blueskin | Články / Recenze | 09.04.2018
Počátkem roku se katalánským regionem Alt Empordà prohnala silná vichřice, která se sice obešla bez obětí na životech, napáchala ale značné materiální škody. Jelikož šlo o událost lokálního významu, museli se postižení spolehnout na pomoc místní samosprávy, potažmo šťastnějších sousedů. Svým dílem chce k obnově regionu přispět i kompilace, se kterou okamžitě přispěchal barcelonský label Störung. Výtěžek z prodeje dvacetiskladbového sampleru poputuje zastupitelstvím dvou nejvíce zasažených obcí.
Störung je významnou platformou experimentální audiovizuální tvorby a kompilace Rebuilding l'Alt Empordà obsahuje dosud nevydané skladby autorů z různých oblastí hudební avantgardy. Najdeme tu ukázky mikrožánru lowercase, v němž monotónní hukot narušuje digitální praskání na hranici slyšitelnosti, elektroakustické kompozice i posluchačsky vstřícnější díla z oblasti leftfield elektroniky. Zastoupena je i jedna skladba z pomezí ambientu a moderní vážné hudby, kterou má na svědomí britský hudebník Robin Rimbaud alias Scanner.
Právě Rimbaud patří k několika málo známějším jménům, která se na kompilaci podílela. Těmi dalšími jsou například německý nestor avantgardní hudby Asmus Tietchens či jeho krajan Frank Bretschneider, spoluzakladatel labelu Raster-Noton. Většinu více než dvouhodinové stopáže nicméně tvoří příspěvky zástupců nejmladší generace experimentátorů, kteří se s výjimkou omezeného okruhu hudebních fajnšmekrů dosud příliš neprosadili. Jsou mezi nimi umělci z kontinentální i ostrovní části Evropy, ale i z Japonska a Argentiny.
Konkrétně Japonec Yui Onodera přichází ve skladbě Katami se svěží kombinací „přírodních“ a syntetických zvuků v duchu hassellovského konceptu fourth world music. Velmi zajímavě zní podprahově tepající modulární techno track Hologram v Itálii žijící Rumunky Aliny Kalancey. Třetím tipem budiž šestiminutová konceptuální hříčka Mobile01 Itala Giuseppeho Ielasiho, ve které monotónní kaskáda zvuků skutečně připomíná větrem rozezvučený výtvarný objekt-mobil.
Spíš než konkrétními uměleckými výkony je ale tahle kompilace cenná coby okno do světa, který je ze své podstaty poněkud skrytý těm, kteří nejsou zvyklí jít hudbě naproti. Doposlouchat v kuse celou kompilaci o délce bezmála dvě a čtvrt hodiny není, pravda, úplně jednoduché. Naštěstí tuto porci dělí na vcelku stravitelné kousky rozdílnost přístupů jednotlivých skladatelů. Nemluvě o tom, že si do tabulky modrého života můžete vybarvit políčko za splněný dobrý čin.
Různí autoři – Rebuilding l'Alt Empordà (Störung, 2018)
web vydavatelství
Jiří V. Matýsek 21.01.2025
Žádný growl, žádné temné mručení, jakoby tu z vlhkých kobek zněl hlas čisté bytosti, kterou zahnalo lidské nepochopení.
3DDI3 01.01.2025
Kapela, co má duši, ale nemá hlas. Anebo jo.
Jiří V. Matýsek 20.12.2024
Do světa písničkářů se noří nová publikace novináře, muzikanta a pečlivého lovce příběhů písní Michala Bystrova Hvězdy v polostínu. Nabízí stovku portrétů písničkářů ze šedesátých let.
Matej Žofčín 18.12.2024
Keď internet objavil na Bandcampe jeho album To See the Next Part of the Dream, ľudia o ňom na stránkach ako Rate Your Music a Reddit nevedeli prestať rozprávať.
Martin Zoul 17.12.2024
Jsou tabu a tabu. Některá se zhroutí při sebedrobnějším otočení dějinného soukolí, jiná působí dojmem monolitu, do kterého byly při vzniku člověka vyryty základní zákony lidství.
Jakub Veselý 10.12.2024
Portfólio koluje pomedzi rockovými pasážami, jazzovými improvizáciami, punkovým rázom a avantgardným experimentálnym prístupom k hudbe.
Filip Peloušek 05.12.2024
Povznášející, psychedelií a euforií prosáklá hudba doplněná o do výšky vyhnaný zpěv Joshuy Hodgese v protikladu s texty plnými pochybností.
Kristina Kratochvilová 25.11.2024
Představu pozlátka tvrdě zadupává do země špinavá realita plná absťáku, démonů, lítosti a vyhasínajících životů Laneganových blízkých.
Šimon Žáček 24.11.2024
Zdánlivě banální příběh Anory skrývá krásy i ošklivosti chybujících lidí ve stále více matoucím světě.
Jakub Veselý 21.11.2024
Inšpiráciami sa Templeman netají, na R&B a soulových prvkoch sa podpísala hudba Stevieho Wondera a Princea, indie rock s jemnou psychedéliou pripomínajú Tame Impala alebo MGMT.