Jiří V. Matýsek | Články / Recenze | 16.02.2024
Při pohledu z pláže s drinkem v ruce nebo z bezpečí mola je to romantika. Moře je ale stále, navzdory novým technologiím, místem, kde příroda dává jasně najevo, kdo je na téhle planetě pánem. Oceán je i symbolem dobrodružství, múza, ztělesnění temné romantiky, po staletí zdroj obživy vydobyté v krajním nebezpečí.
Všechno tohle se skrývá v hudbě bristolské party The Longest Johns. Názvem pomrkávajícím na piráta z románu Roberta Louise Stevensona se obracejí k tzv. sea shanties, tedy subžánru lidové hudby, k halekačkám, kterými si „námořníci zaháněli nudu při dlouhých plavbách, ale také se jimi dorozumívali se členy posádky během noci nebo je využívali pro koordinaci pohybů při tahání lan a zvedání plachet“, jak praví promo.
Britské trio ale nenabízí jen moderně uchopený původní materiál. V jejich diskografii tak najdeme píseň o Titanicu nebo svérázné pojetí čistě současného problému, tedy věčných sporů s GPS navigací v autě. Na aktuální, již deváté studiovce Voyage pokračují v nastoleném kurzu, přesto je tu náznak směřování do nových vod. Čím dál tím častěji tu totiž zaznívají hospodské popěvky – opile houpavá Mutiny si v doprovodu vystačí jen s akustickou kytarou a cinkáním sklenic – a spíše „suchozemské“ záležitosti, u nichž nelze neslyšet obrysy akustického folk/punku.
Leaving of Liverpool nebo na Dylanovu Maggie’s Farm odkazující skladba Maggie’s Ship jsou příjemným oťukáváním nových teritorií. Základy jsou to ostatně stejné a anglické námořnické popěvky se jasně odrazily i v lidové muzice na druhé straně oceánu. A taková Proud Mary, kterou v roce 1966 napsali a nahráli Creedence Clearwater Revival, se v podání The Longest Johns vlastně obloukem vrací k tušeným kořenům.
The Longest Johns pracují s hudební univerzalitou, která je tak nějak domácká a povědomá napříč západním světem. Songy jako Shawneetown nebo One Hundred Feet si vystačí s naprosto minimálními prostředky – v prvém případě je to jasně daný dupavý rytmus, který zpěv postrkuje, v tom druhém zůstávají jen překrásné vokální harmonie. A přesto je jejich účinek téměř omamující a rozechvívající dávné atavismy, které by nám, středoevropským suchozemským krysám, vůbec neměly být vlastní. Jenže, je to jinak.
The Longest Johns - Voyage (Jetsam, 2024)
Bandcamp
živě:
Colours of Ostrava presents: The Longest Johns (uk)
22. 2. 2024 19:30
Rock Café, Praha
web
Magdalena Fendrychová 11.11.2024
Texty se nezabývají současnými společenskými problémy nebo zásadními citovými zvraty, spíš popisují každodenní situace a fantazie.
Žofie Křížková 05.11.2024
Dvaačtyřicetiminutová stopáž zahrnuje jediný track a ten nabízí ponor do hluboce meditativní lázně neopakovatelných nuancí. Za týden v Praze.
Sára Prostějovská 28.10.2024
Synthpopové Forgive Too Slow vypráví deset krátkých příběhů lásky, jíž autorka v každém z nich nahlíží jinýma očima.
Šimon Žáček 28.10.2024
Druhá série Rodu draka se tak moc věnuje intimním chvílím rodinných členů, až zapomíná na zásadní konflikt. Anebo je to záměr?
Lea Valentová 25.10.2024
Dômyselnú dramaturgickú pavučinu tak organizačný tím pretkal napríklad lokálnymi mýtmi aj ladením nástrojov z mimoeurópskych lokalít.
Michal Berec 05.10.2024
Nosným kameňom je hypnotická repetitívnosť motívov, improvizácia na pomedzí apalačského folku a jazzu, ktorá sa ale môže postupne začať zlievať.
Richard Michalik 31.08.2024
Opäť cez vydavateľstvo Constellation (Godspeed You! Black Emperor, Jerusalem in My Heart) a opäť s rovnakým producentom (Zach Scholes).
Jakub Veselý 30.08.2024
Názov Doomer Music je na mieste a album nám prináša pohľad do sveta, v ktorom sú ľudské emócie potlačené, kde môžeme vidieť len drsnú schránku panelových domov.
David Stoklas 27.08.2024
Final Summer je deska, ze které čiší životní síla a touha něco dělat. A dělat to navzdory příkořím.
Veronika Tichá 26.08.2024
V narativním songu Strašidla Toad Planet ukazují, že si dokážou pohrát i s funkovějšími melodiemi a nástrojovou kompozicí... Debut u Kabinet Records.