Články / Rozhovory

Festival krátkých filmů Praha: co dělá dobré kraťasy očima Christophera Doyla

Festival krátkých filmů Praha: co dělá dobré kraťasy očima Christophera Doyla

redakce | Články / Rozhovory | 20.01.2016

Festival krátkých filmů Praha dává dohromady podobný tým jako červencovou přehlídku v Karlových Varech, o zajímavém programu tedy netřeba pochybovat. Letos v lednu (20. – 24.) představí to nejzajímavější z pobaltských zemí, kraťasy věhlasného kameramana a režiséra Christophera Doyla, domácí výkvět i tradiční veselici Brutal Relax Show.

S několika tvůrci jsme dali krátkou řeč o tom, co dělá krátký film dobrým, a kudy vede cesta ke slávě. Jako čtvrtý odpovídal Christopher Doyle, kameraman, který si udělal jméno dlouholetou spoluprací s Wong Kar-waiem (Chungking Express, Stvořeni pro lásku nebo 2046), ale sám několik filmů i režíroval. Festival uvede pět děl, na nichž se tak či onak podílel.

Na světě „velkých“ filmových festivalů je cosi velkolepého, z přehlídek krátkých filmů naopak cítíme skromnost. V čem se tyhle dva světy liší podle tebe?
Je to snadné, větší festivaly mají větší hvězdy, proto ta velkolepost. Malé festivaly jsou intimnější.

Jaké možnosti mají diváci v Austrálii, pokud chtějí vidět krátké filmy?
Nic moc. Stejně jako v případě Prahy, nejsnazší cestu skýtají festivaly. Naštěstí dnes umožňuje mnohem širší přístup ke krátkým filmům internet, na druhou stranu obrazová kvalita, ale i pozornost publika mají své limity.

Co je podle tebe základem dobrého krátkého filmu?
Neměl by ses snažit toho říct příliš. Měl bys chápat, že struktura krátkého filmu musí mít jiný rytmus. Měl bys taky rozpoznat, kdy už jsi sdělil, co jsi chtěl, a nechat to ležet.

Souhlasíš s tím, že uspět jako režisér krátkých filmů je dobré východisko pro tvorbu celovečeráků? A je to i tvá ambice?
Já jsem trochu jiný případ, většinou natáčím filmy jiných. Když jsem se ujal režie, bylo to pokaždé proto, že mě někdo taky vybídnul a já měl nápad, který jsem chtěl co nejrychleji sdílet. A jestli z toho vznikl krátký nebo celovečerní film, bylo důsledkem jednak toho, kolik času bylo třeba ke zprostředkování onoho nápadu, a kolik peněz jsem měl (anebo neměl) na dotažení toho díla do konce.


Inspiruje tě příběh nějakého režiséra krátkých filmů? A máš oblíbené krátké filmy od dneska věhlasných tvůrců?
Já na filmy moc nekoukám. Mám tak napilno s jejich natáčením, že se ke sledování jiných prostě nedostanu.

Které dva klipy – jeden starý a jeden aktuální – tě dostaly?
Sinéad O'Connor: Nothing Compares 2 U. Její hlas a jednoduchost obrazového pojetí umožňují, abyste se s tím spojili na velmi osobní úrovni. V nedávné době jsem nic neviděl.

Mnohé tvé filmy budou promítány v Praze poprvé. Očekávání?
Je to pro mě čest, samozřejmě. A je dobré, že se ty filmy dostanou k novým lidem – o tom to přece je. Natočili jsme film a teď je jenom váš.

Info

11. Festival krátkých filmů Praha
20. - 24. 1. 2016
kino Světozor, Praha
www.pragueshorts.com

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Nejlepší texty Full Moonu 2024: „Když se hudba mění v tanec, obraz, slovo, ticho…“ (Irena a Vojtěch Havlovi)

Klára Řepková 30.01.2025

„Do Přístavu 18600 přibíhám trochu otrávená z letního dusna. Trvá ale jenom chvíli, než na mě dvojice přenese svoji vyrovnanost a klid.“

Nejlepší texty Full Moonu 2024: Prišli sme z dvoch svetov (Erika Rein a Isama Zing)

Dagmar Lauková Petrášová 29.01.2025

Debutový album Kamibe, ktorým sa Erika posúva do nových vôd oproti predchádzajúcej tvorbe, pripravovali spoločne dva roky a výsledkom je hravý prienik populárnej hudby s experimentálnou.

Nejlepší texty Full Moonu 2024: V nejhezčí fázi (Severní nástupiště)

Filip Peloušek 29.01.2025

Na dohled karlínským korporátním komplexům jsme rozebírali, jestli se na některých místech v Praze dá stále zakusit skutečná svoboda, nebo zda nám už zbývá jen útěk do divočiny.

Márcio Laranjeira (Square): Oslovili jsme lidi, co mají zřejmou kuráž

Michal Pařízek 23.01.2025

Alternativní nebe. Jak jinak nazvat akci, na níž se podílejí kurátoři jako Café Oto nebo Basilica Hudson, Buh Records nebo Nyege Nyege Tapes? Rozhovor.

Jakub Jirásek, Matyáš Švejdík: Mělo to ducha letního táboru pro dospělý

Libor Galia 12.12.2024

Nejintimnější, a zároveň nejtajemnější hudební festival v Česku? Co z něj zůstalo a jaké to bylo, jaké to bude, v rozhovoru se dvěma zakladateli. Miro.

Alf Carlsson: Zkouším nehrát moc rychle

Jiří V. Matýsek 09.12.2024

Se sdílným švédským jazzovým kytaristou jsme zapadli do jedné z hospod v centru Brna. Diskuze nad typicky českým gulášem se ubírala po unikátních cestičkách.

1914: Krev, smrt a utrpení

Abbé 04.12.2024

Členové 1914 vystupují pod smyšlenými identitami vojáků, včetně služebního zařazení. Rozhovor.

Simon Kounovský, Oliver Torr: Dorostli jsme do Axontorr

Libor Galia 26.11.2024

Torr, Axonbody. Settings. O spolupráci, vzniku alba i názvu je následující rozhovor. Křest hned.

Czech Metal Studies: Metal se dá zkoumat

Abbé 06.11.2024

Přibližně hodinový blok se na Brutal Assault setkal s poměrně živým zájmem, přestože byl prostor vydýchaný už kolem jedné odpoledne. Rozhovor.

David Boháč (NOC6): Klubovnu nám svěřili na dva roky

Mariia Smirnova 03.11.2024

V rozhovoru nám David prozradí nejen detaily příprav, ale i další akce, na které se těší – a nakonec i to, jaký je jeho nejoblíbenější drink na šestce.

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace