Štěpán Kopečný | Články / Recenze | 01.04.2013
Dobrý den, jmenuji se Ben Shemie, jsem z montrealského kvarteta Suuns a až vám zazpívám, zapomenete na to, že jste někdy byli mentálně v pořádku.
Poslouchám minimalistický rytmus prvního songu, jemuž vévodí syrový akord kytary a paranoidní vokál, kráčím ulicí a všichni kolem jsou psychopati, a to dítko s pokemoním tričkem mi chce zapíchnout lízátko do oka. Takový je začátek druhé desky Kanaďanů, kteří na svůj talent kombinovat krautrock s velmi temným popem upozornili už před třemi lety deskou Zeroes QC. Teď jsou zpět a vyjíždějí na turné připraveni probudit všechny bubáky, které nosíte v hlavě.
Joe Yarmush škrábe na strunu, až z toho běhá mráz po zádech, a frontman je narušená apatická panda v krizi nedělního podvečera, v ruce drží pochodeň a chystá se zapálit školku. 2020, skladba, co hlodá jako svědomí, se dočkala i klipu, jenž není vhodný pro epileptiky a posluchače Dády Patrasové. Do baskytary ve třetím songu Minor Work byste se nejraději zachumlali a vyčkali v ní do jara a klávesák Max Henry má taky něco na srdci. První půlka si drží svůj genius loci, jež vrcholí ve skladbě Eddie’s Dream.
I had a dream/ do you know what I mean?/ facing visions, facing visions.
Posluchač je přesně tam, kde ho chtěl autor textu dostat – bloudí v malátných psychedelických vizích. Do you know what I mean?
Tak jo. Tady zase Ben. Dostal jsem nové prášky na hlavu, jsem teď klidnější a s cigárem na balkoně vítám melancholické montrealské ráno. Druhá polovina nahrávky se usazuje do mdlé letargie, zpěv se tváří, že se tu připletl jen tak náhodou, a celé to může na první poslech působit trošku nezáživně. Náročnější posluchači s pomalejším metabolismem se ale můžou najít v artrockovějších kompozicích, jimž vévodí Bambi s přátelskou kytarou a chytlavým rytmem. Bubeník má cit a klávesák ví, jak navodit správnou atmosféru.
Titulní skladba drží na klávesách tři a půl minuty vysoké áčko převlečené do různých efektů a tváří se jako jasné outro, ale Suuns si připravili ještě jeden výlet do světa podvečerní paranoie a temných podchodů. Synthy vévodí začátku konce Music Won’t Save You, bicák Liam O’Neill nespěchá a drží jednoduchý beat a konečně se přidává i Ben, aby dokončil své myšlenky.
Try as you might/ Sing the same old song/ Your music won’t save you.
Jaké jsou vize budoucnosti? Všichni se stejně zcvoknete a ani hudba vás nezachrání. Ale proč to nezkusit? Do you know what I mean?
Suuns - Images de Futur (Secretly Canadian, 2013)
http://suunsband.tumblr.com
Richard Michalik, Veronika Vagačová 30.01.2025
Po silnom debute, za ktorý si Vojtik vyslúžil ocenenie RadioHead Awards, šlo očakávať čokoľvek. Jeho odvaha a talent ukazovali hneď viacerými možnými smermi.
Štěpán Šanda 28.01.2025
Procházka výstavou v podobě něčeho blízkého počítačové hře může dobře připomínat pandemickou osamělost. Kid A Mnesia Exhibition.
Michal Pařízek 28.01.2025
Život Vernona Subutexe je brutálním popisem společnosti rozpolcené v různých směrech, společnosti, jíž cloumají nenávistné nálady směrem k odlišným rasám, cizincům nebo prostě osobám, které nezapadají.
Radim Kopáč 27.01.2025
Punk ladies made in ČSSR určitě musely být. Možná ne tak výrazné jako holky z Dybbuku, možná netvořily celou sestavu, ale každopádně tady měly své místo. Na pódiu i pod…
Veronika Vagačová 22.01.2025
Hravé riffy, prenikavé vokály a nečakané štylistické zmeny sú len pár z ocenenia-hodných kvalít tejto relatívne novej skupiny.
Jiří V. Matýsek 21.01.2025
Žádný growl, žádné temné mručení, jakoby tu z vlhkých kobek zněl hlas čisté bytosti, kterou zahnalo lidské nepochopení.
3DDI3 01.01.2025
Kapela, co má duši, ale nemá hlas. Anebo jo.
Jiří V. Matýsek 20.12.2024
Do světa písničkářů se noří nová publikace novináře, muzikanta a pečlivého lovce příběhů písní Michala Bystrova Hvězdy v polostínu. Nabízí stovku portrétů písničkářů ze šedesátých let.
Matej Žofčín 18.12.2024
Keď internet objavil na Bandcampe jeho album To See the Next Part of the Dream, ľudia o ňom na stránkach ako Rate Your Music a Reddit nevedeli prestať rozprávať.
Martin Zoul 17.12.2024
Jsou tabu a tabu. Některá se zhroutí při sebedrobnějším otočení dějinného soukolí, jiná působí dojmem monolitu, do kterého byly při vzniku člověka vyryty základní zákony lidství.