Jakub Koumar | Články / Sloupky/Blogy | 31.10.2015
Čtvrtý den nabídl skoro až absurdně kvalitní filmový program, takže vybrat si třeba hned z pěti křížících se položek bylo krvavě kruté. Sázka na sál v DKO se vyplatila hlavně u krásného kraťasu Za obzorem Marãa. Surrealistické záběry z vesnice v krajině, kde je život na hraně přežití byly napínavé a nešlo od nich odtrhnout oči. Následující Ikarus o "šamanském" životě bývalého vojáka volil poklidné sledování rituálů exmilitanta, který si vybral život v džungli. Film mapuje moderní fenomén hledání sebe sama, očisty, smyslu, svobody u přírodních mohykánů. Ve skutečnosti spíš ale zobrazoval pouze fakt, že sjíždět se celý den v pralese s nahejma buchtama je vlastně super job. OK, ale na to jsem nemusel chodit do kina, i když vizuálně šlo o zdařilý kousek. Třetí Algoritmus se pral sám se sebou, než vyšlo najevo, že monolog o snaze převést vše do verifikovatelných hodnot je ve skutečnosti kritikou této snahy.
V dalším bloku Fascinace zazářil nový film loňské hvězdy MFDF Petera Tscherkasskyho The Exquisite Corpus. Další mistrovská koláž rakouského experimentátora a stěžejního autora rakouské avantgardy ukázala nevšedně explicitní sexualitu z erotických filmů 60. až 80. let. Sál naplnila jiskřivá atmosféra a nebohý, sotva dvanáctiletý mladík na vedlejší sedačce tak musel strávit dvacet minut pod mikinou.
Jedním z hlavních snímků dne byl společný projekt Martina Ryšavého, Jana Procházky a Pavla Kopeckého - Na vodě. Nevšední vodácký zážitek na pouti skrze betonová koryta a tovární roury podkrušnohoří se prolíná s divokými filozofickými úvahami o buddhismu, kráse zkázy a ženských genitáliích. Na Martina Ryšavého je to naprosto nevšední snímek plný zvláštních setkání a královsky vycizelované koncepce a já věřím, že jsem viděl český dokument roku.
Domácí festival je kategorie projekcí v jihlavských bytech a letos se rozrostl i o domácí koncerty. Nevím, proč mě napadlo navštívit zrovna Děti mezi reprákama, protože Post-hudba mi nikdy k srdci nepřirostla, o to větší překvapení jsem zažil. Dominik Zezula bez doprovodu jen s kytarou mě přesvědčil, že jeho hudba není nedospělé ubrečínství a tváří v tvář divákům v malém pokoji se postupně ztrácel sám v sobě. Takhle se dělají koncerty!
A na závěr opět Soul, kde nejdřív vystoupil extravagantní písničkář Erik Sikora, což je ve skutečnosti i výtvarník, který se už letos prezentoval. Účastnil se výstavy v Oblastní galerii Vysočiny s filmem Plavajúce kamene, které si určitě na youtube pusťte. Jeho hudba je recesivní a neumělecky sympatická a publikum ho přijalo skvěle. Fantasticky však reagovalo na společný project Petra Marka a Květů, kteří společně oživují Markovy staré písně. Králíček, jak si tehdy Marek říkal, rozproudil krev nejen fanouškům, celý výstup si evidentně užívali i jeho spoluhráči a došlo i na etnickou vložku. Jejich pop-folk-rock měl v Ji.hlavě obrovský úspěch.
19. Mezinárodní festival dokumentárních filmů Ji.hlava
27. 10. – 1. 11. 2015, Jihlava
www.dokument-festival.cz
Maria Pyatkina, David Čajčík, Michal Pařízek 29.10.2024
Pokud někde objevovat, tak právě tady. Vybíráme z napěchovaného programu devět jmen.
Michal Pařízek 04.10.2024
Dneska v osm večer na Radiu 1 spolu s Angeles Toledano, Melike Şahin, Autumnist, Juliánem Mayorgou nebo Cindy Lee. If You Hear Me Crying… leave me alone.
Michal Pařízek 20.09.2024
Šest dní u moře uplynulo tak rychle, že jsem se ani neotočil, a určitě nejen proto, že tam bylo 15 stupňů. Ale ve stínu toho, co se dělo/děje tady, už…
Michal Pařízek 06.09.2024
Okruží severu sedí kolem mozku pevně a (možná) napořád, podobně jako prsten, který mám na prstě snad po třiceti letech. Přišel ke mně před Rouge, komu tak asi patří? Forget…
redakce 29.08.2024
Mario „Dust“ La Porta si zařídil svůj bar, aby se měl kde zašít, taky si tam hrává. A se svojí kapelou jezdí po světě. Přijedou i do Kaštanu.
Michal Pařízek 23.08.2024
Štvanice minulý pátek hořela. První pražský Underground Overtake se povedl náramně, atmosféra euforická a velká stage, která u Bike Jesus vyrostla, byla zatraceně funkční i slušivá.
Veronika Mrázková 13.08.2024
Současně je právě marnost a nevědomost, kde začít a kde skončit, vzrušující. Tlumí racio a vynucuje si takové oddání dílu, které se obejde bez faktického výkladu či pointy.
redakce 13.08.2024
Letošní Brutal Assault je za námi a vypadá to na jeden z nejvýživnějších ročníků vůbec. A to nejen podle našich vyndaných reportérů.
Michal Pařízek 09.08.2024
Rozhovor s Nubyou Garcia jsem dělal před pár lety, bylo to uprostřed covidu a bylo to tím poznamenané, ale už tehdy to bylo milé...
Michal Pařízek 26.07.2024
Všechno dobré, něco výjimečné, vytržení s sebou přinesla Aunty Rayzor a vyloženě roztomilí Irreversible Entanglements. Zejména Camae Ayewa, která se chtěla boxovat.