Jiří V. Matýsek | Články / Recenze | 31.03.2017
Brněnští Root mají v metalové komunitě pověst legendy i domácích otců zakladatelů, k nimž se nejedna kapela hrdě hlásí. V roce 2016 uplynulo dvacet let od vydání ceněného alba Kärgeräs, načasování návratu do světa titulního fiktivního národa se tak po letech slibů jeví jako ideální. Nové album, které k názvu toho původního přidalo dovětek Return from Oblivion, dává jasně na srozuměnou, že Root se do zapomnění rozhodně nechystají.
Root v desítce nových skladeb jedou to, co mají dokonale zažité. Temný, mystikou sycený metal se nese spíše v pomalejších a středních tempech, dominanci těžkých riffů občas prosvětlí akustické zjemnění či housle. Úhelným kamenem, o který se Root se vždy opírali, je Jiří „Big Boss“ Valter, mozek kapely a její nejviditelnější člen, který se tentokrát dostal i na obal desky. Je to právě on, kdo do hudby současných Root vnáší onen opar mysticismu a okultní tematiku. Celkem solidně se tak daří vybudovat mystickou, ponuře pohádkovou atmosféru, ke které se Valterův projev výborně hodí. Místa, kde frontman ztrácí na hlasovém rozsahu a jistotě, zdařile nahrazuje teatrálností, v níž se pohybuje od zlověstného vrčení až k pseudooperním pasážím.
Příjemně potěší lehce nadprůměrná úroveň produkce. Všechny nástroje jsou jasně čitelné, ale zároveň dostatečně hutné a syté tak, aby se podařilo vytvořit celistvou a funkční atmosféru. Zklamáním zůstávají sólové party obou kytaristů Hanze a Aleshe AD: riffové pasáže jsou solidní, sóla však zůstávají trestuhodně bezvýrazná a hraná jaksi „aby se neřeklo“.
Po předcházejících třech spíše průměrných deskách, které kapelu posunuly až na hranu nezáměrné komiky, se Root, opřeni o starší materiál, zase hudebně i obsahově našli. Už dávno však nejsou blackmetalovou skupinou, jejich dnešní podoba má daleko k jakýmkoliv extrémním metalovým formám či šokujícím sdělením. Zároveň je zřejmé, že doby, kdy Root výrazněji čeřili vody místního metalu, jsou pryč.
Root- Kärgeräs: Return from Oblivion (Agonia, 2016)
www.rootan.net
Jakub Veselý 21.11.2024
Inšpiráciami sa Templeman netají, na R&B a soulových prvkoch sa podpísala hudba Stevieho Wondera a Princea, indie rock s jemnou psychedéliou pripomínajú Tame Impala alebo MGMT.
Magdalena Fendrychová 11.11.2024
Texty se nezabývají současnými společenskými problémy nebo zásadními citovými zvraty, spíš popisují každodenní situace a fantazie.
Žofie Křížková 05.11.2024
Dvaačtyřicetiminutová stopáž zahrnuje jediný track a ten nabízí ponor do hluboce meditativní lázně neopakovatelných nuancí. Za týden v Praze.
Sára Prostějovská 28.10.2024
Synthpopové Forgive Too Slow vypráví deset krátkých příběhů lásky, jíž autorka v každém z nich nahlíží jinýma očima.
Šimon Žáček 28.10.2024
Druhá série Rodu draka se tak moc věnuje intimním chvílím rodinných členů, až zapomíná na zásadní konflikt. Anebo je to záměr?
Lea Valentová 25.10.2024
Dômyselnú dramaturgickú pavučinu tak organizačný tím pretkal napríklad lokálnymi mýtmi aj ladením nástrojov z mimoeurópskych lokalít.
Michal Berec 05.10.2024
Nosným kameňom je hypnotická repetitívnosť motívov, improvizácia na pomedzí apalačského folku a jazzu, ktorá sa ale môže postupne začať zlievať.
Richard Michalik 31.08.2024
Opäť cez vydavateľstvo Constellation (Godspeed You! Black Emperor, Jerusalem in My Heart) a opäť s rovnakým producentom (Zach Scholes).
Jakub Veselý 30.08.2024
Názov Doomer Music je na mieste a album nám prináša pohľad do sveta, v ktorom sú ľudské emócie potlačené, kde môžeme vidieť len drsnú schránku panelových domov.
David Stoklas 27.08.2024
Final Summer je deska, ze které čiší životní síla a touha něco dělat. A dělat to navzdory příkořím.