Ichor | Články / Recenze | 31.05.2017
Constellation Records pod svými křídly vítají stále více nových mladých jmen. Důkazem je i debut francouzského rodáka, který se před několika lety přestěhoval do Montrealu, kde měl příležitost poznat bohatou a pospolitou hudební scénu, jejíž část tvoří jádro vydavatelství, na kterém teď Jean Cousin alias Joni Void vydává po řadě digitálních alb první plnohodnotnou desku. Na té představuje plnou škálu svých výrazů v místy až protichůdných písních. Nebyl to John Cage, který říkal, že se bojí starých idejí, zatímco ostatní těch nových?
Údajně silně osobní album vzniklo bez použití hudebních nástrojů, dokonce i relativně komplexní melodie s klasickým nádechem jsou výhradně kombinací samplů a stop hostujících přátel. Na albu tak Joni Void provádí labyrintem žánrů, jejichž rozmanitost i lehká nesourodost vznikly převážně instinktivním tvůrčím procesem. Hned úvodní Song Siènne obklopuje pocitem nostalgie a lehké stísněnosti povědomým, ale křehce roztřeseným klavírem smíseným s ševelícími davy lidí. Downtempovou Observer nebo ruchovou kakofonii Aesthetics of Disappearance po druhé půlce střídají nečekané výhybky (hiphopová Yung Werther, Abjection v žánru EBM). Různé formy jsou sice zvládnuty dobře, když je producent svým postupem přetváří k obrazu svému – například poskládáním nahraných ruchů místo klasických beatů. Jakkoliv je ale pestrost působivá, stejně v některých momentech nezachrání překombinovanost nahrávky, která hlavně v poslední třetině vyvolává lehký zmatek nadbytkem nastolených směrů.
Prvotina spojující vlivy minimalistů s novějšími jmény klubové hudby (Burial nebo Boards of Canada) představuje komplexní vesmír neukotvené mysli ve světě složeném z fragmentů. Jedním z důsledků krize identity je v tomto případě nesourodost, kterou alespoň do jisté míry zachraňuje fakt, že tvůrčí kroky vedly místy do úplného neznáma, z něhož může vzejít cokoliv.
Joni Void - Selfless (Constellation, 2017)
www.soundcloud.com/joni_void
Žofie Křížková 05.11.2024
Dvaačtyřicetiminutová stopáž zahrnuje jediný track a ten nabízí ponor do hluboce meditativní lázně neopakovatelných nuancí. Za týden v Praze.
Sára Prostějovská 28.10.2024
Synthpopové Forgive Too Slow vypráví deset krátkých příběhů lásky, jíž autorka v každém z nich nahlíží jinýma očima.
Šimon Žáček 28.10.2024
Druhá série Rodu draka se tak moc věnuje intimním chvílím rodinných členů, až zapomíná na zásadní konflikt. Anebo je to záměr?
Lea Valentová 25.10.2024
Dômyselnú dramaturgickú pavučinu tak organizačný tím pretkal napríklad lokálnymi mýtmi aj ladením nástrojov z mimoeurópskych lokalít.
Michal Berec 05.10.2024
Nosným kameňom je hypnotická repetitívnosť motívov, improvizácia na pomedzí apalačského folku a jazzu, ktorá sa ale môže postupne začať zlievať.
Richard Michalik 31.08.2024
Opäť cez vydavateľstvo Constellation (Godspeed You! Black Emperor, Jerusalem in My Heart) a opäť s rovnakým producentom (Zach Scholes).
Jakub Veselý 30.08.2024
Názov Doomer Music je na mieste a album nám prináša pohľad do sveta, v ktorom sú ľudské emócie potlačené, kde môžeme vidieť len drsnú schránku panelových domov.
David Stoklas 27.08.2024
Final Summer je deska, ze které čiší životní síla a touha něco dělat. A dělat to navzdory příkořím.
Veronika Tichá 26.08.2024
V narativním songu Strašidla Toad Planet ukazují, že si dokážou pohrát i s funkovějšími melodiemi a nástrojovou kompozicí... Debut u Kabinet Records.
Klára Šajtarová 21.08.2024
Vycházející hvězda hardcoru a metalcoru z Oldhan County v Kentucky nenabízí žádné kompromisy – žádné čisté vokály, žádné přepálené refrény.