Články / Reporty

Konec začátku nebo začátek konce? (Black Sabbath)

Konec začátku nebo začátek konce? (Black Sabbath)

David Čajčík | Články / Reporty | 09.12.2013

Čas od času k nám přijedou legendy a všem visí na rtech jediná otázka: stojí to i po těch letech za to? Black Sabbath sice nepřijeli v původní sestavě, ale takoví Deep Purple jsou na tom s autenticitou hůře. Relativně komorní výprava a velmi dobře přijaté album 13 naznačovaly, že to kapela může myslet upřímně a jejich koncert nebude jen nostalgickou plačkou die-hard fanoušků pokročilého věku.

Pečlivě zvolená předkapela vlasáčů Uncle Acid and The Deadbeats nemohla čekat od publika zázraky, přesto doufám, že svým podladěným stoner rockem alespoň pár lidí oslovila. Říct, že jejich hudba je pouze kopie headlinerů, je prvoplánové. Teprve čtyři roky stará skupina z Cambridge vnáší do groovujícího blues prvky psychedelie a hlavně hlasem Uncle Acida posouvá zážitek dále, až někam do šedesátek. (Pro (ne)falšované retro si přijeďte v dubnu do Prahy, stojí to za to.)

Oh lord yeah! Sirény, čarodějnice a bomby, Black Sabbath začali jak jinak než War Pigs. Skvělý zvuk setřel alespoň jednu položku z tabule nejistot a co se Ozzyho zpěvu týče, pořád zpívá míň falešně než obecenstvo... takže asi ok. Přehlídka agresivních monstrózních riffů, za něž by spoustu kapel obětovalo basáka, pokračovala přes známé, víc známé a ještě známější hity, což už na reunionových tour tak nějak bývá. Jenže Black Sabbath se nebáli zařadit skladby z nového alba 13 (vážně se není za co stydět) a zvláště song God Is Dead? je temná facka vmetená do tváře všem, kteří tvrdí, že by pánové měli končit. Člověk by řekl, že stačí podladit o půltón, hrát v mollu a ono to bude znít podobně, ale tak to není. Rukopis Black Sabbath je jasně čitelný pro posluchače, ale zároveň naprosto nečitelný pro jakéhokoliv napodobitele.

Nově najatý bicák Tommy Clufetos je plný energie a vyloženě si užívá faktu, že může jet tour s takovouto legendou. Bohužel právě jeho neuvěřitelně natahované, rytmicky nepříliš zajímavé sólo v Rat Salad se stalo tím nejnudnějším momentem koncertu a přál jsem si, aby „smluvní neshody“ s Billem Wardem nenastaly. Chápu, že zbytek kapely potřebuje nabrat síly, ale upřímně bych se raději díval na dokumentární film o počátku jejich kariéry. Místo něj se v průběhu koncertu na plátnech objevovaly více či méně kontroverzní a spíše méně než více související samply z filmů, porna, psychedelické cosi, dívka se zašitými ústy a papež Benedikt. Ze skladby Fairies Wear Boots se tím pádem stala spíš Blues and Boobs, ale nikdo si nestěžoval.

Sabbath Bloody Sabbath je snad jediná opravdová hymna kapely, která nezazněla, ale základní riff alespoň uvozoval Paranoid v přídavku. Black Sabbath dělali chyby a smáli se na sebe, když je udělali, snažili se, možná až moc, ale nezklamali. Určitě je to začátek konce - nepředpokládám, že by nastala další dlouhá etapa, ale i epilogy mají svůj význam a smysl. A čtrnáctka je taky hezké číslo, uvidíme. Pochyby ve mně zůstaly pouze při přehnaně opakovaném pokřiku pětašedesátiletého Ozzyho: I can’t hear you! Něco mi říká, že problém nebyl na naší straně zvukovodu.

Info

Black Sabbath (uk) + Uncle Acid and The Deadbeats (uk)
7. 12. 2013, O2 Arena, Praha

foto © Karel Šanda

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Chvilky transcendence (Roomful of Teeth)

Jan Starý 20.11.2024

Mnohokrát oceněné těleso, ze kterého vyšla také hvězdná skladatelka Caroline Shaw, se představilo u nás vůbec poprvé a očekávání potvrdila i vyprodaná kapacita.

Postřehy v modré (Blues Alive 2024)

Jiří V. Matýsek 19.11.2024

„Blues je umírající žánr,“ řekl mi v rozhovoru před osmadvacátým ročníkem festivalu Blues Alive jeho booker a majitel Štěpán Suchochleb... Jak se to vezme.

Jenny chce byť strojom (Jenny Hval)

Ema Klubisová 19.11.2024

I Want to Be a Machine nie je o performance a ukážke jej novej hudby. Pozýva nás bližšie, k svojim mentálnym pochodom, chybám počas písania a myšlienkovým odbočkám.

Pohleďte, krásný, raněný démon (Current 93)

Viktor Palák 18.11.2024

Tibet coby bosý Peter Pan morfující v maniakálního kata nás v Praze prováděl odvrácenou stranou anglického venkova i dojímal vzpomínkou na zemřelé.

Co to všechno stojí (Anki)

Filip Peloušek 17.11.2024

Je to sotva pár dnů, co jsem dočetl Piko Apoleny Rychlíkové a Pavla Šplíchala, to mi ještě nedocházelo, jak potřebný kontext mi dodává ke křtu jedné z nejzásadnějších desek letošního…

Temný půvab rapové poezie (Moor Mother & billy woods)

Viktor Hanačík 07.11.2024

Oba pojí čtyři roky staré album Brass, cit pro ponuřejší vyprávění, jazz-rapové podhoubí a kontrasty z afroamerické historie... A na dlouhém baru La Fabriky mají zemité Primitivo.

Útěk na čarodějnou horu (Stoned Jesus)

Marek Hadrbolec 31.10.2024

„Zahraj Slipknoty!“ zakřičí někdo. „This is going to sound like Slipknot, I'll even take my glasses off for it,“ odpovídá pohotově Igor, načež Stoned Jesus...

Kdo byla, je Miss Flower? (Emilíana Torrini)

Václav Valtr 28.10.2024

„I wanna taste you, taste your lips, feel your hips,“ znělo z pódia, kde stála zpěvačka v rudých šatech, od prvních okamžiků plně pohroužená do hudby.

I wanna see you fucking dance! (Gurriers)

Veronika Tichá 27.10.2024

Působivá performance irského kvintetu s vervou a nahlas pojmenovala problémy, které vidí kolem sebe a nebojí se o nich mluvit.

Lámání kostí i ducha (Pharmakon & co.)

Klára Šajtarová 25.10.2024

V hluku se setkává bolest s rozkoší, zoufalství s rezignací, otázka přežití se stává méně o fyzickém těle a více o duchu.

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace