Milan Bátor | Články / Recenze | 20.03.2017
Vybavuje se mi syrový zvuk šroťáku. Nečekané přechody. Elektronika. Bicí začínají najíždět na ustálenější pulzující vzorec. Rytmus se zostřuje, začíná vířit jako střepy skla v prudkém větru. Shobaleader One jsou po sedmi letech zpět s druhým albem Elektrac.
Projekt semknutý okolo Toma Jenkinsona alias Squarepushera alias Chaos A.D. je po výtce instrumentální záležitost. V jejich světě se nesetkáte s Shobaleader One face to face, tváře nejsou v hudbě této antikapely vůbec důležité. Podstatné je učit se naslouchat. Umění porozumět znamená víc než cokoli jiného.
Shobaleader One a jejich Elektrac. Kolik možných přístupů i exitů je v tomto projektu přítomno! Humanoidní (na rozdíl od „soukromých“ elektro počinů Squarepushera) kolekce oplývá hudbou, která nabízí – přes nesporné hledání osobitého výrazu – vedle očekávaných vlivů drum and bassu, acid housu, free jazzu, progrocku či electra i překvapivě prvky funku, minimalismu nebo dark šansonu.
Elektrac obsahuje jedenáct skladeb. Každá sahá někam jinam, všechny tmelí podobný princip – nezájem o šablony, snaha dopídit se i v sysifovském, sebemrskačském opakování něčeho nového. Práce se skladbou je v případě Shobaleader One vzorovou ukázkou unikání pomyslnému balvanu. Jejich songy nenudí ani na vteřinu, každý přechod bicích má své kouzlo a rezonuje s představou šedé eminence kapely Jenkinsona, který tvrdí, že hraní v akustickém prostoru je jedinečné asi jako průlet fotonu tělem člověka.
Kdo tvoří členy této zběsilé crazyhouse/ultrajazzové formace, je úplně jedno. Zamilujete se do nich, nebo je začnete nenávidět, zůstat chladnými nelze. Vítejte ve virtuózně organizovaném chaosu Shobaleader One.
Shobaleader One - Elektrac (Warp, 2017)
www.facebook.com/SHBLDR1
Live: Shobaleader One (uk)
29. 3. 2017 20:30
MeetFactory, Praha
Jakub Veselý 21.11.2024
Inšpiráciami sa Templeman netají, na R&B a soulových prvkoch sa podpísala hudba Stevieho Wondera a Princea, indie rock s jemnou psychedéliou pripomínajú Tame Impala alebo MGMT.
Magdalena Fendrychová 11.11.2024
Texty se nezabývají současnými společenskými problémy nebo zásadními citovými zvraty, spíš popisují každodenní situace a fantazie.
Žofie Křížková 05.11.2024
Dvaačtyřicetiminutová stopáž zahrnuje jediný track a ten nabízí ponor do hluboce meditativní lázně neopakovatelných nuancí. Za týden v Praze.
Sára Prostějovská 28.10.2024
Synthpopové Forgive Too Slow vypráví deset krátkých příběhů lásky, jíž autorka v každém z nich nahlíží jinýma očima.
Šimon Žáček 28.10.2024
Druhá série Rodu draka se tak moc věnuje intimním chvílím rodinných členů, až zapomíná na zásadní konflikt. Anebo je to záměr?
Lea Valentová 25.10.2024
Dômyselnú dramaturgickú pavučinu tak organizačný tím pretkal napríklad lokálnymi mýtmi aj ladením nástrojov z mimoeurópskych lokalít.
Michal Berec 05.10.2024
Nosným kameňom je hypnotická repetitívnosť motívov, improvizácia na pomedzí apalačského folku a jazzu, ktorá sa ale môže postupne začať zlievať.
Richard Michalik 31.08.2024
Opäť cez vydavateľstvo Constellation (Godspeed You! Black Emperor, Jerusalem in My Heart) a opäť s rovnakým producentom (Zach Scholes).
Jakub Veselý 30.08.2024
Názov Doomer Music je na mieste a album nám prináša pohľad do sveta, v ktorom sú ľudské emócie potlačené, kde môžeme vidieť len drsnú schránku panelových domov.
David Stoklas 27.08.2024
Final Summer je deska, ze které čiší životní síla a touha něco dělat. A dělat to navzdory příkořím.