blueskin | Články / Reporty | 13.10.2023
Koncertní bůh má poťouchlý smysl pro absurdno. Během posledního pražského vystoupení The Necks mě trhal kašel, který k pochopitelné nelibosti ostatních návštěvníků poněkud narušoval komorní vyznění hudby australského tria. Aktuálně mi nástup podzimní virózy vyšel na týden, kdy do hlavního města zavítal dvorní ansámbl Philipa Glasse. Rouška a tableta kodeinu se tak pomalu stává nezbytnou součástí mé koncertní výbavy.
Philip Glass Ensemble se tentokrát musel obejít bez svého otce zakladatele. Glassovi bude v lednu osmdesát sedm a zámořské cesty prý omezuje na nutné minimum. Deset let staré vystoupení v ostravském Gongu, během něhož zazněla kompletní, pětihodinová skladba Music in Twelve Parts, tak bylo pravděpodobně poslední šancí vidět a slyšet amerického velikána minimalismu naživo. Přesto byl duch Philipa Glasse během říjnového večera v Arše hmatatelný – nejen v podobě úvodního vzkazu, který z pódia přečetl ředitel této končící scény Ondřej Hrab, ale i v sehraném a technicky precizním projevu samotného ansámblu. Trojici dechařů doplňovali tři hráči na syntezátory, přičemž Lisa Bielawa zastávala – stejně jako v Gongu – i roli jediné vokalistky.
K tomuto sextetu je třeba přičíst i dva zvukové techniky. Glass si totiž potrpí na správné vyznění své hudby, ke kterému notně přispívá i vytvoření adekvátních akustických podmínek. Zní vám to příliš akademicky a upjatě? Nu, velkých dobrodružství se divák na koncertech Philip Glass Ensemble nedočká, maximálně těch souvisejících s posluchačskou náročností. Pokud byla první část vystoupení ještě relativně vstřícná (zazněly dvě ukázky ze suity Glassworks, jednou se připomněl soundtrack k Reggiovu Koyaanisqatsi a před pauzou došlo i na jednu dvanáctinu Music in Twelve Parts), pak druhá polovina názorně ukázala, v čem kdysi spočívala radikalita Glassova hudebního směřování.
fotogalerii z koncertu zhlédněte tady
V porovnání s jeho pozdější, Wikipedií trefně označovanou pojmem „walkman-suitable“, tvorbou jsou Glassova klíčová díla plná posunů hudebních frází, protichůdně působících figur a podobně. Platí to jak o Music in Twelve Parts, tak i o komorní opeře The Photographer a samozřejmě i o rozmáchlé operní trilogii Einstein On the Beach, Satyagraha a Akhnaten, ze kterých se hrálo ve druhé části večera. Právě tohle byl ten dřevní minimalismus, na který lákal podtitul večera s názvem Early Works. Minimalismus, který na rozdíl od Glassovy proslulé soundtrackové tvorby nekoketuje s romantismem a nehladí po srsti, nýbrž zavádí posluchače do komplikovaného, a navíc multidimenzionálního hudebního labyrintu.
Celé to trvalo bezmála dvě hodiny a nepřítomný Philip Glass mohl být spokojený. Jeho ansámbl působí i v šesté dekádě své existence dojmem tělesa, které je jeho hudbě naprosto oddané a dokáže ji posluchačům předat v autentické podobě, v níž se v podivuhodném koktejlu mísí prvky konejšivosti opakujících se struktur a jisté drásavosti dané jejich promyšleným narušováním. Příště bych si prosil provedení kompletního soundtracku ke Koyaanisqatsi, který má Philip Glass Ensemble rovněž v repertoáru.
Philip Glass Ensemble (us)
12. 10. 2023 Divadlo Archa, Praha
foto © kubuthor
Richard Michalik 03.12.2024
Hudba dokáže otvárať nové perspektívy, ktoré neustále potrebujeme ohýbať, a NEXT si je toho veľmi dobre vedomý. Report.
Michal Pařízek 30.11.2024
Sevilla. Město plné barev, chutí a života, vonící po všudypřítomných pomerančích. Tamní showcase festival se svému městu podobá...
Viktor Hanačík 28.11.2024
Bylo to na hraně mozkové kapacity, hrozilo smyslové přetížení a nevolnost. Být snímek kratší, získal by si zřejmě pozitivnější přijetí, bez nežádoucích somatických následků.
Jan Starý 20.11.2024
Mnohokrát oceněné těleso, ze kterého vyšla také hvězdná skladatelka Caroline Shaw, se představilo u nás vůbec poprvé a očekávání potvrdila i vyprodaná kapacita.
Jiří V. Matýsek 19.11.2024
„Blues je umírající žánr,“ řekl mi v rozhovoru před osmadvacátým ročníkem festivalu Blues Alive jeho booker a majitel Štěpán Suchochleb... Jak se to vezme.
Ema Klubisová 19.11.2024
I Want to Be a Machine nie je o performance a ukážke jej novej hudby. Pozýva nás bližšie, k svojim mentálnym pochodom, chybám počas písania a myšlienkovým odbočkám.
Viktor Palák 18.11.2024
Tibet coby bosý Peter Pan morfující v maniakálního kata nás v Praze prováděl odvrácenou stranou anglického venkova i dojímal vzpomínkou na zemřelé.
Filip Peloušek 17.11.2024
Je to sotva pár dnů, co jsem dočetl Piko Apoleny Rychlíkové a Pavla Šplíchala, to mi ještě nedocházelo, jak potřebný kontext mi dodává ke křtu jedné z nejzásadnějších desek letošního…
Viktor Hanačík 07.11.2024
Oba pojí čtyři roky staré album Brass, cit pro ponuřejší vyprávění, jazz-rapové podhoubí a kontrasty z afroamerické historie... A na dlouhém baru La Fabriky mají zemité Primitivo.
Marek Hadrbolec 31.10.2024
„Zahraj Slipknoty!“ zakřičí někdo. „This is going to sound like Slipknot, I'll even take my glasses off for it,“ odpovídá pohotově Igor, načež Stoned Jesus...