Veronika Tichá | Články / Recenze | 26.08.2024
Tento text vyšel ve Full Moonu #160 s chybně uvedenými jmény a názvy, čímž se skupině omlouváme.
Debutové album Bloudím brněnsko-ostravské kaply Toad Planet je procházka lidské mysli tajemným vesmírem barev a zvuků. Její hudba kombinuje prvky experimentální psychedeliky a art rocku, jemného jazzu, funku a mluveného slova.
Původní tři členové, multiinstrumentalista Lukáš Kania, zpěvák, básník a performer Jan Novák a baskytarista Jan Kania, začali tvořit u Ostravy, později se přidali další hudebníci z brněnské JAMU – kytarista Albert Pazdera a nakonec bubenice Sabina Kašparová. Nedílnou součástí živých, velmi performativně pojatých koncertů je i vizuální stránka v podobě projekcí, o které se stará Tomáš Mohr.
Intro vtahuje do začarované atmosféry, k jemným sonickým plochám syntezátorů se přidávají skoro pohádkové akordy klavíru a postupně i další nástroje. Jedinou další instrumentální skladbou je titulní Blouzním, ve kterém dominují dvouzvuky piana a výrazně zkreslená kytarová sóla. Ze zbytku díla výrazněji vyčnívají Tygr nebo Proč si lidi povídají?, hloubavé úvahy o lidech, o smyslu jejich existence. Ta první má podobu monologu a točí se kolem vnitřního dítěte, které se postupně ztrácí, a jediné co zbývá, jsou peníze, a tedy práce, neútěšný nekonečný koloběh, ta druhá zase představuje kratičký dialog o mezilidské komunikaci.
V narativním songu Strašidla Toad Planet ukazují, že si dokážou pohrát i s funkovějšími melodiemi a nástrojovou kompozicí. Hlavní téma strachu je pojato jak ze strany oběti, tak onoho strašidla, které neustále sedí v rohu a všude si vás najde. Dětská vidina strašáka pod postelí se přetavuje v dospělácké starosti, které nás neúprosně dohání. Zároveň text nabízí jakousi útěchu, naději, neustále se peroucí se strachem. Podobně znějí i závěrečné Ještěrky, s nimiž prozkoumáváme samotu, tentokrát bez obav, spíš s určitým obdivem. Tok líbivých tónů kytar a pomalejší tempo doplňují observace okolního světa, kterým pomalu a s nadhledem proplouváme a ukončujeme cestu tajemným a barevným vesmírem plným lásky, strachu, bolesti, otázek i odpovědí. Těch každodenních i těch, které najdeme až hluboko pod povrchem.
Jiří V. Matýsek 20.12.2024
Do světa písničkářů se noří nová publikace novináře, muzikanta a pečlivého lovce příběhů písní Michala Bystrova Hvězdy v polostínu. Nabízí stovku portrétů písničkářů ze šedesátých let.
Matej Žofčín 18.12.2024
Keď internet objavil na Bandcampe jeho album To See the Next Part of the Dream, ľudia o ňom na stránkach ako Rate Your Music a Reddit nevedeli prestať rozprávať.
Martin Zoul 17.12.2024
Jsou tabu a tabu. Některá se zhroutí při sebedrobnějším otočení dějinného soukolí, jiná působí dojmem monolitu, do kterého byly při vzniku člověka vyryty základní zákony lidství.
Jakub Veselý 10.12.2024
Portfólio koluje pomedzi rockovými pasážami, jazzovými improvizáciami, punkovým rázom a avantgardným experimentálnym prístupom k hudbe.
Filip Peloušek 05.12.2024
Povznášející, psychedelií a euforií prosáklá hudba doplněná o do výšky vyhnaný zpěv Joshuy Hodgese v protikladu s texty plnými pochybností.
Kristina Kratochvilová 25.11.2024
Představu pozlátka tvrdě zadupává do země špinavá realita plná absťáku, démonů, lítosti a vyhasínajících životů Laneganových blízkých.
Šimon Žáček 24.11.2024
Zdánlivě banální příběh Anory skrývá krásy i ošklivosti chybujících lidí ve stále více matoucím světě.
Jakub Veselý 21.11.2024
Inšpiráciami sa Templeman netají, na R&B a soulových prvkoch sa podpísala hudba Stevieho Wondera a Princea, indie rock s jemnou psychedéliou pripomínajú Tame Impala alebo MGMT.
Magdalena Fendrychová 11.11.2024
Texty se nezabývají současnými společenskými problémy nebo zásadními citovými zvraty, spíš popisují každodenní situace a fantazie.
Žofie Křížková 05.11.2024
Dvaačtyřicetiminutová stopáž zahrnuje jediný track a ten nabízí ponor do hluboce meditativní lázně neopakovatelných nuancí. Za týden v Praze.