Petr Janiš | Články / Recenze | 31.01.2016
V případě spojení slov autismus a umělecké dílo většinou vytane v povědomí postava Raymonda v podání Dustina Hoffmana, doprovázejícího svého mladšího „normálního“ bratra Toma Cruise, který neváhá využít Raymondových schopností ve vlastní prospěch. Příběh bratří ve filmu Rain Man je však odvyprávěn z pohledu většinové společnosti, „zvenčí“. Jaký je ale život s autismem z pohledu postiženého jedince? Na tuto otázku se snaží odpovědět francouzský filozof a spisovatel s českými kořeny Josef Schovanec ve své literární prvotině O kolečko míň. Schovanec svou knihou poodhaluje vlastní život, život člověka, který je nositelem Aspergerova syndromu, lehčí formy autismu. Ačkoliv se jedná o ožehavé téma, Schovanec jej dokáže podat s nadhledem sobě vlastním, který může úspěšně konkurovat vtipům humoristického časopisu. Autorův specifický smysl pro humor je leckdy černější než ostravský antracit.
Schovancova kniha je fascinujícím pohledem do života jednotlivce, který ze zaběhnutého rámce společenského chování a duševního vývoje vybočuje. Je všeobecným standardem, že společnost bez rozdílu věku trestá postižené dle vnějších atributů i povrchním odsouzením – děti šikanou, dospělí úmyslným přehlížením – , od kterého povětšinou upouští pouze v případě, že handicapovaní jedinci „dosáhli jistého postavení”. V tomto kniha nic nového nepřináší, novum spočívá v přiblížení fungování autistické mysli. Ta odmítá jakoukoliv odchylku od „matematické” přesnosti – není v ní prostor pro žádné milosrdné lži („I dnes cítím silný ostych, a přestože odpověď znám, přemýšlím, jestli je správné odpovídat. Je normální, že druzí ji neznají, a já ano?”), není v ní prostor pro dvojsmysly („Mě nikdy nenapadlo, že by se moji spolužáci mohli zdržovat v blízkosti školy po skončení výuky - profesoři nás totiž neustále nabádali, že musíme tvrdě pracovat, a tak jsem si nedovedl představit, že by ostatní nespěchali rovnou domů...”) a není v ní prostor ani pro postupné osvojování společenské etikety, jež obsahuje mimo jiné oslovení „pane“ („...vašemu kamarádovi je teprve sedm let. Ve vaši příručce společenského chování přitom autor nespecifikoval, od kterého věku by se tento konkrétní obrat měl používat.”) Autor své vzpomínky na dětství a studentská léta nepředkládá s žádným sentimentem – na ústrky a šikanu je vzpomínáno spíše jen tak mimochodem, s pokrčením ramen.
Z mnoha odpovědí na život s autismem vyvstávají další nezodpovězené otázky: Co je vlastně onen bod, který definuje normálnost a handicap? Kde je stanovena pomyslná hranice odlišnosti, a existuje vůbec? Jak říká Schovanec: „Pro dítě s autismem jsou vlastně handicapem zvláštnosti neautistických dětí.”
Josef Schovanec - O kolečko míň (Paseka / Pasparta, 2015)
www.paseka.cz
www.pasparta.cz
foto © Matěj Stránský
Žofie Křížková 05.11.2024
Dvaačtyřicetiminutová stopáž zahrnuje jediný track a ten nabízí ponor do hluboce meditativní lázně neopakovatelných nuancí. Za týden v Praze.
Sára Prostějovská 28.10.2024
Synthpopové Forgive Too Slow vypráví deset krátkých příběhů lásky, jíž autorka v každém z nich nahlíží jinýma očima.
Šimon Žáček 28.10.2024
Druhá série Rodu draka se tak moc věnuje intimním chvílím rodinných členů, až zapomíná na zásadní konflikt. Anebo je to záměr?
Lea Valentová 25.10.2024
Dômyselnú dramaturgickú pavučinu tak organizačný tím pretkal napríklad lokálnymi mýtmi aj ladením nástrojov z mimoeurópskych lokalít.
Michal Berec 05.10.2024
Nosným kameňom je hypnotická repetitívnosť motívov, improvizácia na pomedzí apalačského folku a jazzu, ktorá sa ale môže postupne začať zlievať.
Richard Michalik 31.08.2024
Opäť cez vydavateľstvo Constellation (Godspeed You! Black Emperor, Jerusalem in My Heart) a opäť s rovnakým producentom (Zach Scholes).
Jakub Veselý 30.08.2024
Názov Doomer Music je na mieste a album nám prináša pohľad do sveta, v ktorom sú ľudské emócie potlačené, kde môžeme vidieť len drsnú schránku panelových domov.
David Stoklas 27.08.2024
Final Summer je deska, ze které čiší životní síla a touha něco dělat. A dělat to navzdory příkořím.
Veronika Tichá 26.08.2024
V narativním songu Strašidla Toad Planet ukazují, že si dokážou pohrát i s funkovějšími melodiemi a nástrojovou kompozicí... Debut u Kabinet Records.
Klára Šajtarová 21.08.2024
Vycházející hvězda hardcoru a metalcoru z Oldhan County v Kentucky nenabízí žádné kompromisy – žádné čisté vokály, žádné přepálené refrény.