Články / Recenze

Svébytná estetika zablokovaného hrdla (Dmitrievna)

Svébytná estetika zablokovaného hrdla (Dmitrievna)

Vadim Petrov | Články / Recenze | 31.12.2018

Začátek a Dmitrievna se dusí, píseň Hystericus reflektuje možný příznak úzkostných poruch – zablokované hrdlo. Pro pop nezvykle temný text dokresluje odevzdanou atmosféru první skladby, moc se ale nehodí na začátek desky. Raději si představme titulní track jako poslední, tam se protancujeme až za chvíli a po doznění posledního delaye zůstane pocit očekávání, touhy normálně dýchat, vidina svobodných zítřků.

Debutové EP vydává Dmitrievna po několika singlech a pár živých vystoupeních. Z původní touhy tančit vytepala internetovou personu, která se čím dál častěji manifestuje v českých i berlínských klubech v podobě techno divošky z východu.

Zpátky do nultých let: na mezinárodní fenomén tehdy stačilo, aby se dvě holky chytly za ruce, a do rádií se občas vloudil i breakbeat. Hifivěže, diskmeny, vypalovačky, lihovky, co vlastně znamenají ty plusy a minusy na cédéčkách? V prostoru se objevují rozličné samply, laser sotva přečte data z poškrábaného povrchu disku, zahleněný distortion ukotvený důrazným kopákem. V téhle estetice se Dmitrievna přehrabuje a vytahuje na světlo zapomenuté drobnosti. Výjimečnost jí dodává charakteristický zpěv, krom tracku Ya se jedná výhradně o táhlé a často záměrně repetitivní pasáže ztrácející se ve vrstvách reverbu. Nehledejte ale žádné umčo, nebo ho aspoň nehledejte moc, příjemně afektovaný projev stojí v kontrastu s předvídatelnou strukturou tanečního popu. Dmitrievna se ale nesnaží setřást pouta rádiových aranžmá, naopak se v ní vyžívá.

Nejvíce se o pozornost hlásí track Ya. Nahrává mu hned několik skutečností, zejména ale vokál. Dmitrievna se místo nepřítomného hloubání pohybuje někde na hraně rapu a prostého verbálního útoku (čti: zjebu), navíc konečně zahodila nemastnou angličtinu a káže rusky. Zní cize, agresivně a nepoddajně, skvělý osobní manifest. Zároveň nasadila kopák, za který by se nestyděli ani dřevorubci, co v mraze kácí duby kňazovi na statek.

Dmitrievna na debutovém EP představuje svébytnou estetiku, která skýtá potenciál, čočka je ale ještě zamlžená a potřebuje vyleštit. Nejde o definici, zatím spíš o slibný návrh.

Info

Dmitrievna – Hystericus (Napp Records, 2018)
fb interpretky

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Nic není natolik rozbité, aby to nešlo opravit (Mark Lanegan)

Kristina Kratochvilová 24.11.2024

Představu pozlátka tvrdě zadupává do země špinavá realita plná absťáku, démonů, lítosti a vyhasínajících životů Laneganových blízkých.

Křehkost ve zkaženém světě (Anora)

Šimon Žáček 24.11.2024

Zdánlivě banální příběh Anory skrývá krásy i ošklivosti chybujících lidí ve stále více matoucím světě.

Úprimná láska k hudbe (Alfie Templeman)

Jakub Veselý 21.11.2024

Inšpiráciami sa Templeman netají, na R&B a soulových prvkoch sa podpísala hudba Stevieho Wondera a Princea, indie rock s jemnou psychedéliou pripomínajú Tame Impala alebo MGMT.

Spojit žánry a vysvobodit z melancholie (Jiný metro)

Magdalena Fendrychová 11.11.2024

Texty se nezabývají současnými společenskými problémy nebo zásadními citovými zvraty, spíš popisují každodenní situace a fantazie.

Pořád překvapivý soundscape (The Necks)

Žofie Křížková 05.11.2024

Dvaačtyřicetiminutová stopáž zahrnuje jediný track a ten nabízí ponor do hluboce meditativní lázně neopakovatelných nuancí. Za týden v Praze.

Románek pozdního léta (Julia-Sophie)

Sára Prostějovská 28.10.2024

Synthpopové Forgive Too Slow vypráví deset krátkých příběhů lásky, jíž autorka v každém z nich nahlíží jinýma očima.

Rod se i přes nesnáze podařilo zachovat... (Rod Draka, druhá série)

Šimon Žáček 28.10.2024

Druhá série Rodu draka se tak moc věnuje intimním chvílím rodinných členů, až zapomíná na zásadní konflikt. Anebo je to záměr?

Inšpiratívna periférna osmóza (JAMA 2024)

Lea Valentová 25.10.2024

Dômyselnú dramaturgickú pavučinu tak organizačný tím pretkal napríklad lokálnymi mýtmi aj ladením nástrojov z mimoeurópskych lokalít.

Dekonštruovať tradície (Nathan Bowles Trio)

Michal Berec 05.10.2024

Nosným kameňom je hypnotická repetitívnosť motívov, improvizácia na pomedzí apalačského folku a jazzu, ktorá sa ale môže postupne začať zlievať.

Ďalší výlet dovnútra (Kee Avil)

Richard Michalik 31.08.2024

Opäť cez vydavateľstvo Constellation (Godspeed You! Black Emperor, Jerusalem in My Heart) a opäť s rovnakým producentom (Zach Scholes).

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace