Jakub Béreš | Články / Recenze | 24.07.2015
V pořadí třetí deska pražské skupiny Luno, které vévodí zpěvačka Ema Brabcová, není klasickou řadovou nahrávkou. Na Close to Silence nalezneme 14 akustických předělávek starších písní a dva bonusy v podobě coverů, Never Let Me Down Again (Depeche Mode) a Vertigo (Roe-Deer, ve kterých zpěvačka dříve působila).
Zatímco v klasické tvorbě Luno se zpěvaččin hlas čas od času schovává za kapelu, v unplugged verzi vyniká na sto procent, téměř jako by se jednalo o sólové album Brabcové a ne materiál celé formace. Jedná se o nahé, uzemněné písně, které zpívá těhotná žena, životní období členů kapely splývá s jejich tvorbou. Jestli se na nahrávku budeme dívat jako na dárek fanouškům před porodem a jedinou možnost, jak odehrát koncert, konceptu nelze nic vytknout.
Ale jiný úhel pohledu tak nadšený není. Šestnáct pomalých písní, které se od originálu mnohdy takřka neliší, představují postavené vedle sebe nekonečnou nudu. Plynou bez jakékoliv známky gradace, jediný náznak akce je ve střídmých úderech do klavíru. Převod do akustické podoby znamená i přechod z indie popu na sladký ženský pop, skladby, které slyšíme na Close to Silence, nalezneme v závěru desky každé popové zpěvačky. Zatímco ale u jiných interpretek vycházejí ploužáky z dramaturgie desky a mají svou váhu, tady působí uspávajícím dojmem už od samého začátku.
Kritika padá na výběr metody, která zastavila progres skupiny a namísto ticha ji přiblížila ke strnulosti. Kdyby Luno některé písně předělali barevněji a postavili je vedle těch akustických, mohli by vytvořit opravdu zajímavé album, které by uneslo i tu hodinu. To se ale nestalo.
Luno – Close to Silence (Indies Scope, 2015)
www.lunomusic.cz/Ema_Brabcova/LUNO.html
Richard Michalik, Veronika Vagačová 30.01.2025
Po silnom debute, za ktorý si Vojtik vyslúžil ocenenie RadioHead Awards, šlo očakávať čokoľvek. Jeho odvaha a talent ukazovali hneď viacerými možnými smermi.
Štěpán Šanda 28.01.2025
Procházka výstavou v podobě něčeho blízkého počítačové hře může dobře připomínat pandemickou osamělost. Kid A Mnesia Exhibition.
Michal Pařízek 28.01.2025
Život Vernona Subutexe je brutálním popisem společnosti rozpolcené v různých směrech, společnosti, jíž cloumají nenávistné nálady směrem k odlišným rasám, cizincům nebo prostě osobám, které nezapadají.
Radim Kopáč 27.01.2025
Punk ladies made in ČSSR určitě musely být. Možná ne tak výrazné jako holky z Dybbuku, možná netvořily celou sestavu, ale každopádně tady měly své místo. Na pódiu i pod…
Veronika Vagačová 22.01.2025
Hravé riffy, prenikavé vokály a nečakané štylistické zmeny sú len pár z ocenenia-hodných kvalít tejto relatívne novej skupiny.
Jiří V. Matýsek 21.01.2025
Žádný growl, žádné temné mručení, jakoby tu z vlhkých kobek zněl hlas čisté bytosti, kterou zahnalo lidské nepochopení.
3DDI3 01.01.2025
Kapela, co má duši, ale nemá hlas. Anebo jo.
Jiří V. Matýsek 20.12.2024
Do světa písničkářů se noří nová publikace novináře, muzikanta a pečlivého lovce příběhů písní Michala Bystrova Hvězdy v polostínu. Nabízí stovku portrétů písničkářů ze šedesátých let.
Matej Žofčín 18.12.2024
Keď internet objavil na Bandcampe jeho album To See the Next Part of the Dream, ľudia o ňom na stránkach ako Rate Your Music a Reddit nevedeli prestať rozprávať.
Martin Zoul 17.12.2024
Jsou tabu a tabu. Některá se zhroutí při sebedrobnějším otočení dějinného soukolí, jiná působí dojmem monolitu, do kterého byly při vzniku člověka vyryty základní zákony lidství.