilo mnoha směry a pevně vrostlo do rocku a dalších žánrů. A Mo' je v tomto hladkém spojování mistr. Oklahoma nezní jednolitě, zvuk se – byť jeho fundamenty zůstávají – proměňuje skladbu od skladby, nápadů je stále dost. Jen jedenkrát Mo‘přestřelil. Závěrečná Beautiful Music, duet s Robbie Brooks More, je už poněkud otravná, skladkobolná. Ještě že je poslední...
Jakkoliv byla kolaborace s Mahalem zajímavým spojením dvojice výrazných osobností, Keb' Mo' je nejsilnější v podobě, která je předložena na aktuální nahrávce. Hudba je to nanejvýš hravá, má v sobě nostalgii po starých časech, auru vzpomínání. Hudebně se zde ale hledí kupředu a vzpomíná se pouze s úsměvem – a to i na věci, které vlastně veselé nejsou.
Keb' Mo' – Oklahoma (Concord Records, 2019)
web interpreta
živě:
Keb' Mo' (us) + Ripoff Raskolnikov (at)
16. 7. 2019 20:00
Divadlo Archa, Praha
fb událost
3DDI3 01.01.2025
Kapela, co má duši, ale nemá hlas. Anebo jo.
Jiří V. Matýsek 20.12.2024
Do světa písničkářů se noří nová publikace novináře, muzikanta a pečlivého lovce příběhů písní Michala Bystrova Hvězdy v polostínu. Nabízí stovku portrétů písničkářů ze šedesátých let.
Matej Žofčín 18.12.2024
Keď internet objavil na Bandcampe jeho album To See the Next Part of the Dream, ľudia o ňom na stránkach ako Rate Your Music a Reddit nevedeli prestať rozprávať.
Martin Zoul 17.12.2024
Jsou tabu a tabu. Některá se zhroutí při sebedrobnějším otočení dějinného soukolí, jiná působí dojmem monolitu, do kterého byly při vzniku člověka vyryty základní zákony lidství.
Jakub Veselý 10.12.2024
Portfólio koluje pomedzi rockovými pasážami, jazzovými improvizáciami, punkovým rázom a avantgardným experimentálnym prístupom k hudbe.
Filip Peloušek 05.12.2024
Povznášející, psychedelií a euforií prosáklá hudba doplněná o do výšky vyhnaný zpěv Joshuy Hodgese v protikladu s texty plnými pochybností.
Kristina Kratochvilová 25.11.2024
Představu pozlátka tvrdě zadupává do země špinavá realita plná absťáku, démonů, lítosti a vyhasínajících životů Laneganových blízkých.
Šimon Žáček 24.11.2024
Zdánlivě banální příběh Anory skrývá krásy i ošklivosti chybujících lidí ve stále více matoucím světě.
Jakub Veselý 21.11.2024
Inšpiráciami sa Templeman netají, na R&B a soulových prvkoch sa podpísala hudba Stevieho Wondera a Princea, indie rock s jemnou psychedéliou pripomínajú Tame Impala alebo MGMT.
Magdalena Fendrychová 11.11.2024
Texty se nezabývají současnými společenskými problémy nebo zásadními citovými zvraty, spíš popisují každodenní situace a fantazie.