3DDI3 | Články / Recenze | 16.11.2020
Hojnost nové hudby způsobená pandemickým bubákem uspíšila čtvrtou desku kapely zrozené v arizonské poušti. Elektro-rockový mezižánrový experiment a pojízdný cirkus jménem Puscifer je sólovým projektem Maynarda Jamese Keenana, frontmana Tool a A Perfect Circle, do kterého ventiluje nápady, které se podle jeho vlastních slov z nějakého důvodu nehodí do tvorby jeho úspěšnějších a známějších kapel.
Puscifer byl vždy jakýmsi únikem od reality, pošetilým blbnutím, což dokazuje i vizuální stylizace tentokráte inklinující k mužům v černém, kteří očekávají přílet mimozemšťanů. Existential Reckoning je příběh o našem životě/světě, ale jako by ho vyprávěl/zpíval ufoun. Je to příhodná deska do dnešní doby, která k ní, díky textům, pomůže člověku zaujmout správný odstup. Odstup od politicky polarizovaného světa, omezených prezidentů a rozvášněných demonstrantů, klimatických změn i překotného technologického spěchu. Není nad to pěstovat víno v Arizoně.
Pilotní singl Apocalyptical se svezl na koronavirové vlně, která ke konci turné Tool na Novém Zélandu převálcovala samotného Keenana (stále má poškozené plíce). I když byl song původně o globálním oteplování a Trumpovu výsměchu klimatickým problémům, přišel se stylovým klipem těžícím z prázdných ulic během dubnového zákazu vycházení, kde hostuje i covid-19 osobně.
Zvuk alba Existential Reckoning je jak z jiného světa. Napomáhá tomu syntezátor (Fairlight CMI - znáte například od raného Petera Gabriela, případně Pet Shop Boys), bezpražcová kytara i banjo. Tvůrčí jádro Maynard, Carina Round a Mat Mitchell si ke spolupráci pozvalo Grega Edwardse z Autolux (baskytara) a Sarah Jonesovou z Bat for Lashes/Hot Chip (bicí) a pustilo se do hledání cizí inteligence. Náladu sice nasadí mdlý artrockový Bread And Circus, ale je pouhým předvojem k nádherně gradujícím písním (God damn the sun!), jako jsou A Singularity, kde jsou Maynardovy vyšší tóniny obalené digitální smyčkou, nebo Grey Area. Rytmická, procítěná Bullet Train to Iowa s bezvadným kytarovým závěrem přejde v elektro-synthpopovou blbinu Postulous nebo chytlavý (Shut the fuck up) vtípek Fake Affront.
Od předchozího, rockovějšího alba Money Shot (2015) udělali Puscifer krok zpět k elektronice, ovšem dospěleji. Jednotlivé songy přináší komentář k mediálně propíraným událostem, které trápí celý svět, a přináší nadějeplné poselství. Emocionální rezonance a celistvost alba jsou předností desky, vycházející z limitů zvolených nástrojů. Maynard sice v závěrečné Bedlamide proklamuje, že všechno bude v pořádku, ale já si dovolím nesouhlasit. Všechno v pořádku je.
Puscifer – Existential Reckoning (BMG, 2020)
web skupiny
Kristina Kratochvilová 24.11.2024
Představu pozlátka tvrdě zadupává do země špinavá realita plná absťáku, démonů, lítosti a vyhasínajících životů Laneganových blízkých.
Šimon Žáček 24.11.2024
Zdánlivě banální příběh Anory skrývá krásy i ošklivosti chybujících lidí ve stále více matoucím světě.
Jakub Veselý 21.11.2024
Inšpiráciami sa Templeman netají, na R&B a soulových prvkoch sa podpísala hudba Stevieho Wondera a Princea, indie rock s jemnou psychedéliou pripomínajú Tame Impala alebo MGMT.
Magdalena Fendrychová 11.11.2024
Texty se nezabývají současnými společenskými problémy nebo zásadními citovými zvraty, spíš popisují každodenní situace a fantazie.
Žofie Křížková 05.11.2024
Dvaačtyřicetiminutová stopáž zahrnuje jediný track a ten nabízí ponor do hluboce meditativní lázně neopakovatelných nuancí. Za týden v Praze.
Sára Prostějovská 28.10.2024
Synthpopové Forgive Too Slow vypráví deset krátkých příběhů lásky, jíž autorka v každém z nich nahlíží jinýma očima.
Šimon Žáček 28.10.2024
Druhá série Rodu draka se tak moc věnuje intimním chvílím rodinných členů, až zapomíná na zásadní konflikt. Anebo je to záměr?
Lea Valentová 25.10.2024
Dômyselnú dramaturgickú pavučinu tak organizačný tím pretkal napríklad lokálnymi mýtmi aj ladením nástrojov z mimoeurópskych lokalít.
Michal Berec 05.10.2024
Nosným kameňom je hypnotická repetitívnosť motívov, improvizácia na pomedzí apalačského folku a jazzu, ktorá sa ale môže postupne začať zlievať.
Richard Michalik 31.08.2024
Opäť cez vydavateľstvo Constellation (Godspeed You! Black Emperor, Jerusalem in My Heart) a opäť s rovnakým producentom (Zach Scholes).