Články / Offtopic / / Movie/dox

Karlovy vary 3: O Nenasytné Tiffany a polském filmovém zázraku

Karlovy vary 3: O Nenasytné Tiffany a polském filmovém zázraku

Lukáš Masner | Články / Offtopic / / Movie/dox | 06.07.2015

Jedním z významných hostů festivalu je vedle herce Richarda Gera i režisér kultovních hororů George A. Romero (Úsvit mrtvých). Autor nízkorozpočtových a nekompromisně krvavých filmů, jež ve své době překračovaly většinu tabu, prakticky ustavil novou éru filmových hororů. Jeho přístup je nejednou citován a pro řadu mladých tvůrců se stal významným inspiračním zdrojem. V poetice laciných hororů se zhlédl i český režisér Andy Fehu, který filmem Nenasytná Tiffany vystřihl hlubokou poklonu všem mistrům tohoto žánru. Zvolil si přitom neotřelé prostředí novodobých hledačů pokladů, kteří s detektory kovu brázdí těžbou zdevastovanou krajinu Horního Jiřetína. Hlavní hrdina Pepa v podání Leoše Nohy se protlouká světem jako drobný zloděj. Jednoho dne se mu dostane do rukou videozáznam, který odkrývá cestu k pokladu mimořádné ceny. Nezbývá, než si ho vyzvednout na dně čerstvě vykopané jámy, což ale může stát nejeden lidský život.

Andy Fehu navazuje na poetiku amatérských, resp. studentských filmů Andyho film (2009) nebo mysteriózního kraťasu Jež (2011). I Nenasytná Tiffany těží z poetiky herecké improvizace a bezprostředností, skoro reportážního stylu snímání, který stojí v ostrém kontrastu se stylizovanými, často hyperrealistickými obrazy v duchu brakových hororů. Fehu umí budovat atmosféru tajemna, ohýbat žánry i styly, jen chybí více důslednosti. Na horor je Nenasytná Tiffany málo intenzivní, na satiru jí chybí příslovečný osten. Zatím pluje někde mezi, postavám chybí jakýkoliv vývoj a celku zase šťavňatější vyústění. Na druhou stranu jde o jeden z mála českých filmů, které se pokoušejí zasadit pro naši kinematografii netypický žánr do ryze tuzemského prostředí, což funguje překvapivě hladce a především vtipně.


Za prozatímní highlight považuji polské drama Tělo, které získalo na MFF v Berlíně cenu za režii. Tu si odnesla dvaačtyřicetiletá Małgorzata Szumowská, mimo jiné autorka vysoce ceněného snímku Ve jménu... (2014), v němž se rozhodla reflektovat tabuizované téma kněžské homosexuality. Tělo se rovněž dotýká citových zmatků vedoucích k osamělosti a neporozumění. Křehký příběh otce alkoholika a anorektické dcery, která se těžce vyrovnává se smrtí matky, je učebnicovým příkladem chirurgicky přesné režie, úchvatné, byť neokázalé práce s mizanscénou a tlumenými hereckými výkony. Drama, zasazené do tíživého prostředí podzimního velkoměsta, se dotýká motivu esoteriky a víry v nadpřirozené světy, která nastupuje jako sedativum proti bolesti ze ztráty blízkých. To vše s nadhledem a přesně mířeným humorem. Film dotažený k dokonalosti, precizní v detailech a strhující ve svém emotivním záběru. Velké doporučení a díky do Polska!

Info

50. Mezinárodní filmový festival Karlovy Vary
3. - 11. 7. 2015, Karlovy Vary
www.kviff.com

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Sám a nevědět nic (Karaoke Blues)

Tomáš Jančík 05.01.2024

Kaurismäki vytvořil nadčasový snímek o opuštění a strachu ze sblížení, ale s notnou dávkou humoru a romantiky.

Ladies and gentlemen, Beyoncé (Renaissance: A Film by Beyoncé)

Klára Řepková 05.12.2023

K tomu se přidává propracovaná choreografie se skupinou tanečníků, kapela a skvělé album inspirované discem ve středu pozornosti a velkolepý spektákl je na světě.

Krvavý epos (Zabijáci rozkvetlého měsíce)

Tomáš Jančík 30.11.2023

Scorsese si v mocných stopážích už desítky let libuje, takže i když pracuje s pomalejším tempem, není tu prostor na slepá místa a délka je adekvátní obsahu.

Buď já, nebo ona! (Přišla v noci)

Tomáš Jančík 09.11.2023

Na Letní filmové škole se sál oprávněně bavil celou hodinu a půl a po skončení sklidil film nadšený potlesk, následovaný ovacemi pro svéráznou představitelku matky Simonu Pekovou.

Tři hodiny v Taylorlandu (The Eras Tour)

Klára Řepková 20.10.2023

Když letos na jaře americká zpěvačka Taylor Swift vyjela na turné, rychle se z toho stal pořádně megalomanský projekt. Filmová verze koncertu jako alternativa?

Ponurost lidského bytí (Asteroid City)

Andrea Kubová 12.10.2023

Ačkoliv pro některé zůstávají jeho charakteristické manýry nepostradatelné, pro jiné se stávají jaksi okoukanými.

I panenky mají své dny (Barbie)

Tomáš Jančík 22.08.2023

Tvůrčí svoboda, jakou od mateřské firmy snímek dostal, je až překvapivá, protože od prvního momentu se s ní hlas vypravěčky nemaže.

Pestrobarevná nálož lidského úpadku (The Island)

Tereza Bonaventurová 14.12.2022

Surrealistická jízda plná symbolů, repetetivních rýmů a popkulturních odkazů vás vezme na vesele imaginativní výpravu za těmi nejhoršími problémy současného světa.

Rap a drogy stranou (Banger.)

Julia Pátá 01.12.2022

Můžeme si pokládat otázku, zda Sedlák natočil film, který má oslovovat generaci Z. Hledání odpovědi však nemá smysl. Banger.

Ako spolu prežiť karanténu a všetko ostatné (Sami doma)

Jakub Blaho 14.11.2022

Filmár a hudobník Jan Foukal nasadzuje ružovejšiu optiku a v novom filme dokumentuje silnejúce priateľstvo s Albertom Romanuttim, frontmanom Bert & Friends.

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace