Honza Štelcík | Články / Recenze | 01.03.2016
V říjnu loňskýho roku vyšlo ve spolupráci labelů PMK Records a Ne! Records první a jediný album původem jugoslávské postpunkové kapely Dobri Isak. Slovo "původem" není neopodstatněný, rozpad federálního státu Jugoslávie rezonuje dodnes. Hlavní zásluhu na vydání LP repressu desky Mi plačemo iza tamnih naočara má majitel Ne! Records, původem občan federace, který ve válečnym běsnění odešel do Švédska, odkud nadzdvihuje víka balkánskýho "předrozpadovýho" punku, ať už je jeho forma jakákoliv.
Třicet let stará nahrávka, půl roku od jejího posledního repressu, a přesto mám pocit, že stojí za pár řádků. V rámci návratu post-cold-wave-punku, řekněme v řádech posledních dvanácti měsíců, má tahle deska svoje místo na chladnym a temnym výsluní. Jedná se totiž o čistou esenci mrazu a chladu, provoněnou smrtí a beznadějí. Atributy obtisknuty do cesty k socialismu, avšak o poznání volnější, než na co jsme byli zvyklí v tehdejší ČSSR. I proto mohla tehdy oficiálně vydaná kazeta v počtu sto kusů spatřit světlo světa. Beznadějně vyprodaná. O více než dvě desetiletí později se dočkala CD reedice pod taktovkou PMK Records a konečně vloni vyšla vinylová verze v kooperaci PMK & Ne! Records.
Dobri Isak jako prvotřídní post-punk z Balkánu. Jako východní odpověď na smrt Iana Curtise. Nízko posazený hlas Predraga Cvetičanina v kombinaci se šílenou kytarou stavějící zeď hluku, jemný vybrnkávání tam, kde je to třeba. Basa je na celý desce „sólový“ a zrepeatovaný nástroj, minimalistický bicí jako taktovka ledový královny. Nahrávka byla sice zremasterovaná, ale ani za mák to neubralo originálnímu "retro" zvuku, do něhož prostupuje atmosféra města Niš osmdesátých let. Alespoň tak si to představuju. Skladby Ona se igra nožem nebo titulní Mi plačemo iza tamnih naočara jsou chladný hymny, srbština pochopitelně dokresluje náladu alba. Zajímavý dokument doby a tamního genia loci. Miluju Dobri Isak, Balkán a tamní punk.
P. S. Za pozornost stojí další releasy Ne! Records, v Jugoslávii byla v exponovaný době spousta vynikajících kapel. Zkuste taky mladší srbskou postpunkovou krev Repetitor.
Dobri Isak - Mi plačemo iza tamnih naočara (PMK Records/Ne! Records, 2015)
www.pmkrecords.bandcamp.com/album/mi-pla-emo-iza-tamnih-nao-ara
3DDI3 01.01.2025
Kapela, co má duši, ale nemá hlas. Anebo jo.
Jiří V. Matýsek 20.12.2024
Do světa písničkářů se noří nová publikace novináře, muzikanta a pečlivého lovce příběhů písní Michala Bystrova Hvězdy v polostínu. Nabízí stovku portrétů písničkářů ze šedesátých let.
Matej Žofčín 18.12.2024
Keď internet objavil na Bandcampe jeho album To See the Next Part of the Dream, ľudia o ňom na stránkach ako Rate Your Music a Reddit nevedeli prestať rozprávať.
Martin Zoul 17.12.2024
Jsou tabu a tabu. Některá se zhroutí při sebedrobnějším otočení dějinného soukolí, jiná působí dojmem monolitu, do kterého byly při vzniku člověka vyryty základní zákony lidství.
Jakub Veselý 10.12.2024
Portfólio koluje pomedzi rockovými pasážami, jazzovými improvizáciami, punkovým rázom a avantgardným experimentálnym prístupom k hudbe.
Filip Peloušek 05.12.2024
Povznášející, psychedelií a euforií prosáklá hudba doplněná o do výšky vyhnaný zpěv Joshuy Hodgese v protikladu s texty plnými pochybností.
Kristina Kratochvilová 25.11.2024
Představu pozlátka tvrdě zadupává do země špinavá realita plná absťáku, démonů, lítosti a vyhasínajících životů Laneganových blízkých.
Šimon Žáček 24.11.2024
Zdánlivě banální příběh Anory skrývá krásy i ošklivosti chybujících lidí ve stále více matoucím světě.
Jakub Veselý 21.11.2024
Inšpiráciami sa Templeman netají, na R&B a soulových prvkoch sa podpísala hudba Stevieho Wondera a Princea, indie rock s jemnou psychedéliou pripomínajú Tame Impala alebo MGMT.
Magdalena Fendrychová 11.11.2024
Texty se nezabývají současnými společenskými problémy nebo zásadními citovými zvraty, spíš popisují každodenní situace a fantazie.