Akana | Články / Reporty | 29.01.2014
To ofenzivní, neúnavné vřískání a štěbetání trumpet, saxofonů, klarinetů, tub a rohů máte při odchodu z koncertu Fanfare Ciocărlia ve všech pórech. Neubrání se ani ti, kdo netančí, takových je ale stejně málo. Rumunští ďáblové jsou na našich pódiích pečení vaření, to ale nemohlo nic změnit na nadšeném přijetí, kterého se jim od našlapaného Lucerna Music Baru dostalo. Společná euforie nakonec vyústila ve skutečný mejdan, akustickou promenádu po parketě a všeobecné křepčení. Tohle jen tak nezažijete.
Byl to romský večer, takže půdu pro balkánskou invazi nemohl připravit nikdo lépe než jeden z našich nejpřesvědčivějších romských muzikantů, akordeonista a zpěvák Mário Bihári. Po několika vřele odzpívaných vlastních písničkách se k němu jako DJ připojil ještě Martin Juráček aka Gadjo.cz, chlapík s vizáží echtovního punkera, který je zapáleným milovníkem cikánské, latinské a vůbec temperamentem sršící muziky. Skladby, které pouštěl z gramofonů, doprovázel Bihári na akordeon a společně nenásilně připravili houstnoucí osazenstvo klubu na příchod hvězd, z nichž některé se už na okraji pódia spokojeně pohupovaly.
Fanfare Ciocărlia nastoupili v pochodovém rytmu jako grupa černě oháknutých funebráků, vzápětí se ale “odmaskovali” do ohnivě červených košil a rozřízli natěšené ovzduší směsí zběsilých kvapíků, jimiž před lety budovali svojí pověst nejrychlejší dechovky světa. Ti, kdo jejich kariéru sledují kontinuálně, ale vědí, že od té doby se jejich akční rádius výrazně rozšířil a nablýskané instrumenty naučili krotit nejrůznější žánrové šelmy. Další rychle ubíhající minuty koncertu to jen potvrdily. Vedle osvědčených kusů z domácí líhně včetně Iag Bari nebo Lume, lume servírovali i to nejatraktivnější z bohaté zásobárny svérázných coverů a citací. Při Ellingtonově Caravan či úryvku ze Summertime se zcela přirozeně navzájem ovíjely balkánské i swingové rytmy, milovníci Kusturicova zlatého období zajásali při Mesečině, výlet do Maghrebu zprostředkoval tamější megahit Ya Rayah (loni s ním na stejném místě vyrukovala i Mahala Raï Banda), nechyběla lahůdková dechovková úprava motorkářského evergreenu Born to Be Wild, ani ústřední bondovské téma zahajující oficiální přídavkový set.
Kapela sice dorazila do Prahy se zbrusu novým albem, ovšem na titulu Devil's Tale se stejnou měrou podílel i kanadský kytarista Adrian Raso a bez něho by šlo materiál těžko interpretovat. Proto tvořil setlist především průřez zlatým fondem Fanfare Ciocărlia, což sice neskýtalo velký prostor pro překvapení, o to větší byl ale prostor pro fanouškovskou satisfakci, protože živelné a přitom strojově přesné exploze žesťových granátů se jen tak neoposlouchají. Nepochybuji o tom, že show, jakou v Lucerna Music Baru předvedli, je mnohokrát na pódiích celého světa odzkoušená a perfektně secvičená, včetně pouťově fanfarónského hecování publika, vytahování tanečnic z jeho řad na pódium i závěrečné session dole mezi diváky. Jenže právě to se bez spontánní radosti z muziky a totálního nasazení dělat nedá, pokud nemá vzniknout bezduchá efektní fraška. A to určitě není problém Fanfare Ciocărlia. Celosvětový úspěch z nich udělal showmanské profesionály, vnitřní plamen v nich ale nesfouknul. V pomyslném referendu na krále balkánské dechovky jim přiznávám plné právo na další funkční období.
Fanfare Ciocarlia (ro)
27. 1. 2014, Lucerna Music Bar, Praha
foto © Barka Fabiánová
Jan Starý 20.11.2024
Mnohokrát oceněné těleso, ze kterého vyšla také hvězdná skladatelka Caroline Shaw, se představilo u nás vůbec poprvé a očekávání potvrdila i vyprodaná kapacita.
Jiří V. Matýsek 19.11.2024
„Blues je umírající žánr,“ řekl mi v rozhovoru před osmadvacátým ročníkem festivalu Blues Alive jeho booker a majitel Štěpán Suchochleb... Jak se to vezme.
Ema Klubisová 19.11.2024
I Want to Be a Machine nie je o performance a ukážke jej novej hudby. Pozýva nás bližšie, k svojim mentálnym pochodom, chybám počas písania a myšlienkovým odbočkám.
Viktor Palák 18.11.2024
Tibet coby bosý Peter Pan morfující v maniakálního kata nás v Praze prováděl odvrácenou stranou anglického venkova i dojímal vzpomínkou na zemřelé.
Filip Peloušek 17.11.2024
Je to sotva pár dnů, co jsem dočetl Piko Apoleny Rychlíkové a Pavla Šplíchala, to mi ještě nedocházelo, jak potřebný kontext mi dodává ke křtu jedné z nejzásadnějších desek letošního…
Viktor Hanačík 07.11.2024
Oba pojí čtyři roky staré album Brass, cit pro ponuřejší vyprávění, jazz-rapové podhoubí a kontrasty z afroamerické historie... A na dlouhém baru La Fabriky mají zemité Primitivo.
Marek Hadrbolec 31.10.2024
„Zahraj Slipknoty!“ zakřičí někdo. „This is going to sound like Slipknot, I'll even take my glasses off for it,“ odpovídá pohotově Igor, načež Stoned Jesus...
Václav Valtr 28.10.2024
„I wanna taste you, taste your lips, feel your hips,“ znělo z pódia, kde stála zpěvačka v rudých šatech, od prvních okamžiků plně pohroužená do hudby.
Veronika Tichá 27.10.2024
Působivá performance irského kvintetu s vervou a nahlas pojmenovala problémy, které vidí kolem sebe a nebojí se o nich mluvit.
Klára Šajtarová 25.10.2024
V hluku se setkává bolest s rozkoší, zoufalství s rezignací, otázka přežití se stává méně o fyzickém těle a více o duchu.