Ichor | Články / Recenze | 31.05.2017
Constellation Records pod svými křídly vítají stále více nových mladých jmen. Důkazem je i debut francouzského rodáka, který se před několika lety přestěhoval do Montrealu, kde měl příležitost poznat bohatou a pospolitou hudební scénu, jejíž část tvoří jádro vydavatelství, na kterém teď Jean Cousin alias Joni Void vydává po řadě digitálních alb první plnohodnotnou desku. Na té představuje plnou škálu svých výrazů v místy až protichůdných písních. Nebyl to John Cage, který říkal, že se bojí starých idejí, zatímco ostatní těch nových?
Údajně silně osobní album vzniklo bez použití hudebních nástrojů, dokonce i relativně komplexní melodie s klasickým nádechem jsou výhradně kombinací samplů a stop hostujících přátel. Na albu tak Joni Void provádí labyrintem žánrů, jejichž rozmanitost i lehká nesourodost vznikly převážně instinktivním tvůrčím procesem. Hned úvodní Song Siènne obklopuje pocitem nostalgie a lehké stísněnosti povědomým, ale křehce roztřeseným klavírem smíseným s ševelícími davy lidí. Downtempovou Observer nebo ruchovou kakofonii Aesthetics of Disappearance po druhé půlce střídají nečekané výhybky (hiphopová Yung Werther, Abjection v žánru EBM). Různé formy jsou sice zvládnuty dobře, když je producent svým postupem přetváří k obrazu svému – například poskládáním nahraných ruchů místo klasických beatů. Jakkoliv je ale pestrost působivá, stejně v některých momentech nezachrání překombinovanost nahrávky, která hlavně v poslední třetině vyvolává lehký zmatek nadbytkem nastolených směrů.
Prvotina spojující vlivy minimalistů s novějšími jmény klubové hudby (Burial nebo Boards of Canada) představuje komplexní vesmír neukotvené mysli ve světě složeném z fragmentů. Jedním z důsledků krize identity je v tomto případě nesourodost, kterou alespoň do jisté míry zachraňuje fakt, že tvůrčí kroky vedly místy do úplného neznáma, z něhož může vzejít cokoliv.
Joni Void - Selfless (Constellation, 2017)
www.soundcloud.com/joni_void
Jiří V. Matýsek 20.12.2024
Do světa písničkářů se noří nová publikace novináře, muzikanta a pečlivého lovce příběhů písní Michala Bystrova Hvězdy v polostínu. Nabízí stovku portrétů písničkářů ze šedesátých let.
Matej Žofčín 18.12.2024
Keď internet objavil na Bandcampe jeho album To See the Next Part of the Dream, ľudia o ňom na stránkach ako Rate Your Music a Reddit nevedeli prestať rozprávať.
Martin Zoul 17.12.2024
Jsou tabu a tabu. Některá se zhroutí při sebedrobnějším otočení dějinného soukolí, jiná působí dojmem monolitu, do kterého byly při vzniku člověka vyryty základní zákony lidství.
Jakub Veselý 10.12.2024
Portfólio koluje pomedzi rockovými pasážami, jazzovými improvizáciami, punkovým rázom a avantgardným experimentálnym prístupom k hudbe.
Filip Peloušek 05.12.2024
Povznášející, psychedelií a euforií prosáklá hudba doplněná o do výšky vyhnaný zpěv Joshuy Hodgese v protikladu s texty plnými pochybností.
Kristina Kratochvilová 25.11.2024
Představu pozlátka tvrdě zadupává do země špinavá realita plná absťáku, démonů, lítosti a vyhasínajících životů Laneganových blízkých.
Šimon Žáček 24.11.2024
Zdánlivě banální příběh Anory skrývá krásy i ošklivosti chybujících lidí ve stále více matoucím světě.
Jakub Veselý 21.11.2024
Inšpiráciami sa Templeman netají, na R&B a soulových prvkoch sa podpísala hudba Stevieho Wondera a Princea, indie rock s jemnou psychedéliou pripomínajú Tame Impala alebo MGMT.
Magdalena Fendrychová 11.11.2024
Texty se nezabývají současnými společenskými problémy nebo zásadními citovými zvraty, spíš popisují každodenní situace a fantazie.
Žofie Křížková 05.11.2024
Dvaačtyřicetiminutová stopáž zahrnuje jediný track a ten nabízí ponor do hluboce meditativní lázně neopakovatelných nuancí. Za týden v Praze.