Kristýna Trochtová | Články / Recenze | 07.12.2016
Wilco jsou bezesporu jednou z nejzásadnějších alternativních kapel přelomu milénia. Tak schválně: ať zvedne ruku ten, kdo nevyrůstal za zvuků desek Being There nebo Yankee Hotel Foxtrot. Nikdo se nehlásí? Tušila jsem to. Albovou novinkou Schmilco kapela svou pozici jednoznačně utvrzuje a zároveň nepřešlapuje na místě. Právě naopak.
Když pro věčně ztrápeného lídra kapely Jeffa Tweedyho konečně nastaly lepší časy, fanoušci to poznali skrze loňskou desku Star Wars, která zachytila Wilco v podobě, v níž už se patrně nikdy nevrátí. V podobě nebývale experimentální až progresivní, hudebně nebojácné a svérazné. Deska byla přijata vlažně i nadšeně, nominace na Grammy však nakonec proměněna nebyla. Nové přístupy posunuly Wilco jako kapelu dál, ale s opět nešťastným a problémy přitahujícím Tweedym tato etapa nemohla trvat věčně. A tak je tady Schmilco, symbolický návrat ke klidnější a akustičtější verzi oblíbené chicagské šestice, jak jsme ji znali ze začátku nultých let. Prvoplánově patetický "návrat ke kořenům" se však nekoná, Wilco zkrátka neumí ustrnout na místě.
Pokud byly předchozí nahrávky prodchnuty idealismem a možná i naivitou, Schmilco je zhudebněním strmého pádu na zem, jakéhosi životního vystřízlivění. Wilco zde skrze humorný název alba a obalu od známého kreslíře Joana Cornelly ironizují sami sebe a nebojí se s hořkosladkým úsměvem na rtech říct, že život občas stojí za hovno. Cynicky popisují obyčejné věci, obyčejné pocity, které každý dobře zná. Právě v jednoduchosti a "obyčejnosti" Schmilca tkví jeho největší krása. Uchopit pocity s nepřeslazeným či neubrečeným (a to se týká i skladby Cry All Day) způsobem není vůbec jednoduché, tady se to však podařilo.
Jistě, o žádné hudební objevnosti nemůže být řeč, ale i to koresponduje s oním střízlivým přístupem, s nímž se Tweedy a spol. jali tvořit nový materiál. Z Wilco byl vždy cítit obrovský talent na jednoduché, přitom takřka geniální melodie, což se na Schmilcu opět plně projevilo. Pilotní singl If I Ever Was a Child je tím nejzářnějším důkazem.
Pokud razíte heslo "čím méně akordů, tím lépe" a pokud jste na tom zároveň emočně podobně jako Jeff Tweedy, album Schmilco vás pravděpodobně potěší. Nepřinese odpovědi na vaše otázky, ale alespoň vás ukonejší tím, že v tom nejste sami. Nikdy.
Wilco - Schmilco (dBpm, 2016)
www.wilcoworld.net
Magdalena Fendrychová 11.11.2024
Texty se nezabývají současnými společenskými problémy nebo zásadními citovými zvraty, spíš popisují každodenní situace a fantazie.
Žofie Křížková 05.11.2024
Dvaačtyřicetiminutová stopáž zahrnuje jediný track a ten nabízí ponor do hluboce meditativní lázně neopakovatelných nuancí. Za týden v Praze.
Sára Prostějovská 28.10.2024
Synthpopové Forgive Too Slow vypráví deset krátkých příběhů lásky, jíž autorka v každém z nich nahlíží jinýma očima.
Šimon Žáček 28.10.2024
Druhá série Rodu draka se tak moc věnuje intimním chvílím rodinných členů, až zapomíná na zásadní konflikt. Anebo je to záměr?
Lea Valentová 25.10.2024
Dômyselnú dramaturgickú pavučinu tak organizačný tím pretkal napríklad lokálnymi mýtmi aj ladením nástrojov z mimoeurópskych lokalít.
Michal Berec 05.10.2024
Nosným kameňom je hypnotická repetitívnosť motívov, improvizácia na pomedzí apalačského folku a jazzu, ktorá sa ale môže postupne začať zlievať.
Richard Michalik 31.08.2024
Opäť cez vydavateľstvo Constellation (Godspeed You! Black Emperor, Jerusalem in My Heart) a opäť s rovnakým producentom (Zach Scholes).
Jakub Veselý 30.08.2024
Názov Doomer Music je na mieste a album nám prináša pohľad do sveta, v ktorom sú ľudské emócie potlačené, kde môžeme vidieť len drsnú schránku panelových domov.
David Stoklas 27.08.2024
Final Summer je deska, ze které čiší životní síla a touha něco dělat. A dělat to navzdory příkořím.
Veronika Tichá 26.08.2024
V narativním songu Strašidla Toad Planet ukazují, že si dokážou pohrát i s funkovějšími melodiemi a nástrojovou kompozicí... Debut u Kabinet Records.