Jiří V. Matýsek | Články / Recenze | 04.07.2019
Pět let po poslední sólovce vyplnil držitel Grammy Keb' Mo' spoluprací s kolegou Taj Mahalem, nyní se vrací s novou deskou. A je jisté, že se o ní zase bude, alespoň v žánrových kruzích, mluvit. Novinka je snadno plynoucí kolekcí jedenácti skladeb, jejichž náladu v mnohém předjímá přebal s rozesmátým zpěvákem/kytaristou, kterého obklopují jednoduché, až dětské malůvky všeho možného – od kytar přes americké vlajky až po popcorn. Všechno tak či onak odkazuje k americké popkultuře, jejíž je blues nepochybnou součástí. Podobně radostné je i album Oklahoma. A to navzdory tomu, že třeba titulní skladbu inspirovalo tornádo, které americký stát před několika lety zdevastovalo.
Keb' Mo' hraje svoje blues lehce, provzdušněně, nezatěžuje jej hutným, tvrdým spodkem. Sound alba si ledacos bere ze zvuku, který je typický pro Claptona či JJ Calea – stojí na výrazné rytmické kytaře a rovném beatu (I Remember You či I Should‘ve) a propojuje jej s gospelem i typicky bluesovou slide kytarou, akusticky pojatým blues i folkovým písničkářstvím (posmutnělá The Way I). Moderní blues má spoustu podob, z původních zpěvů afrických otroků vyrazilo mnoha směry a pevně vrostlo do rocku a dalších žánrů. A Mo' je v tomto hladkém spojování mistr. Oklahoma nezní jednolitě, zvuk se – byť jeho fundamenty zůstávají – proměňuje skladbu od skladby, nápadů je stále dost. Jen jedenkrát Mo‘přestřelil. Závěrečná Beautiful Music, duet s Robbie Brooks More, je už poněkud otravná, skladkobolná. Ještě že je poslední...
Jakkoliv byla kolaborace s Mahalem zajímavým spojením dvojice výrazných osobností, Keb' Mo' je nejsilnější v podobě, která je předložena na aktuální nahrávce. Hudba je to nanejvýš hravá, má v sobě nostalgii po starých časech, auru vzpomínání. Hudebně se zde ale hledí kupředu a vzpomíná se pouze s úsměvem – a to i na věci, které vlastně veselé nejsou.
Keb' Mo' – Oklahoma (Concord Records, 2019)
web interpreta
živě:
Keb' Mo' (us) + Ripoff Raskolnikov (at)
16. 7. 2019 20:00
Divadlo Archa, Praha
fb událost
Magdalena Fendrychová 11.11.2024
Texty se nezabývají současnými společenskými problémy nebo zásadními citovými zvraty, spíš popisují každodenní situace a fantazie.
Žofie Křížková 05.11.2024
Dvaačtyřicetiminutová stopáž zahrnuje jediný track a ten nabízí ponor do hluboce meditativní lázně neopakovatelných nuancí. Za týden v Praze.
Sára Prostějovská 28.10.2024
Synthpopové Forgive Too Slow vypráví deset krátkých příběhů lásky, jíž autorka v každém z nich nahlíží jinýma očima.
Šimon Žáček 28.10.2024
Druhá série Rodu draka se tak moc věnuje intimním chvílím rodinných členů, až zapomíná na zásadní konflikt. Anebo je to záměr?
Lea Valentová 25.10.2024
Dômyselnú dramaturgickú pavučinu tak organizačný tím pretkal napríklad lokálnymi mýtmi aj ladením nástrojov z mimoeurópskych lokalít.
Michal Berec 05.10.2024
Nosným kameňom je hypnotická repetitívnosť motívov, improvizácia na pomedzí apalačského folku a jazzu, ktorá sa ale môže postupne začať zlievať.
Richard Michalik 31.08.2024
Opäť cez vydavateľstvo Constellation (Godspeed You! Black Emperor, Jerusalem in My Heart) a opäť s rovnakým producentom (Zach Scholes).
Jakub Veselý 30.08.2024
Názov Doomer Music je na mieste a album nám prináša pohľad do sveta, v ktorom sú ľudské emócie potlačené, kde môžeme vidieť len drsnú schránku panelových domov.
David Stoklas 27.08.2024
Final Summer je deska, ze které čiší životní síla a touha něco dělat. A dělat to navzdory příkořím.
Veronika Tichá 26.08.2024
V narativním songu Strašidla Toad Planet ukazují, že si dokážou pohrát i s funkovějšími melodiemi a nástrojovou kompozicí... Debut u Kabinet Records.