Jiří V. Matýsek | Články / Recenze | 16.02.2024
Při pohledu z pláže s drinkem v ruce nebo z bezpečí mola je to romantika. Moře je ale stále, navzdory novým technologiím, místem, kde příroda dává jasně najevo, kdo je na téhle planetě pánem. Oceán je i symbolem dobrodružství, múza, ztělesnění temné romantiky, po staletí zdroj obživy vydobyté v krajním nebezpečí.
Všechno tohle se skrývá v hudbě bristolské party The Longest Johns. Názvem pomrkávajícím na piráta z románu Roberta Louise Stevensona se obracejí k tzv. sea shanties, tedy subžánru lidové hudby, k halekačkám, kterými si „námořníci zaháněli nudu při dlouhých plavbách, ale také se jimi dorozumívali se členy posádky během noci nebo je využívali pro koordinaci pohybů při tahání lan a zvedání plachet“, jak praví promo.
Britské trio ale nenabízí jen moderně uchopený původní materiál. V jejich diskografii tak najdeme píseň o Titanicu nebo svérázné pojetí čistě současného problému, tedy věčných sporů s GPS navigací v autě. Na aktuální, již deváté studiovce Voyage pokračují v nastoleném kurzu, přesto je tu náznak směřování do nových vod. Čím dál tím častěji tu totiž zaznívají hospodské popěvky – opile houpavá Mutiny si v doprovodu vystačí jen s akustickou kytarou a cinkáním sklenic – a spíše „suchozemské“ záležitosti, u nichž nelze neslyšet obrysy akustického folk/punku.
Leaving of Liverpool nebo na Dylanovu Maggie’s Farm odkazující skladba Maggie’s Ship jsou příjemným oťukáváním nových teritorií. Základy jsou to ostatně stejné a anglické námořnické popěvky se jasně odrazily i v lidové muzice na druhé straně oceánu. A taková Proud Mary, kterou v roce 1966 napsali a nahráli Creedence Clearwater Revival, se v podání The Longest Johns vlastně obloukem vrací k tušeným kořenům.
The Longest Johns pracují s hudební univerzalitou, která je tak nějak domácká a povědomá napříč západním světem. Songy jako Shawneetown nebo One Hundred Feet si vystačí s naprosto minimálními prostředky – v prvém případě je to jasně daný dupavý rytmus, který zpěv postrkuje, v tom druhém zůstávají jen překrásné vokální harmonie. A přesto je jejich účinek téměř omamující a rozechvívající dávné atavismy, které by nám, středoevropským suchozemským krysám, vůbec neměly být vlastní. Jenže, je to jinak.
The Longest Johns - Voyage (Jetsam, 2024)
Bandcamp
živě:
Colours of Ostrava presents: The Longest Johns (uk)
22. 2. 2024 19:30
Rock Café, Praha
web
Martin Zoul 17.12.2024
Jsou tabu a tabu. Některá se zhroutí při sebedrobnějším otočení dějinného soukolí, jiná působí dojmem monolitu, do kterého byly při vzniku člověka vyryty základní zákony lidství.
Jakub Veselý 10.12.2024
Portfólio koluje pomedzi rockovými pasážami, jazzovými improvizáciami, punkovým rázom a avantgardným experimentálnym prístupom k hudbe.
Filip Peloušek 05.12.2024
Povznášející, psychedelií a euforií prosáklá hudba doplněná o do výšky vyhnaný zpěv Joshuy Hodgese v protikladu s texty plnými pochybností.
Kristina Kratochvilová 25.11.2024
Představu pozlátka tvrdě zadupává do země špinavá realita plná absťáku, démonů, lítosti a vyhasínajících životů Laneganových blízkých.
Šimon Žáček 24.11.2024
Zdánlivě banální příběh Anory skrývá krásy i ošklivosti chybujících lidí ve stále více matoucím světě.
Jakub Veselý 21.11.2024
Inšpiráciami sa Templeman netají, na R&B a soulových prvkoch sa podpísala hudba Stevieho Wondera a Princea, indie rock s jemnou psychedéliou pripomínajú Tame Impala alebo MGMT.
Magdalena Fendrychová 11.11.2024
Texty se nezabývají současnými společenskými problémy nebo zásadními citovými zvraty, spíš popisují každodenní situace a fantazie.
Žofie Křížková 05.11.2024
Dvaačtyřicetiminutová stopáž zahrnuje jediný track a ten nabízí ponor do hluboce meditativní lázně neopakovatelných nuancí. Za týden v Praze.
Sára Prostějovská 28.10.2024
Synthpopové Forgive Too Slow vypráví deset krátkých příběhů lásky, jíž autorka v každém z nich nahlíží jinýma očima.
Šimon Žáček 28.10.2024
Druhá série Rodu draka se tak moc věnuje intimním chvílím rodinných členů, až zapomíná na zásadní konflikt. Anebo je to záměr?