Zdeněk Malinský, mexhouse | Články / Sloupky/Blogy | 22.04.2015
Kmeny pokračovaly dalším dílem, který se věnoval kmenu Skinheads. Co jsme očekávali, co vy a co z toho všeho bylo? Jsou skinheads tupé agresivní plešky, nebo vzoroví otcové rodin se zájmem o starý soul a reggae, o vlastní historii? Z pozice média celou sérii Kmenů podporujeme, na druhou stranu nás to nezavazuje k poklonkování nebo mlčení. Dnes běží na čété dvě díl Tattoo, pojďme si ještě probrat ten předchozí, skínovský.
Zdeněk Malinský: Díl o skinheads zatím přichystal asi nejvíc překvapení. Čekal jsem ho mnohem drsnější a hlavně v úplně jiném duchu. Nebo nás jen autoři nechtěli vyděsit? Skoro celý díl je nečekaně poklidný a možná ještě větší „nedělní selanka”, než byl díl o punku. Doprovodné muziky jsem rovněž očekával víc a hlavně úplně jinou, ne ska, reggae a soul.
Myslel jsem si, že napíšu pár vět o primitivních rasistech, fašistech a nacistech v bomberech, tričkách Thor Steinar a botách Dr. Martens a bude hotovo, jenže to neklaplo, protože většinu předsudků a stereotypů, že každý skin je nácek a rasista mlátící cikány, tento díl úspěšně vyvrací. Jediné, co se nepovedlo, je vyvrátit časté novinářské klišé s přiřazováním hnutí ke krajní pravici. A to je asi tak všechno. Povedený díl - palec nahoru.
mexhouse: Krajní pravici? Tak tu jsem neviděl, seděl jsem moc vlevo. Jestli je něco (novinářské) klišé, tak to je právě spojování skinheads s rasisty, fašisty nebo nacisty, to může udělat bába, co stojí frontu na maso, nebo usmrkanec ze základky, nikdo, kdo má aspoň trochu otevřené oči a umí číst. Tím nechci říct, že taková osvěta nemá smysl, jistě ano. Až na to, že tenhle díl volí formu čistě osvětovou a ve finále vyznívá jako náborový leták: máš rád plešku, fotbal, muziku, kérky a pívo, rád skanduješ, ale nejsi nácek? Pojď mezi nás! S čímž nemám problém, víc mě baví, jak se jednotlivé kmeny začínají prolínat. A nedělám si iluze, že každý skinhead se zajímá o historii subkultury do té míry, aby věděl, kdy vznikli mods a co pro ně bylo příznačné.
Větší problém mám s filmově-dokumentaristickými klišé, s vysvětlovacími berličkami. Použití civilních jmen je zbytečné, jak ukázaly minulé díly, i když tady vtipně funkční, kdopak by za přezdívkami Buqičák a Zadek hledal skíny, žeano. Mluvící hlavy, nadužívání muziky, zpomalené záběry, zvuk „tlukoucího srdce“, slogany přes celou obrazovku, primitivní obrazové paralely... Dokument možná užitečný, ale taky slabý.
Premiéra dokumentu Tattoo 22. 4. od 22:00 na ČT2 a od 22:30 na Kmeny.tv.
redakce 22.12.2024
Dá se u nich rekapitulovat celý rok, stejně jako celý život, můžete být trudní a veselí a nejlíp všechno najednou.
Michal Pařízek 13.12.2024
Nikol Bóková vydává svoje Feathers zítra, dneska večer na Radiu 1 si dáme jednu ve světové premiéře. Feathers, peříčka.
Minka Dočkalová 12.12.2024
Hra o čtyřech hercích není pro divadelní uskupení Bazmek entertainment nic neobvyklého, prvek interaktivity mě děsil jen zpola, i když LARPy spíš nemusím.
Maria Pyatkina, David Čajčík, Michal Pařízek 29.10.2024
Pokud někde objevovat, tak právě tady. Vybíráme z napěchovaného programu devět jmen.
Michal Pařízek 04.10.2024
Dneska v osm večer na Radiu 1 spolu s Angeles Toledano, Melike Şahin, Autumnist, Juliánem Mayorgou nebo Cindy Lee. If You Hear Me Crying… leave me alone.
Michal Pařízek 20.09.2024
Šest dní u moře uplynulo tak rychle, že jsem se ani neotočil, a určitě nejen proto, že tam bylo 15 stupňů. Ale ve stínu toho, co se dělo/děje tady, už…
Michal Pařízek 06.09.2024
Okruží severu sedí kolem mozku pevně a (možná) napořád, podobně jako prsten, který mám na prstě snad po třiceti letech. Přišel ke mně před Rouge, komu tak asi patří? Forget…
redakce 29.08.2024
Mario „Dust“ La Porta si zařídil svůj bar, aby se měl kde zašít, taky si tam hrává. A se svojí kapelou jezdí po světě. Přijedou i do Kaštanu.
Michal Pařízek 23.08.2024
Štvanice minulý pátek hořela. První pražský Underground Overtake se povedl náramně, atmosféra euforická a velká stage, která u Bike Jesus vyrostla, byla zatraceně funkční i slušivá.
Veronika Mrázková 13.08.2024
Současně je právě marnost a nevědomost, kde začít a kde skončit, vzrušující. Tlumí racio a vynucuje si takové oddání dílu, které se obejde bez faktického výkladu či pointy.