Mikuláš | Články / Sloupky/Blogy | 31.03.2015
Úřednické struktuře reagující na zpřísňování švédské imigrační politiky se podařilo během uplynulých týdnů dotlačit k deportaci ze země jednu z ikon mladé virtuální rapové komunity. Jednadvacetiletý Thanapat Thaothawong, s uměleckým pseudonymem Thaiboy Digital, strávil ve Švédsku posledních 11 let života a zejména v poslední době zaujal zajímavými mixtapy a spolupracemi s dnes již nadnárodními online legendami Sadboys. Z rozhovoru pro švédský módní magazín Rodeo lze vyčíst poměrně složitou rodinnou anabázi, během které se předškolák z džungle přes Bangkok dostal do Skandinávie, kde až do tohoto měsíce vyrůstal, studoval a produkoval hudbu. Jednou z jeho posledních nahrávek je do jisté míry signifikantní videosingl Diamonds, který natočil s blízkým přítelem Jonatanem, známým jako Yung Lean. Ten pod svým civilním jménem zorganizoval petici, v níž žádal umožnění kamarádova dalšího pobytu, pod kterou se během několika měsíců podařilo nasbírat přes 10 000 podpisů, vzhledem k množství zahraničních subscriberů ale bohužel fakticky nehodnotných. O silné osobní angažovanosti svědčí i Leanovo vyjádření: “Thanapat Thaothawong has beeen living here for 10 years and he has made a huger impact on culture than anyone else. His mixtape Tiger got a 5 in the swedish biggest newspaper called DN. He’s released music more inspirational than anyone in the last ten years and he has performed at the royal swedish theatre. I love him like my brother and he needs to stay.”
Nevyjasněná byrokracie dohnala Thaiboye koncem minulého roku a i přes různorodou, nejen petiční aktivitu zdůrazňující společenský význam jeho osoby v rámci nejmladší švédské scény, mu nakonec nebyla udělena výjimka umožňující legální pobyt. Obavy z kulturního vykořenění a nového začátku bez přátel a znalosti jazyka, které Thanapat projevil v uvedeném rozhovoru, se tak bohužel staly skutečností a my můžeme sledovat na jeho twitteru a instagramu, jak se s rodným, pro něj ale de facto neznámým prostředím vyrovnává. Přechod ze stockholmských klubů do rodné thajské vesnice je čistý kulturní šok a velkou neznámou, jak z celé situace Thaiboy vybruslí. Podobný případ se stal v roce 2011 v sousedním Norsku, které jako nelegální imigrantku donutilo k deportaci ruskou spisovatelku Madinu Salamovou, které se ale za doprovodu mediální bouře údajně podařilo dostat zpět alespoň na pracovní vízum. Možnost něčeho takového v případě mladého undergroundového hudebníka figurujícího podle vlastních slov víc online než ve fyzickém prostoru je hůře představitelná. Vládě a úředníkům Thaiboy Digital jistě chybět nebude, pro přátele a blízkou scénu je celá tato záležitost nesmyslnou absurditou se zbytečně hořkým koncem.
Michal Pařízek 13.12.2024
Nikol Bóková vydává svoje Feathers zítra, dneska večer na Radiu 1 si dáme jednu ve světové premiéře. Feathers, peříčka.
Minka Dočkalová 12.12.2024
Hra o čtyřech hercích není pro divadelní uskupení Bazmek entertainment nic neobvyklého, prvek interaktivity mě děsil jen zpola, i když LARPy spíš nemusím.
Maria Pyatkina, David Čajčík, Michal Pařízek 29.10.2024
Pokud někde objevovat, tak právě tady. Vybíráme z napěchovaného programu devět jmen.
Michal Pařízek 04.10.2024
Dneska v osm večer na Radiu 1 spolu s Angeles Toledano, Melike Şahin, Autumnist, Juliánem Mayorgou nebo Cindy Lee. If You Hear Me Crying… leave me alone.
Michal Pařízek 20.09.2024
Šest dní u moře uplynulo tak rychle, že jsem se ani neotočil, a určitě nejen proto, že tam bylo 15 stupňů. Ale ve stínu toho, co se dělo/děje tady, už…
Michal Pařízek 06.09.2024
Okruží severu sedí kolem mozku pevně a (možná) napořád, podobně jako prsten, který mám na prstě snad po třiceti letech. Přišel ke mně před Rouge, komu tak asi patří? Forget…
redakce 29.08.2024
Mario „Dust“ La Porta si zařídil svůj bar, aby se měl kde zašít, taky si tam hrává. A se svojí kapelou jezdí po světě. Přijedou i do Kaštanu.
Michal Pařízek 23.08.2024
Štvanice minulý pátek hořela. První pražský Underground Overtake se povedl náramně, atmosféra euforická a velká stage, která u Bike Jesus vyrostla, byla zatraceně funkční i slušivá.
Veronika Mrázková 13.08.2024
Současně je právě marnost a nevědomost, kde začít a kde skončit, vzrušující. Tlumí racio a vynucuje si takové oddání dílu, které se obejde bez faktického výkladu či pointy.
redakce 13.08.2024
Letošní Brutal Assault je za námi a vypadá to na jeden z nejvýživnějších ročníků vůbec. A to nejen podle našich vyndaných reportérů.