Články / Recenze

Kořeny hluboko v zemi. Blixa je zpět.

Kořeny hluboko v zemi. Blixa je zpět.

Lukáš Pokorný | Články / Recenze | 23.08.2013

Pro milovníky Einstürzende Neubauten je každý hudební návrat frontmana Blixy Bargelda malým svátkem. Před rokem to byl pakt s experimentátorem Alva Noto, teď zapustil kořeny v Itálii – deska Still Smiling je výsledkem spolupráce s Teho Teardem a je nebezpečně uhrančivá.

Kdo zná podmanivý Blixův hlas, nebude překvapený, jak velký dopad jeho deklaratorní poezie může mít. Úvodní apologetická Mi Scusi, ve které Blixa za doprovodu dunivých smyčců lamentuje nad špatným přízvukem své jinak excelentní italštiny, je zasvěcením do desky par excellence. Pomalé, jako by líné tahy smyčcem doplňuje Blixa podobně flegmatickým projevem, aby společný lingvistický výlet na konci vyvrcholil zapojením celého Balanescu Quartet. Na některých místech deska svou úsporností připomíná tvorbu Philipa Glasse a jeho nekonečné tahy hudebním štětcem, jinde zase (třeba ve skladbě Axolotl) se Blixa vrací zpět do úchylnějších poloh Einstürzende Neubauten. Nemusím dodávat, že je mu tam víc než dobře – už jen svévolné míchání němčiny a francouzštiny nahání husí kůži, spodní proudy v podobě skřípání a bublání pak dotváří celkově ponurou atmosféru dále rozvíjenou tematickou skladbou Buntmetalldiebe. Že se tvrdá, řeřavá němčina, okořeněná charakteristickou barvou Blixova hlasu na desku hodí jako nic jiného, je nasnadě.

Album vedle Blixova poeticko-hudebního génia profituje hlavně z tvorby avantgardního smyčcového seskupení Balanescu Quartet, které během své více než dvacetileté existence spolupracovalo například s Davidem Byrnem, legendou world music Hectorem Zazou nebo dokonce s Pet Shop Boys. Hlavní slovo v budování spodních proudů, kombinovaných na pomezí elektronické a akustické tvorby, má ovšem Teho Teardo – jeho rukopis je nejzřetelnější v nejlepších tracích desky, v „noční ambientní hudbě“ s názvem Nocturnalie, malé historické exkurzi Nur Zur Erinnerung a téměř bonobovské A Quiet Life. Elektronické linky se střídají s někdy až tklivými smyčci a dominantními zvuky piana. A Quiet Life, zpívaná v angličtině, reprezentuje nejlíp náladu celé desky: některé kousky byste si klidně mohli pouštět před spaním nebo při odpolední siestě. Svou úlohu v téhle líné hudbě má i závěrečná Defenestrazioni. Meditace nad zrychleným tepem světa je poskládaná ze zdánlivých nesourodostí, stále ovšem působí jako kompaktní celek (do pěti minut dvaceti sekund se vešla surrealistická konverzace v podání Blixy a Elisabetty Paciny, ale také závěrečný jásot davu nad italsky odříkávanou poctou všednímu životu).

S ohledem na věk Bargelda by se mohlo zdát, že deska Still Smiling je výrazem jeho téměř „důchodového“ věku. Měkčí, hravější, krásnější, smířlivější… ta tam je kakofonie, agresivita a hudební surovost. Jenže spíš než toto je album výsledkem spojení dvou zdánlivě protichůdných géniů – rafinovaného a vzdušného Itala a charismatického Blixy Bargelda s kořeny zapuštěnými hluboko do země. Still smiling…

Info

Teho Teardo & Blixa Bargeld ‎– Still Smiling (Spècula, 2013)
www.last.fm/music/Teho+Teardo+&+Blixa+Bargeld

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Úprimná láska k hudbe (Alfie Templeman)

Jakub Veselý 21.11.2024

Inšpiráciami sa Templeman netají, na R&B a soulových prvkoch sa podpísala hudba Stevieho Wondera a Princea, indie rock s jemnou psychedéliou pripomínajú Tame Impala alebo MGMT.

Spojit žánry a vysvobodit z melancholie (Jiný metro)

Magdalena Fendrychová 11.11.2024

Texty se nezabývají současnými společenskými problémy nebo zásadními citovými zvraty, spíš popisují každodenní situace a fantazie.

Pořád překvapivý soundscape (The Necks)

Žofie Křížková 05.11.2024

Dvaačtyřicetiminutová stopáž zahrnuje jediný track a ten nabízí ponor do hluboce meditativní lázně neopakovatelných nuancí. Za týden v Praze.

Románek pozdního léta (Julia-Sophie)

Sára Prostějovská 28.10.2024

Synthpopové Forgive Too Slow vypráví deset krátkých příběhů lásky, jíž autorka v každém z nich nahlíží jinýma očima.

Rod se i přes nesnáze podařilo zachovat... (Rod Draka, druhá série)

Šimon Žáček 28.10.2024

Druhá série Rodu draka se tak moc věnuje intimním chvílím rodinných členů, až zapomíná na zásadní konflikt. Anebo je to záměr?

Inšpiratívna periférna osmóza (JAMA 2024)

Lea Valentová 25.10.2024

Dômyselnú dramaturgickú pavučinu tak organizačný tím pretkal napríklad lokálnymi mýtmi aj ladením nástrojov z mimoeurópskych lokalít.

Dekonštruovať tradície (Nathan Bowles Trio)

Michal Berec 05.10.2024

Nosným kameňom je hypnotická repetitívnosť motívov, improvizácia na pomedzí apalačského folku a jazzu, ktorá sa ale môže postupne začať zlievať.

Ďalší výlet dovnútra (Kee Avil)

Richard Michalik 31.08.2024

Opäť cez vydavateľstvo Constellation (Godspeed You! Black Emperor, Jerusalem in My Heart) a opäť s rovnakým producentom (Zach Scholes).

Nádej na vyslobodenie emócií z masy chladného betónu (Jack the Hipper)

Jakub Veselý 30.08.2024

Názov Doomer Music je na mieste a album nám prináša pohľad do sveta, v ktorom sú ľudské emócie potlačené, kde môžeme vidieť len drsnú schránku panelových domov.

Kluci od velkých jezer z Ohia objevili svět (Cloud Nothings)

David Stoklas 27.08.2024

Final Summer je deska, ze které čiší životní síla a touha něco dělat. A dělat to navzdory příkořím.

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace