Peter Forgáč | Články / Recenze | 14.11.2016
Každý z nás má v muzike nejaké tie "guilty pleasures". Niektoré sú guilty viac než iné a niekto by povedal, že po dvanástich rokoch počúvania punku by z toho jeden mohol vyrásť. No NOFX nevyrástli tiež. Od poslednej plnohodnotnej dosky ubehli štyri roky, čo je v prípade NOFX najdlhšia doba v ich histórii. K tomu ešte vymenili producenta, otázkou teda je, či na to po troch dekádach ešte majú.
Od releasu War on Errorism to šlo kvalitatívne skôr smerom dole, aj preto som bol voči First Ditch Effort skpetický. V tom čase mali čo povedať hlavne politicky, a tak je zaujímave počuť, ako sa od vtedy NOFX zmenili a natočili na ich pomery až netradične emotívny, osobný a vyzretý album.
Otvára ho príznačne nazvaná Six Years on Dope a hneď počuť závan nostalgie. Rýchla skladba, ktorá pripomína viac ich hardcorovú stránku zo starších čias. (Vokál gitaristu Erica Melvina by sa mohol v skladbách objavovať častejšie.) Na podobne "sebadeštrukčnú" nôtu sú ladené California Drought alebo Oxymoronic, s vtipnými narážkami na farmalobby, do rovnakej skupiny patrí aj jedna z naj skladieb I Don't Like Me Anymore. V I’m A Transvest-Lite sa Fat Mike venuje osobnej téme, no málo kto to dokáže tak ako on na pomedzí priblblého humoru a serióznosti, čo sa v podstate týka väčšiny materiálu. Druhá polovica má melodicky pozitívnejší zvuk (Dead Beat Mom, Bye Bye Biopsy Girl a jedna z lepších It Ain't Lonely at the Bottom), a keď už emotívne, tak poriadne aj s piánom na konci ako pocta zosnulému spevákovi No Use for a Name. Rovnováhu nastolí pesimisistická vyhliadka do budúcnosti, o ktorej screamuje Mikeova dcéra - Generation Z.
Niektoré kapely sa nikdy nezmenia a "vyhoria", niektoré sa zmenia a stane sa z nich sračka. NOFX aj na First Ditch Effort hrajú stále ten istý energický punk, ktorý od nich toľko kapiel okopírovalo. Solídny album.
NOFX - First Ditch Effort (Fat Wreck Chords, 2016)
www.nofx.bandcamp.com/album/first-ditch-effort
Richard Michalik, Veronika Vagačová 30.01.2025
Po silnom debute, za ktorý si Vojtik vyslúžil ocenenie RadioHead Awards, šlo očakávať čokoľvek. Jeho odvaha a talent ukazovali hneď viacerými možnými smermi.
Štěpán Šanda 28.01.2025
Procházka výstavou v podobě něčeho blízkého počítačové hře může dobře připomínat pandemickou osamělost. Kid A Mnesia Exhibition.
Michal Pařízek 28.01.2025
Život Vernona Subutexe je brutálním popisem společnosti rozpolcené v různých směrech, společnosti, jíž cloumají nenávistné nálady směrem k odlišným rasám, cizincům nebo prostě osobám, které nezapadají.
Radim Kopáč 27.01.2025
Punk ladies made in ČSSR určitě musely být. Možná ne tak výrazné jako holky z Dybbuku, možná netvořily celou sestavu, ale každopádně tady měly své místo. Na pódiu i pod…
Veronika Vagačová 22.01.2025
Hravé riffy, prenikavé vokály a nečakané štylistické zmeny sú len pár z ocenenia-hodných kvalít tejto relatívne novej skupiny.
Jiří V. Matýsek 21.01.2025
Žádný growl, žádné temné mručení, jakoby tu z vlhkých kobek zněl hlas čisté bytosti, kterou zahnalo lidské nepochopení.
3DDI3 01.01.2025
Kapela, co má duši, ale nemá hlas. Anebo jo.
Jiří V. Matýsek 20.12.2024
Do světa písničkářů se noří nová publikace novináře, muzikanta a pečlivého lovce příběhů písní Michala Bystrova Hvězdy v polostínu. Nabízí stovku portrétů písničkářů ze šedesátých let.
Matej Žofčín 18.12.2024
Keď internet objavil na Bandcampe jeho album To See the Next Part of the Dream, ľudia o ňom na stránkach ako Rate Your Music a Reddit nevedeli prestať rozprávať.
Martin Zoul 17.12.2024
Jsou tabu a tabu. Některá se zhroutí při sebedrobnějším otočení dějinného soukolí, jiná působí dojmem monolitu, do kterého byly při vzniku člověka vyryty základní zákony lidství.