Články / Offtopic / / Movie/dox

Karlovy vary 7: Resume

Karlovy vary 7: Resume

Lukáš Masner | Články / Offtopic / / Movie/dox | 12.07.2015

50. ročník karlovarského festivalu skončil, uzrál čas na krátké resume. Shrnutí toho nejlepšího, co mohl festival nabídnout, ale i pár poznámek k dlouho očekávaného filmu Mládí, který v očích recenzenta zanechal rozpaky a pocity zklamání. Začněme u těch největších zážitků.

Bílé noci pošťáka Alexeje Trjapicyna (r. Andrej Končalovskij)
Autentický pohled na život v zapadlé ruské vesnici, z níž postupně odcházejí původní obyvatelé za lepším životem do města. S domorodci mizí nejen svébytná kultura a tradice, ale i svérázný smysl pro humor a mytologii. Skrze optiku pošťáka Alexeje Trjapicyna sledujeme vazby mezi tradicí a současným Ruskem, které charakterizují hloupé televizní estrády a reality show. Ne náhodou je jedním z důležitých vyjadřovacích prostředků filmu i záznam pořízený skrytou kamerou, dokumentární styl, díky němuž sledujeme hlavní protagonisty v běžných situacích, ve chvílích, kdy přestanou hrát, odhazují ostych a nechají nahlédnout do své každodenní rutiny. Bílé noci pošťáka Alexeje Trjapicyna v sobě nesou nezaměnitelný smutek, ale i nadhled a smysl pro citlivou filmovou kresbu. Ať už je řeč o senzitivních obrazech evokujících postupy Andreje Tarkovského či ambientní hudbě, která podporuje jemně snovou rovinu filmu. Pragmatismus současného světa je třeba vyvážit něčím neuchopitelným a krásným ze své podstaty, nikoliv pro svou účelnost. A co může být krásnějšího než zrcadlově obrácený obraz vodní hladiny, v níž se odráží nebe. Abstrakce, která nás mate svou neuchopitelností, prostor, v němž se rozpouští prostorové vztahy a zbývá jen pomíjivý pocit, ne málo podobný tomu, který zažíváme těsně před procitnutím ze snu.


Tělo (r. Małgorzata Szumowská)
Chirurgicky přesná režie, unikátní synergie obrazu, hudby a hereckých výkonu v dramatu o vyrovnávání se se ztrátou, osamělosti a víře jako sedativu na bolest. Film, který oslňuje precizností prací s detailem a širokou škálou emocí. Zcela zasloužená cena za režii z MFF v Berlíně.


Humr (r. Giorgos Lanthimos)
Extravagantní dystopie řeckého režiséra sice nedosahuje kvalit staršího Špičáku (2009), ale i tak je důstojným pokračováním jeho záliby v alegorickém zobrazení společnosti vykloubené z normálu, popisu nesmyslnosti společenských pravidel, které lidstvo zbavují přirozenosti. Vše se točí okolo hotelu, kam z donucení přijíždí hlavní hrdina, aby se zde seznámil s ideálním protějškem. Pokud se mu to nepodaří, bude proměněn ve zvíře dle vlastního výběru. Triumfem Lathimosova režijního přístupu je nejen štiplavě satirický tón a skvělé herecké výkony (Colin Farrell, Rachel Weisz, John C. Reilly), ale i precizní vizuální podoba odvozená od strohých obrazových kompozic. Nebýt druhé, poněkud slabší poloviny odehrávající se mimo prostor hotelu, šlo by zcela jistě o masterpiece se vším všudy.


Zatímco první dva výše uvedené filmy dokázaly uchopit velké téma s jemností sobě vlastní, bez patosu, okázalosti či násilné teatrality, vítězný film divácké ankety, drama Mládí volí přístup opačný, i když se navenek tváří, že tomu tak není. Všechno to dojímání se nad minulostí má působit uvolněně a v područí stylu, který se zříká kýče a předvídatelných východisek, ale nakonec u nich beztak oklikou končí. Stejně jako Velká nádhera (2013), i Mládí je film o generačních rozdílech, o kontrastu krásy a bídy, úspěchu a prohry, o melancholii, která končí vnitřním smírem. Sorrentino se pokouší pracovat s lehkostí, kterou mu poskytne herecký ansámbl, aby na samém konci zavalil diváka těžkotonážní salvou smyčců. Tam, kde by příběh mohl končit v intimním rozjímání, se dostaví prázdná pompa, která nezní ani zdaleka tak libozvučná, jak se od ní očekává. Příliš velký tlak na diváka, avšak emoce zůstávají v lednici.


Drama o podzimu života, viděném očima filozofujících umělců, se stalo největším zklamáním karlovarského festivalu. Na vině jsou nejen okaté ambice režiséra, který je označován za nového Felliniho, ale především vybičovaná očekávání, s nimiž je k dílu přistupováno. Trailer sliboval lehce zasněné a ztišené drama, které v několika momentech navazuje na výtvarnou okázalost Velké nádhery, výsledkem je statická a ospale vyprávěná tragikomedie, v níž se nešetří bohulibými, ale polopatickými frázemi o životě a stáří.

Info

50. Mezinárodní filmový festival Karlovy Vary
3. - 11. 7. 2015, Karlovy Vary
www.kviff.com

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Sám a nevědět nic (Karaoke Blues)

Tomáš Jančík 05.01.2024

Kaurismäki vytvořil nadčasový snímek o opuštění a strachu ze sblížení, ale s notnou dávkou humoru a romantiky.

Ladies and gentlemen, Beyoncé (Renaissance: A Film by Beyoncé)

Klára Řepková 05.12.2023

K tomu se přidává propracovaná choreografie se skupinou tanečníků, kapela a skvělé album inspirované discem ve středu pozornosti a velkolepý spektákl je na světě.

Krvavý epos (Zabijáci rozkvetlého měsíce)

Tomáš Jančík 30.11.2023

Scorsese si v mocných stopážích už desítky let libuje, takže i když pracuje s pomalejším tempem, není tu prostor na slepá místa a délka je adekvátní obsahu.

Buď já, nebo ona! (Přišla v noci)

Tomáš Jančík 09.11.2023

Na Letní filmové škole se sál oprávněně bavil celou hodinu a půl a po skončení sklidil film nadšený potlesk, následovaný ovacemi pro svéráznou představitelku matky Simonu Pekovou.

Tři hodiny v Taylorlandu (The Eras Tour)

Klára Řepková 20.10.2023

Když letos na jaře americká zpěvačka Taylor Swift vyjela na turné, rychle se z toho stal pořádně megalomanský projekt. Filmová verze koncertu jako alternativa?

Ponurost lidského bytí (Asteroid City)

Andrea Kubová 12.10.2023

Ačkoliv pro některé zůstávají jeho charakteristické manýry nepostradatelné, pro jiné se stávají jaksi okoukanými.

I panenky mají své dny (Barbie)

Tomáš Jančík 22.08.2023

Tvůrčí svoboda, jakou od mateřské firmy snímek dostal, je až překvapivá, protože od prvního momentu se s ní hlas vypravěčky nemaže.

Pestrobarevná nálož lidského úpadku (The Island)

Tereza Bonaventurová 14.12.2022

Surrealistická jízda plná symbolů, repetetivních rýmů a popkulturních odkazů vás vezme na vesele imaginativní výpravu za těmi nejhoršími problémy současného světa.

Rap a drogy stranou (Banger.)

Julia Pátá 01.12.2022

Můžeme si pokládat otázku, zda Sedlák natočil film, který má oslovovat generaci Z. Hledání odpovědi však nemá smysl. Banger.

Ako spolu prežiť karanténu a všetko ostatné (Sami doma)

Jakub Blaho 14.11.2022

Filmár a hudobník Jan Foukal nasadzuje ružovejšiu optiku a v novom filme dokumentuje silnejúce priateľstvo s Albertom Romanuttim, frontmanom Bert & Friends.

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace