Jakub Peřina | Články / Recenze | 14.09.2017
V životě nevyhnutelně přijdou chvíle, kdy na nějakou blíže neurčenou dobu najednou nepotřebujete hledat nové podněty a zážitky. Aplikujte tenhle asketický přístup třeba právě na debutovou desku Rips a taky vám bude jedno, že nepřináší nic nového a jenom zdařile omílá, co už tu bylo (tentokrát art punk a new wave 70. a 80. let v NYC).
Možná je to tím, že jsem zjistil, jak málo toho vlastně potřebuju. Když jsem nedávno do kontejnerů vyhazoval přes čtvrt tuny nepotřebných věcí (moje první třískání nádobím mimo partnerské škádlení), které jsem za posledních deset let nahromadil, nebyla to lítost nad ztracenými roky nebo podobné sebemrskačské nesmysly, co mě na té skládce přepadly. Byla to úleva a zvláštní druh klidu. Čím míň věcí mám, tím větší z nich mám radost. Možná… je načase začít uplatňovat podobně neúprosný postoj taky k hudbě?
Ta je dostupnější než kdykoliv ve své historii. Během pár vteřin si můžeme poslechnout, co nás napadne. Všechno je při ruce, ale něco se ztratilo. Nutkavá potřeba cokoliv z toho slyšet. Co s tím? Dívám se, jak kapely vypadají, a když se mi nelíbí, jdu k další (i proto si zrovna nečtete o Sheer Mag). Přes povrchnost najít hloubku, to bylo vždycky moje potěšení. Rips vypadají ušmudlaně, mladicky znaveně. Stojí v oprýskaných bufáčích a tváří se na povel nezúčastněně. Nepřekvapí, že je nejvíce poslouchají v Brooklynu a na Manhattanu, jak to spočítalo snaživé Spotify.
„Hledám nějaký pocit, hledám nějaký důvod,“ řeší Rips na svém debutu. Dál se zatím nedostali. Je to málo? Není, je to v pořádku. Někteří z nás se nikdy dál nedostanou. Neustále hledají a jen co to mají na dosah ruky, polekaně ucuknou a začnou hledat jinde. Neptejte se mě proč, teprve se v tom snažím vyznat. Ale kdybych si měl tipnout, vsadil bych na strach z toho, co bude pak, až získáme všechno, co jsme kdy chtěli. Jo a zní to, jako kdyby desky Television přehráli Parquet Courts, a nejlepší je píseň číslo devět. Vidíte, na to bych málem zapomněl.
Rips - s/t (Faux Discx, 2017)
www.ripsnyc.bandcamp.com/releases
Jiří V. Matýsek 20.12.2024
Do světa písničkářů se noří nová publikace novináře, muzikanta a pečlivého lovce příběhů písní Michala Bystrova Hvězdy v polostínu. Nabízí stovku portrétů písničkářů ze šedesátých let.
Matej Žofčín 18.12.2024
Keď internet objavil na Bandcampe jeho album To See the Next Part of the Dream, ľudia o ňom na stránkach ako Rate Your Music a Reddit nevedeli prestať rozprávať.
Martin Zoul 17.12.2024
Jsou tabu a tabu. Některá se zhroutí při sebedrobnějším otočení dějinného soukolí, jiná působí dojmem monolitu, do kterého byly při vzniku člověka vyryty základní zákony lidství.
Jakub Veselý 10.12.2024
Portfólio koluje pomedzi rockovými pasážami, jazzovými improvizáciami, punkovým rázom a avantgardným experimentálnym prístupom k hudbe.
Filip Peloušek 05.12.2024
Povznášející, psychedelií a euforií prosáklá hudba doplněná o do výšky vyhnaný zpěv Joshuy Hodgese v protikladu s texty plnými pochybností.
Kristina Kratochvilová 25.11.2024
Představu pozlátka tvrdě zadupává do země špinavá realita plná absťáku, démonů, lítosti a vyhasínajících životů Laneganových blízkých.
Šimon Žáček 24.11.2024
Zdánlivě banální příběh Anory skrývá krásy i ošklivosti chybujících lidí ve stále více matoucím světě.
Jakub Veselý 21.11.2024
Inšpiráciami sa Templeman netají, na R&B a soulových prvkoch sa podpísala hudba Stevieho Wondera a Princea, indie rock s jemnou psychedéliou pripomínajú Tame Impala alebo MGMT.
Magdalena Fendrychová 11.11.2024
Texty se nezabývají současnými společenskými problémy nebo zásadními citovými zvraty, spíš popisují každodenní situace a fantazie.
Žofie Křížková 05.11.2024
Dvaačtyřicetiminutová stopáž zahrnuje jediný track a ten nabízí ponor do hluboce meditativní lázně neopakovatelných nuancí. Za týden v Praze.