Lukáš Pokorný | Články / Recenze | 23.08.2013
Pro milovníky Einstürzende Neubauten je každý hudební návrat frontmana Blixy Bargelda malým svátkem. Před rokem to byl pakt s experimentátorem Alva Noto, teď zapustil kořeny v Itálii – deska Still Smiling je výsledkem spolupráce s Teho Teardem a je nebezpečně uhrančivá.
Kdo zná podmanivý Blixův hlas, nebude překvapený, jak velký dopad jeho deklaratorní poezie může mít. Úvodní apologetická Mi Scusi, ve které Blixa za doprovodu dunivých smyčců lamentuje nad špatným přízvukem své jinak excelentní italštiny, je zasvěcením do desky par excellence. Pomalé, jako by líné tahy smyčcem doplňuje Blixa podobně flegmatickým projevem, aby společný lingvistický výlet na konci vyvrcholil zapojením celého Balanescu Quartet. Na některých místech deska svou úsporností připomíná tvorbu Philipa Glasse a jeho nekonečné tahy hudebním štětcem, jinde zase (třeba ve skladbě Axolotl) se Blixa vrací zpět do úchylnějších poloh Einstürzende Neubauten. Nemusím dodávat, že je mu tam víc než dobře – už jen svévolné míchání němčiny a francouzštiny nahání husí kůži, spodní proudy v podobě skřípání a bublání pak dotváří celkově ponurou atmosféru dále rozvíjenou tematickou skladbou Buntmetalldiebe. Že se tvrdá, řeřavá němčina, okořeněná charakteristickou barvou Blixova hlasu na desku hodí jako nic jiného, je nasnadě.
Album vedle Blixova poeticko-hudebního génia profituje hlavně z tvorby avantgardního smyčcového seskupení Balanescu Quartet, které během své více než dvacetileté existence spolupracovalo například s Davidem Byrnem, legendou world music Hectorem Zazou nebo dokonce s Pet Shop Boys. Hlavní slovo v budování spodních proudů, kombinovaných na pomezí elektronické a akustické tvorby, má ovšem Teho Teardo – jeho rukopis je nejzřetelnější v nejlepších tracích desky, v „noční ambientní hudbě“ s názvem Nocturnalie, malé historické exkurzi Nur Zur Erinnerung a téměř bonobovské A Quiet Life. Elektronické linky se střídají s někdy až tklivými smyčci a dominantními zvuky piana. A Quiet Life, zpívaná v angličtině, reprezentuje nejlíp náladu celé desky: některé kousky byste si klidně mohli pouštět před spaním nebo při odpolední siestě. Svou úlohu v téhle líné hudbě má i závěrečná Defenestrazioni. Meditace nad zrychleným tepem světa je poskládaná ze zdánlivých nesourodostí, stále ovšem působí jako kompaktní celek (do pěti minut dvaceti sekund se vešla surrealistická konverzace v podání Blixy a Elisabetty Paciny, ale také závěrečný jásot davu nad italsky odříkávanou poctou všednímu životu).
S ohledem na věk Bargelda by se mohlo zdát, že deska Still Smiling je výrazem jeho téměř „důchodového“ věku. Měkčí, hravější, krásnější, smířlivější… ta tam je kakofonie, agresivita a hudební surovost. Jenže spíš než toto je album výsledkem spojení dvou zdánlivě protichůdných géniů – rafinovaného a vzdušného Itala a charismatického Blixy Bargelda s kořeny zapuštěnými hluboko do země. Still smiling…
Teho Teardo & Blixa Bargeld – Still Smiling (Spècula, 2013)
www.last.fm/music/Teho+Teardo+&+Blixa+Bargeld
Jakub Veselý 21.11.2024
Inšpiráciami sa Templeman netají, na R&B a soulových prvkoch sa podpísala hudba Stevieho Wondera a Princea, indie rock s jemnou psychedéliou pripomínajú Tame Impala alebo MGMT.
Magdalena Fendrychová 11.11.2024
Texty se nezabývají současnými společenskými problémy nebo zásadními citovými zvraty, spíš popisují každodenní situace a fantazie.
Žofie Křížková 05.11.2024
Dvaačtyřicetiminutová stopáž zahrnuje jediný track a ten nabízí ponor do hluboce meditativní lázně neopakovatelných nuancí. Za týden v Praze.
Sára Prostějovská 28.10.2024
Synthpopové Forgive Too Slow vypráví deset krátkých příběhů lásky, jíž autorka v každém z nich nahlíží jinýma očima.
Šimon Žáček 28.10.2024
Druhá série Rodu draka se tak moc věnuje intimním chvílím rodinných členů, až zapomíná na zásadní konflikt. Anebo je to záměr?
Lea Valentová 25.10.2024
Dômyselnú dramaturgickú pavučinu tak organizačný tím pretkal napríklad lokálnymi mýtmi aj ladením nástrojov z mimoeurópskych lokalít.
Michal Berec 05.10.2024
Nosným kameňom je hypnotická repetitívnosť motívov, improvizácia na pomedzí apalačského folku a jazzu, ktorá sa ale môže postupne začať zlievať.
Richard Michalik 31.08.2024
Opäť cez vydavateľstvo Constellation (Godspeed You! Black Emperor, Jerusalem in My Heart) a opäť s rovnakým producentom (Zach Scholes).
Jakub Veselý 30.08.2024
Názov Doomer Music je na mieste a album nám prináša pohľad do sveta, v ktorom sú ľudské emócie potlačené, kde môžeme vidieť len drsnú schránku panelových domov.
David Stoklas 27.08.2024
Final Summer je deska, ze které čiší životní síla a touha něco dělat. A dělat to navzdory příkořím.