Jiří Fiedler | Články / Recenze | 02.01.2015
Bratislavská trojice Korben Dallas se vcelku rychle vyšvihla na přední příčky slovenských rádií. Debut Pekné cesty v podobě záznamu koncertu byl předzvěstí následného úspěchu Karnevalové vrany, která sice šla až příliš ve stopách prvotiny, ale potvrdila potenciál kapely. Chlapci nelenili a v říjnu letošního roku poslali do éteru další nahrávku s názvem Banská Bystrica, která plynule navazuje na Vranu.
Po první písni se může zdát, že se skupina od minula nikam neposunula, ale jakmile odezní, nálada se změní a je zřejmé, že přešlapování na místě se nekoná. Z nahrávky se začne uvolňovat čirá radost z hudby a lehkost alternativního výrazu. Má kytarový základ, ale není přespříliš zatěžkaná rockem. Minimalistické pojetí přechází v průběhu písní do vzájemné souhry akustiky, bicích a klavíru, která podtrhuje melancholickou atmosféru celku. Pomalé proudění podzimních tónů je vždy ve správnou chvíli prokládáno místy až úsměvnými songy, které album prosvětlují, a to nepůsobí tak depresivně. Naopak z něj dýchá přirozenost a emoční vyrovnanost. Jeden z překvapujících momentů přijde, když si Juraj Benetin, zpěvák a kytarista s charismatickým hlasem, začne s Janou Kirschner notovat anti-hit Spolu. Perkuse, rytmické tleskání a hlas, v půli se přidává kytara a scéna se rozjíždí až do plného souznění. Ke konci skladba až psychedelicky vydechne, tady je Kirschner jako doma, krásná ukázka gradace a vyvrcholení.
Poté následuje jedna z nejlepších písní. Na opačnom boku dává vědět, že hlavní textař skupiny a baskytarista Lukáš Fila nemá problém vymyslet verše, které i bez hudebního doprovodu rytmicky šlapou a přímo vybízejí k okamžitému zhudebnění. Osvobozující Musím pak odhodí nesmyslný tok myšlenek, které na člověka na každém kroku dorážejí, a uvede do ticha před bouří, které pak podvakráte rozpoutá přesně ten prchlivý výboj bicích a kytar, který napjatě očekáváte. Nakonec lidovka bez doprovodu, která teprve po několikátém poslechu přestává působit nepatřičně a stává se součástí díla, které věstí, že Korben Dallas zahodili ostych a soustředí se na nepodbízivou originalitu.
Korben Dallas – Banská Bystrica (Slnko Records, 2014)
www.korbenband.bandpage.com
Štěpán Šanda 28.01.2025
Procházka výstavou v podobě něčeho blízkého počítačové hře může dobře připomínat pandemickou osamělost. Kid A Mnesia Exhibition.
Michal Pařízek 28.01.2025
Život Vernona Subutexe je brutálním popisem společnosti rozpolcené v různých směrech, společnosti, jíž cloumají nenávistné nálady směrem k odlišným rasám, cizincům nebo prostě osobám, které nezapadají.
Radim Kopáč 27.01.2025
Punk ladies made in ČSSR určitě musely být. Možná ne tak výrazné jako holky z Dybbuku, možná netvořily celou sestavu, ale každopádně tady měly své místo. Na pódiu i pod…
Veronika Vagačová 22.01.2025
Hravé riffy, prenikavé vokály a nečakané štylistické zmeny sú len pár z ocenenia-hodných kvalít tejto relatívne novej skupiny.
Jiří V. Matýsek 21.01.2025
Žádný growl, žádné temné mručení, jakoby tu z vlhkých kobek zněl hlas čisté bytosti, kterou zahnalo lidské nepochopení.
3DDI3 01.01.2025
Kapela, co má duši, ale nemá hlas. Anebo jo.
Jiří V. Matýsek 20.12.2024
Do světa písničkářů se noří nová publikace novináře, muzikanta a pečlivého lovce příběhů písní Michala Bystrova Hvězdy v polostínu. Nabízí stovku portrétů písničkářů ze šedesátých let.
Matej Žofčín 18.12.2024
Keď internet objavil na Bandcampe jeho album To See the Next Part of the Dream, ľudia o ňom na stránkach ako Rate Your Music a Reddit nevedeli prestať rozprávať.
Martin Zoul 17.12.2024
Jsou tabu a tabu. Některá se zhroutí při sebedrobnějším otočení dějinného soukolí, jiná působí dojmem monolitu, do kterého byly při vzniku člověka vyryty základní zákony lidství.
Jakub Veselý 10.12.2024
Portfólio koluje pomedzi rockovými pasážami, jazzovými improvizáciami, punkovým rázom a avantgardným experimentálnym prístupom k hudbe.