Články / Recenze

The Knife a vědomí spoluviny

The Knife a vědomí spoluviny

mexhouse | Články / Recenze | 09.04.2013

Hodnotit nejnovější album Shaking the Habitual švédských The Knife, na které se čekalo dlouhých sedm let, v kontextu populární hudby je tak trochu mimo mísu. Můžete sice osvěžit popkulturní hru rádoby anarchistickými nebo subverzivními podtexty, můžete mít plnou hubu ekologických letáků (Radiohead) nebo globálního narovnání křivé ekonomiky (M.I.A.), ale je to pořád v rámci daných pravidel: fanoušek dostane svoji písničku (s falešným myšlenkovým přesahem, pokud o něj opravdu stojí), kapela zasloužený bakšiš a svět zůstane stále stejně horší. Ne, neocitáme se vratkém poli smyslu umění, protože uměním je vše a zároveň nic, relativita už vyžírá předposlední talíř. The Knife berou čekatelům písničku a nabízejí manifest a hlučnou dálku nejistoty. Na devadesáti minutách, třech LP. Cesta posledních deseti let, rok 2003: Heartbeats (→ cover José González → Sony commercial).

Představte si, že po vás současné hudební album chce, abyste vážně uvažovali (nejen) nad svým životem a přitom to myslí vážně. Nemluvě o tom, že vám k tomu dá dostatek prostoru – devítiminutový song A Cherry on Top (kdy si říkáte, že po dvou singlech to je tak trochu úlet – nikam nevedoucí, nervní, ambientní houpání / sjetá dvouhlavá Casady obtahuje ležatou osmičku uprostřed svých hraček), sedmiminutová Networking (protivné, podivně rozleptávané IDM, z něhož by měli radost leda tak choromyslní Matmos) a hlavně uprostřed DÍLA se tyčící falus droneového ticha. Jmenuje se Old Dreams Waiting to Be Realized a pokud máte dost času, on taky. Ale nejde jen o kompoziční opovážlivost, kterou si stejně vyložíte jako schválnost. Forma následuje obsah a když The Knife mluví o tom, že každá naše touha nazvaná „sen“ představuje noční můru a utrpení na druhé straně světa, myslí tím, že je něco špatně a že při jejich skladbách na to nebudete moct zapomenout. Elektronika je z velké části nasáknutá domorodými nástroji a je úplně jedno, jestli je to marimba, pu ili, ipu nebo jiné, kontrast třetího světa a silikonových údolí rezonuje jako syrová psychedelie.

Písničky? Ano, pár jich je, slouží jako pozadí k textům a mají daleko k teplým electropopovým linkám, i když v kontextu alba jsou to „libé“ tóny – A Tooth for an Eye, Full of Fire, Stay Out Here nebo i závěrečná, zklidňující Ready to Lose. Ano, je možné říct, že experimentální tracky The Knife nedosahují síly ani rafinovanosti skladeb Grega Hainese nebo Haxana Cloaka, jenže ti zase nikdy nevyjedou do vyšších pater popkultury, vždycky budou chcát jen ze sklepa nahoru. Na druhou stranu otázka je, koho bude zajímat, že deska roku klade na své posluchače tak abnormální nároky, že budou muset poslouchat znovu a jinak. It’s certainly not a container, we don’t believe in metaphors, rok 2013: Full of Fire (Marit Östberg, Margaret Atwood, Michel Foucault, strukturalismus, queer → manifest).

Info

The Knife – Shaking the Habitual (Rabid, 2013)
www. theknife.net

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Nejlepší texty Full Moonu 2024: Nádej prázdnych tiel (Vojtik)

Richard Michalik, Veronika Vagačová 30.01.2025

Po silnom debute, za ktorý si Vojtik vyslúžil ocenenie RadioHead Awards, šlo očakávať čokoľvek. Jeho odvaha a talent ukazovali hneď viacerými možnými smermi.

Nejlepší texty Full Moonu 2024: Cepín v hlavě (Kid A Mnesia)

Štěpán Šanda 28.01.2025

Procházka výstavou v podobě něčeho blízkého počítačové hře může dobře připomínat pandemickou osamělost. Kid A Mnesia Exhibition.

Nejlepší texty Full Moonu 2024: Poslední zvonění aneb Život Vernona Subutexe

Michal Pařízek 28.01.2025

Život Vernona Subutexe je brutálním popisem společnosti rozpolcené v různých směrech, společnosti, jíž cloumají nenávistné nálady směrem k odlišným rasám, cizincům nebo prostě osobám, které nezapadají.

Nejlepší texty Full Moonu 2024: „Byly jsme holky a byly jsme trochu divné…“ aneb Holky v punku

Radim Kopáč 27.01.2025

Punk ladies made in ČSSR určitě musely být. Možná ne tak výrazné jako holky z Dybbuku, možná netvořily celou sestavu, ale každopádně tady měly své místo. Na pódiu i pod…

Trochu červené (Lelee)

Veronika Vagačová 22.01.2025

Hravé riffy, prenikavé vokály a nečakané štylistické zmeny sú len pár z ocenenia-hodných kvalít tejto relatívne novej skupiny.

Mramory města, v pokojích mršin (Infamis Tenebre)

Jiří V. Matýsek 21.01.2025

Žádný growl, žádné temné mručení, jakoby tu z vlhkých kobek zněl hlas čisté bytosti, kterou zahnalo lidské nepochopení.

Nový hlas v mé hlavě (Linkin Park)

3DDI3 01.01.2025

Kapela, co má duši, ale nemá hlas. Anebo jo.

Kdo si tak dnes vzpomene? (Hvězdy v polostínu)

Jiří V. Matýsek 20.12.2024

Do světa písničkářů se noří nová publikace novináře, muzikanta a pečlivého lovce příběhů písní Michala Bystrova Hvězdy v polostínu. Nabízí stovku portrétů písničkářů ze šedesátých let.

Všetci žijeme s vedomím, že jedného dňa zmizneme (Parannoul)

Matej Žofčín 18.12.2024

Keď internet objavil na Bandcampe jeho album To See the Next Part of the Dream, ľudia o ňom na stránkach ako Rate Your Music a Reddit nevedeli prestať rozprávať.

Cesta do hlubin sebevrahovy duše (Ti, kteří se rozhodli)

Martin Zoul 17.12.2024

Jsou tabu a tabu. Některá se zhroutí při sebedrobnějším otočení dějinného soukolí, jiná působí dojmem monolitu, do kterého byly při vzniku člověka vyryty základní zákony lidství.

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace