Michal Smrčina | Články / Recenze | 31.10.2017
Scott McCloud (neplést s dalším jmenovcem, americkým teoretikem komiksu), který začátkem listopadu oslaví padesátku, se může pochlubit dlouhou hudební kariérou, během které vydal řadu památných zářezů. Paramount Styles se v porovnání se Soulside či Girls Against Boys pohybují v klidnějších písňových polohách, jimž neschází naléhavost ani prostota výpovědi.
Letošní Distant Karma je třetí nahrávkou Paramount Styles, i když od prvotiny Failure American Style uplynulo dlouhých devět let. Vzhledem k vytíženosti členů nebylo kam spěchat, uvolněné, pomalu odkapávající atmosféře kapely by to neslušelo. A když mluvíme o pomalosti, je třeba druhým dechem dodat, že nejde o unylost. Každodennost je tu přeleštěna do nezvykle přitažlivých podob, ostatně i název Paramount Styles má odkazovat ke zlatavému oparu klasické kinoznělky a nostalgicky utěšených časů tradičních biografů. Skoropadesátník má nárok rekapitulovat, ale tak si počínal i na předchozích albech. Divokých let si užil dost, co s nimi teď?
Úvodní Someone Else’s Playground předestírá nahořklou i vitální náladu, jako jemné změny nespavé mysli o páté ráno. Zpěvákův šeptavý, tlumený zpěv, akusticky vyvážené a silné, byť jednoduché motivy. „Velvetovitost“, uvolněnost, nenucené houpání písní. Nenápadné texty spolu s melodií plíživě pronikají do podvědomí, i přes jistou banálnost: „Life is a turnstile, life is a stage/ Life is a cage, I don´t care, I don´t mind.“ Říznější titulní song nabere na tempu, ale z řady vybočí a strhne až Inflatable Unicorns. Opakující se riff graduje, potemnělé krajiny se míhají v nejasném vyprávění: „We rise together, all alone/ You and I riding inflatable unicorns through the storms of wall streets.“ Svébytný je i sedmý track Criminal Vibe, když hrubá distorze doprovází pouliční drama: „Nowhere is safe/ Do you like it/ There´s a criminal vibe“. Speak American si říká o whisky a pekelný oheň, aby s Coast Thru Life přišlo zklidnění za pomoci refrénu s piánem. A jak to začalo, tak to smířlivě, ale sebejistě končí s How It Started, potřeba ohlížet se, tu jde ruku v ruce se schopností jít dál: „Yeah how it started, leave it all behind.“
Distant Karma je albem, co lze snadno minout, ale které se postupně dostává pod kůži, napadá mentalitu posluchače a vede dál k dalším poslechům a vrstvícím se prožitkům. Jen nečekat zběsilou jízdu, spíše táhlé kroky nocí před rozbřeskem a promáčené boty.
Paramount Styles - Distant Karma (Silver Rocket, 2017)
www.facebook.com/ParamountStyles
Live: Scott McCloud’s 50th Birthday Bash:
Girls Against Boys
Soulside
Paramount Styles (full band)
... plus další překvapení (TBA)
5. listopadu 2017 Lucerna Music Bar, Praha
www.musicbar.cz
www.silver-rocket.org
www.scrapesound.org
Kristina Kratochvilová 25.11.2024
Představu pozlátka tvrdě zadupává do země špinavá realita plná absťáku, démonů, lítosti a vyhasínajících životů Laneganových blízkých.
Šimon Žáček 24.11.2024
Zdánlivě banální příběh Anory skrývá krásy i ošklivosti chybujících lidí ve stále více matoucím světě.
Jakub Veselý 21.11.2024
Inšpiráciami sa Templeman netají, na R&B a soulových prvkoch sa podpísala hudba Stevieho Wondera a Princea, indie rock s jemnou psychedéliou pripomínajú Tame Impala alebo MGMT.
Magdalena Fendrychová 11.11.2024
Texty se nezabývají současnými společenskými problémy nebo zásadními citovými zvraty, spíš popisují každodenní situace a fantazie.
Žofie Křížková 05.11.2024
Dvaačtyřicetiminutová stopáž zahrnuje jediný track a ten nabízí ponor do hluboce meditativní lázně neopakovatelných nuancí. Za týden v Praze.
Sára Prostějovská 28.10.2024
Synthpopové Forgive Too Slow vypráví deset krátkých příběhů lásky, jíž autorka v každém z nich nahlíží jinýma očima.
Šimon Žáček 28.10.2024
Druhá série Rodu draka se tak moc věnuje intimním chvílím rodinných členů, až zapomíná na zásadní konflikt. Anebo je to záměr?
Lea Valentová 25.10.2024
Dômyselnú dramaturgickú pavučinu tak organizačný tím pretkal napríklad lokálnymi mýtmi aj ladením nástrojov z mimoeurópskych lokalít.
Michal Berec 05.10.2024
Nosným kameňom je hypnotická repetitívnosť motívov, improvizácia na pomedzí apalačského folku a jazzu, ktorá sa ale môže postupne začať zlievať.
Richard Michalik 31.08.2024
Opäť cez vydavateľstvo Constellation (Godspeed You! Black Emperor, Jerusalem in My Heart) a opäť s rovnakým producentom (Zach Scholes).