Články / Rozhovory

Festival krátkých filmů Praha: co dělá dobré kraťasy očima Ondřeje Hudečka

Festival krátkých filmů Praha: co dělá dobré kraťasy očima Ondřeje Hudečka

redakce | Články / Rozhovory | 19.01.2016

Festival krátkých filmů Praha dává dohromady podobný tým jako červencovou přehlídku v Karlových Varech, o zajímavém programu tedy netřeba pochybovat. Letos v lednu (20. – 24.) představí to nejzajímavější z pobaltských zemí, kraťasy věhlasného kameramana a režiséra Christophera Doyla, domácí výkvět i tradiční veselici Brutal Relax Show. S několika tvůrci jsme dali krátkou řeč o tom, co dělá krátký film dobrým, a kudy vede cesta ke slávě. Jako druhý odpovídal Ondřej Hudeček, režisér českého filmu Furiant, který bude jak v soutěžní sekci, tak ve výběru nejlepších tuzemských filmů.

Na světě „velkých“ filmových festivalů je cosi velkolepého, z přehlídek krátkých filmů naopak cítíme skromnost. V čem se tyhle dva světy liší podle tebe?
Řekl bych, že největší rozdíl spočívá v tom, že celovečerní filmy jsou součástí obrovského byznysu, což u kraťasů tolik neplatí. Ve výsledku tak může být těžší financovat krátký film, ale zároveň ti to dává více tvůrčí svobody.

Jak vidíš možnosti domácího publika, pokud jde o krátké filmy?
Přes rok tady proběhne pár festivalů, některé z nich zaměřené na krátké filmy. No, a v Praze a pár jiných městech se navíc konají pravidelné projekce kraťasů. Takže to vlastně s ohledem na to, jak malý jsme trh, není tak zlé.

Co je podle tebe základem dobrého krátkého filmu?
Potřebuješ mít koule!

Souhlasíš s tím, že uspět jako režisér krátkých filmů je dobré východisko pro tvorbu celovečeráků? A je to i tvá ambice?
Je to východisko stejně dobré jako kterékoliv jiné. Ne každý tvůrce potřebuje před skvělým celovečerákem natočit krátký film. Stejně tak nemusíš nejprve skládat pro smyčcový kvartet, aby ses mohl pustit do symfonie. Může to ale pomoct. Já sám jsem rád, že jsem si vyzkoušel několik krátkých filmů, než jsem se vrhl na dlouhý formát. Pomohlo mi to ujasnit si, jaké filmy chci opravdu natáčet. Kdybych rovnou začal celovečerákem, dopadlo by to jistojistě strašně.


Inspiruje tě příběh nějakého režiséra krátkých filmů? A máš oblíbené krátké filmy od dneska věhlasných tvůrců?
Myslím, že to splňuje Roy Andersson. Svůj styl, pro který je nyní dobře známý, si vypracoval na kupě reklam a následně krátkém filmu World of Glory. Když jsem ho poprvé viděl, hodně mě to ovlivnilo. No, a potom jsou tady šílenosti, které dělá David O’Reilly. Ten je skvělý.

Které dva klipy – jeden starý a jeden aktuální – tě dostaly?
Budu trošku fixlovat, jo? Za starý klip vyberu sekvenci z filmu Leose Caraxe Zlá krev, kde Denis Lavant tančí a utíká v rytmu Bowieho Modern Love. Z nedávné doby pak vypíchnu písničku z epizody South Parku Pee, kde Eric Cartman zpívá Not My Waterpark. Oba to jsou v zásadě klipy, i když náleží do širšího narativu. Zbožňuju, když jsou do filmu začelněné klipy nebo hudební čísla vůbec.

Tvůj film bude promítán v Praze poprvé. Očekávání?
Je velkou ctí, že se můj film promítá jak v hlavní soutěži, tak výběru českých filmů. To se často nestává. Akorát se žel nebudu moct festivalu osobně zúčastnit, protože ve stejné době budeme s Furiantem na Sundance. Ale snad si najde čas někdo z našeho velkého štábu, projekce uvedou a budou k dispozici na debaty a taky, aby mi dali vědět, jak to šlo.

Info

11. Festival krátkých filmů Praha
20. - 24. 1. 2016
kino Světozor, Praha
www.pragueshorts.com

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Vlzques (Fuchs2, Swine Daily): Baile Funk jednoducho milujem

Libor Galia 05.09.2024

Jeden z dramaturgů klubu Fuchs2 se rozhodl přinést do pražské klubové scény svěží vítr, nové žánry a neotřelé hudební experimenty s pulzujícími rytmy Latinské Ameriky. Rozhovor.

SJ yellow (Fuchs2): Hraju čím dál rychleji

Libor Galia 28.08.2024

Její radostné skladby s kořeny v hip hopu, RnB a funku a bezchybné přechody vás zaručeně rozhýbou. F2 opening.

Mirko Burazer (Ship): Samé nejlepší místo

Mariia Smirnova 22.08.2024

„Každý kout Šibeniku vypráví svůj vlastní příběh a stojí za podrobné prozkoumání,“ říká zakladatel festivalu Ship.

Petra Soukupová (PSO): Orchestr mě naučil dávat důvěru mladým lidem

Mariia Smirnova 19.08.2024

O začátcích, o hranicích mezi vysněnou prací a životem a o zázracích, které se dají tvořit s podobně smýšlejícími lidmi kolem. Rozhovor.

Ivo Voříšek (Cool v plotě): Nejtěžší úlovek byl ten, který jsme neulovili

Mariia Smirnova 14.08.2024

„Já osobně se těším skoro na vše, velkou radost mám z Petry Hermanové, Anny Vaverkové, Davida Boultera a Pantha Du Prince...," říká dramaturg píseckého festivalu.

Natálie Pleváková (Sanatorium Sonorum): Mám hrozně ráda opravdovost a křehkost

Mariia Smirnova 12.08.2024

Pod pečlivým kurátorským vedením Natálie Plevákové se rezidenti ponořili do odkazu Smetany a přetavili ho do současného uměleckého vyjádření. Rozhovor.

Marek Mikič (Fuchs2, Tabačka Kulturfabrik): Je to všetko o ľuďoch

Libor Galia 08.08.2024

Marek mimo jiné stál spolu s Dušanem Vlkem u zrodu undergroundové koncertní série UGOT, která se na Štvanici odehraje za pár dní.

Maxl Walmsley-Pledl (Klangphonics): Sociální sítě jsou požehnání i prokletí

Filip Peloušek 10.07.2024

S kytaristou a hlasem Klangphonics Maxlem jsme se bavili o sociálních sítích, hře na alpský roh nebo o hraní na parkovišti.

Mike Kerr (Royal Blood): Že potřebujeme alkohol, abysme byli kreativní, je největší lež

Kristina Kratochvilová 09.07.2024

S frontmanem Mikem Kerrem z britského rockového dua jsme si před čtvrtečním koncertem popovídali o jeho hudebních začátcích, o boji s impostor syndromem, o cestě ke střízlivosti a tipy na…

Malcuth & Facutum: Jít tou těžší cestou

Viktor Hanačík 07.07.2024

Na konci minulého roku jim vyšlo album Alter, a to na americkém labelu Vale, s mezinárodními hosty i ohlasy. Rozhovor.

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace