Jiří Fiedler | Články / Recenze | 02.01.2015
Bratislavská trojice Korben Dallas se vcelku rychle vyšvihla na přední příčky slovenských rádií. Debut Pekné cesty v podobě záznamu koncertu byl předzvěstí následného úspěchu Karnevalové vrany, která sice šla až příliš ve stopách prvotiny, ale potvrdila potenciál kapely. Chlapci nelenili a v říjnu letošního roku poslali do éteru další nahrávku s názvem Banská Bystrica, která plynule navazuje na Vranu.
Po první písni se může zdát, že se skupina od minula nikam neposunula, ale jakmile odezní, nálada se změní a je zřejmé, že přešlapování na místě se nekoná. Z nahrávky se začne uvolňovat čirá radost z hudby a lehkost alternativního výrazu. Má kytarový základ, ale není přespříliš zatěžkaná rockem. Minimalistické pojetí přechází v průběhu písní do vzájemné souhry akustiky, bicích a klavíru, která podtrhuje melancholickou atmosféru celku. Pomalé proudění podzimních tónů je vždy ve správnou chvíli prokládáno místy až úsměvnými songy, které album prosvětlují, a to nepůsobí tak depresivně. Naopak z něj dýchá přirozenost a emoční vyrovnanost. Jeden z překvapujících momentů přijde, když si Juraj Benetin, zpěvák a kytarista s charismatickým hlasem, začne s Janou Kirschner notovat anti-hit Spolu. Perkuse, rytmické tleskání a hlas, v půli se přidává kytara a scéna se rozjíždí až do plného souznění. Ke konci skladba až psychedelicky vydechne, tady je Kirschner jako doma, krásná ukázka gradace a vyvrcholení.
Poté následuje jedna z nejlepších písní. Na opačnom boku dává vědět, že hlavní textař skupiny a baskytarista Lukáš Fila nemá problém vymyslet verše, které i bez hudebního doprovodu rytmicky šlapou a přímo vybízejí k okamžitému zhudebnění. Osvobozující Musím pak odhodí nesmyslný tok myšlenek, které na člověka na každém kroku dorážejí, a uvede do ticha před bouří, které pak podvakráte rozpoutá přesně ten prchlivý výboj bicích a kytar, který napjatě očekáváte. Nakonec lidovka bez doprovodu, která teprve po několikátém poslechu přestává působit nepatřičně a stává se součástí díla, které věstí, že Korben Dallas zahodili ostych a soustředí se na nepodbízivou originalitu.
Korben Dallas – Banská Bystrica (Slnko Records, 2014)
www.korbenband.bandpage.com
Jiří V. Matýsek 20.12.2024
Do světa písničkářů se noří nová publikace novináře, muzikanta a pečlivého lovce příběhů písní Michala Bystrova Hvězdy v polostínu. Nabízí stovku portrétů písničkářů ze šedesátých let.
Matej Žofčín 18.12.2024
Keď internet objavil na Bandcampe jeho album To See the Next Part of the Dream, ľudia o ňom na stránkach ako Rate Your Music a Reddit nevedeli prestať rozprávať.
Martin Zoul 17.12.2024
Jsou tabu a tabu. Některá se zhroutí při sebedrobnějším otočení dějinného soukolí, jiná působí dojmem monolitu, do kterého byly při vzniku člověka vyryty základní zákony lidství.
Jakub Veselý 10.12.2024
Portfólio koluje pomedzi rockovými pasážami, jazzovými improvizáciami, punkovým rázom a avantgardným experimentálnym prístupom k hudbe.
Filip Peloušek 05.12.2024
Povznášející, psychedelií a euforií prosáklá hudba doplněná o do výšky vyhnaný zpěv Joshuy Hodgese v protikladu s texty plnými pochybností.
Kristina Kratochvilová 25.11.2024
Představu pozlátka tvrdě zadupává do země špinavá realita plná absťáku, démonů, lítosti a vyhasínajících životů Laneganových blízkých.
Šimon Žáček 24.11.2024
Zdánlivě banální příběh Anory skrývá krásy i ošklivosti chybujících lidí ve stále více matoucím světě.
Jakub Veselý 21.11.2024
Inšpiráciami sa Templeman netají, na R&B a soulových prvkoch sa podpísala hudba Stevieho Wondera a Princea, indie rock s jemnou psychedéliou pripomínajú Tame Impala alebo MGMT.
Magdalena Fendrychová 11.11.2024
Texty se nezabývají současnými společenskými problémy nebo zásadními citovými zvraty, spíš popisují každodenní situace a fantazie.
Žofie Křížková 05.11.2024
Dvaačtyřicetiminutová stopáž zahrnuje jediný track a ten nabízí ponor do hluboce meditativní lázně neopakovatelných nuancí. Za týden v Praze.