Články

The Mars Volta + Berlin? I´m in heaven!

The Mars Volta + Berlin? I´m in heaven!

Vojta Chmelík | Články | 10.05.2014

Každý, kdo se mnou zavede aspoň na patnáct minut řeč o hudbě, neujde zmínce o The Mars Volta. Kapela postavená na partnerství kytaristy a skladatele Omara Rodriguéze-Lópeze a zpěváka Cedrica Bixlera Zavaly, kteří opustili post-hardcorovou legendu At the Drive-In, protože chtěli, aby jejich další deska zněla jako floydovský The Piper at the Gates of Dawn, se zákonitě pro svoji progresivitu, zálibu v disharmoniích, nezvyklých taktech a psychedelických experimentech, pro Cedrikův nezaměnitelný vokál a Omarovu skladatelskou genialitu musela stát mým naprostým číslem jedna.

V roce 2012 mi skoro k narozeninám vyšlo jejich album Noctourniquet. V té době ještě nikdo netušil, že se jedná o labutí píseň kapely. Do alba jsem se zamiloval na první poslech, i když bylo o hodně jiné než to, na co jsme byli zvyklí z předchozí tvorby. Minimalističtější, přímější, podle slov kapely větší punk, silná, našlapaná deska. Bylo jasné, že si musím splnit sen – vidět je naživo. Prahu v rámci evropského turné bohužel vynechali, což mi však dalo příležitost splnit si i jiný sen: KONEČNĚ navštívit Berlín. Na CouchSurfingu jsem vyfiltroval všechny potenciální berlínské hostitele, kteří měli Mars Volta na profilu mezi oblíbenou hudbou, a doufal, že aspoň jeden z nich mě bude moci ubytovat a třeba se mnou zajít i na koncert. A jak jsem si přál, tak se mi splnilo. Henning, programátor žijící ve slavné čtvrti Kreuzberg, mi nejen nabídl místo na přespání a všechnu svoji pohostinnost, ale opravdu se mnou na koncert šel. Několikadenní berlínská párty, na kterou člověk jen tak nezapomíná, mohla začít.

V podvečer svátku Cyrila a Metoděje jsme vyrazili do klubu Huxley’s Neue Welt, cestou obrazili pár obchodů s kebabem a kulečníkových barů. Bohužel jsme se tím zdrželi a prošvihli předkapelu Le Butcherettes, jejichž desku Rodriguéz-López produkoval a v té době v ní hrál na baskytaru. Kdybych je tenkrát znal anebo tušil, že se zpěvačkou Teri jen pár měsíců potom zformují projekt Bosnian Rainbows, určitě bych tuhle chybu neudělal. Dorazili jsme jen na pár posledních tónů jejich setu. Na samotný koncert The Mars Volta si pořádně nevzpomínám. Po úvodní westernové znělce jsem upadl do tranzu a nemohl spustit oči ze Cedrica, který byl ve výborné hlasové kondici a charisma z něj sršelo tak, že stačilo, aby beze slova prošel z jedné strany pódia na druhou, a všichni v publiku byli u vytržení. Krom hitů The Widow a Goliath byl setlist tvořen téměř výhradně skladbami alba Noctourniquet. A žádný přídavek. Po koncertě s Henningem ještě chvíli nemluvíme, jen občas proneseme obdivné „wow“.

Před klubem nás poté v čím dál hustším dešti odchytne pár amerických turistů a ptají se, kde se teď v Berlíně paří. Prý je to jejich asi osmý koncert Mars Volta, vyprávějí o předchozích a jaký byl tento ve srovnání s nimi. Z jednoho z nich po chvíli vyleze, že se učil na bicí ve škole, kde se potkával s Thomasem Pridgenem a Deantoni Parksem, předchozím a tehdejším bubeníkem Mars Volta. Druhý se zase přiznává k profesi zvukového technika, při které se podílel třeba i na produkci alba Kanye Westa. Henning nás vodí po klubech, bavíme se, pijeme, bubeník se neúspěšně pokouší sehnat nějaký koks a daruje mi flash disk ve tvaru klíče s nahrávkami jeho kapely For Sleeping or Jumping (později zjišťuju, že jde o technické metalcore). Pak nové známé ztrácíme v davu a protože si nestihneme vyměnit kontakt, už se s nimi neuvidíme.

Zbytek prodlouženého víkendu trávím během dne sám procházkami po městě, večer vždy s Henningem a jeho sympatickými přáteli vyrážíme ven s lahváčem nebo Club Mate smíchaným s vodkou v ruce, obcházíme bary a kluby. První den jdeme spát ve dvě, druhý ve čtyři a abych si poslední noc odpočinul na cestu, pijeme do osmi ráno. Během posledního večírku se nám podaří ukrást nákupní vozík, střídáme se na pozici řidiče a pasažéra a vozíme se po parku, který je známý jako teritorium černých prodejců marihuany a kdo ví čeho ještě.

Měl jsem štěstí na hostitele, se kterým jsem neměl vůbec potíž hledat společné téma k rozhovoru, navíc jsme byli naladěni na podobný styl humoru. Bylo mi jím zakázáno odjet z Berlína dřív, než se naučím dovednost pro život v tom městě nezbytnou, otevírat lahvové pivo zapalovačem, což se mi během poslední noci konečně povedlo - Ich bin ein Berliner! První zkušenost s CouchSurfingem v pozici hosta/cestovatele dopadla na výbornou, s Henningem jsme stále v kontaktu a letos plánujeme výměnné pobyty. Berlín potvrdil svoji pověst „cool města“. The Mars Volta byli „wow!“, navíc jedna z posledních příležitostí je vidět. A kebab mi na konci víkendu lezl i ušima. Jak říká reklama na jedno německé pivo: „Berlin, du bist so wunderbar!“

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Nejlepší texty Full Moonu 2024: To, co léčí (Sonic Herbalism)

Alžběta Sadílková 31.01.2025

Nový projekt Václava Havelky se soustředí na regionální léčivé rostliny a jejich sílu. Účelem má být zvýšení povědomí o potenciálu bylin a výzva k větší všímavosti a citlivosti k přírodnímu…

Nejlepší texty Full Moonu 2024: Nádej prázdnych tiel (Vojtik)

Richard Michalik, Veronika Vagačová 30.01.2025

Po silnom debute, za ktorý si Vojtik vyslúžil ocenenie RadioHead Awards, šlo očakávať čokoľvek. Jeho odvaha a talent ukazovali hneď viacerými možnými smermi.

Nejlepší texty Full Moonu 2024: This crack sandwich good as hell aneb Atlanta, hlavní město rapu

Jakub Šíma 30.01.2025

Atlanta má nejen lví podíl na globální dominanci rapu, ale především je podepsaná pod evolucí, která natrvalo změnila zvuk žánru a přinesla do něj řadu nových výrazových prostředků.

Nejlepší texty Full Moonu 2024: „Když se hudba mění v tanec, obraz, slovo, ticho…“ (Irena a Vojtěch Havlovi)

Klára Řepková 30.01.2025

„Do Přístavu 18600 přibíhám trochu otrávená z letního dusna. Trvá ale jenom chvíli, než na mě dvojice přenese svoji vyrovnanost a klid.“

Nejlepší texty Full Moonu 2024: Prišli sme z dvoch svetov (Erika Rein a Isama Zing)

Dagmar Lauková Petrášová 29.01.2025

Debutový album Kamibe, ktorým sa Erika posúva do nových vôd oproti predchádzajúcej tvorbe, pripravovali spoločne dva roky a výsledkom je hravý prienik populárnej hudby s experimentálnou.

Nejlepší texty Full Moonu 2024: V nejhezčí fázi (Severní nástupiště)

Filip Peloušek 29.01.2025

Na dohled karlínským korporátním komplexům jsme rozebírali, jestli se na některých místech v Praze dá stále zakusit skutečná svoboda, nebo zda nám už zbývá jen útěk do divočiny.

Nejlepší texty Full Moonu 2024: Návrat k primárním pudům (AfrikaBurn)

Kristina Kratochvilová 29.01.2025

Seskupení cestovatelů z celého světa uprostřed jihoafrické pouště vlnících se v rytmech elektronické hudby může působit jako elitářský, nemravný, drogový večírek.

Nejlepší texty Full Moonu 2024: Cepín v hlavě (Kid A Mnesia)

Štěpán Šanda 28.01.2025

Procházka výstavou v podobě něčeho blízkého počítačové hře může dobře připomínat pandemickou osamělost. Kid A Mnesia Exhibition.

Nejlepší texty Full Moonu 2024: Tápající výsadkáři (Historie českého R&B: Od Rottrové po Charitonovou, od Korna po Cristovaa)

Jaroslav Myšák 28.01.2025

Nálepka R&B byla do roku 2000 v domácím prostředí známá pouze zasvěceným, téměř nikdo si ho navíc nespojil s úslovím rhythm and blues používaným v šedesátých letech a jeho výskyt…

Nejlepší texty Full Moonu 2024: Poslední zvonění aneb Život Vernona Subutexe

Michal Pařízek 28.01.2025

Život Vernona Subutexe je brutálním popisem společnosti rozpolcené v různých směrech, společnosti, jíž cloumají nenávistné nálady směrem k odlišným rasám, cizincům nebo prostě osobám, které nezapadají.

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace