waghiss666 | Články / Recenze | 03.10.2014
„No, já s nima mám podobný problém jako s Radiohead. Jelikož je nekriticky miluju, tak bych jim sežral i dechovku, haha.“
Já ne. Poslední desku nejsem dodneška s to strávit pro její přehnanou zálibu v kudrnatém patosu a klišé. Bylo to tak vždycky? Ve snesitelné míře. Texty o mystických obludách a vyšperkované vizuály nesmrdí, nestyďme se za metlu v sobě. Mastodon vědomě nakupujou jinde a rozprodávají cizí zboží ohmatané a propocené vlastní invencí a v progresivním balení. Cajk, pokud se jim podaří ukočírovat vlastní ambice. Co letos? Dost napověděl posmutnělý singl High Road. Hymna jako kráva! Silný refrén a muzikantská preciznost s nohama na zemi pevněji než kdy dřív.
Lovecká sezona na úlety 2011 se neopakuje, míň je víc. Kytarová paleta je ale tak neskutečně pestrá, že bude co objevovat ještě dlouho poté, co napočítáte všechny údery Branna Dailora (hodně štěstí!). A refrény trhají strop, vymlacují okna a navozují stavy holotropičtější, než zvládne šílený obal. Tepete gepardím během? Kronikou se prolistuje jen pár stránek nazad, do doby, kdy metal nebyl sprosté slovo a CORE neexistoval (ten ovšem neexistoval nikdy, ví to i Robert Vlček a má nekompromisní pravdu). Progresivní hravost stojí na pevných základech, co udrží kdejakého mastodonta, a nenechá nezbedné prsty plout v onanii, zato poskytuje více prostoru pro Dailorův slaďouškovský zpěv (Motherload kraluje). Hevíčkové sólování skoro třetinu stopáže Ember City? Proč ne. Ženský gang vokál uzavírající předchozí píseň Aunt Lisa tuctovým Hey-ho, let’s fucking go! už mi ale přijde přes čáru (hostující . Příště kratšího jointa. Nejkonzistentnější deska směřuje k samozřejmému finále, jen letos není tak roztahané a víc než kdy předtím chutná po Neurosis. Půjčili si nejen mikrofon, ale i kytaru?
Při křečovité a nucené honbě za originalitou nesmíme potlačovat své já a zapomínat na vlivy, které jej utvářely. Mastodon to vzali okolo Slunce stejnou trasou jako jiní, ale vrátili se osobití. Že jsou v rámci moderního metalu jednou z nejdůležitějších kapel, už zpochybňovat nelze. Teda snad jen do chvíle, kdy opravdu vydají dechovku. A přidal by se k ní i tentokrát Scott Kelly?
„Spousta kapel se bojí stárnout se svojí muzikou. Zbytečně.“ Souhlasím a plesám, že tady to neplatí, což dokazuje nejen prošedlá kozí brada kolonela Troye Sanderse.
Mastodon – Once More ‘Round The Sun (Reprise, 2014)
www.mastodonrocks.com
Richard Michalik, Veronika Vagačová 30.01.2025
Po silnom debute, za ktorý si Vojtik vyslúžil ocenenie RadioHead Awards, šlo očakávať čokoľvek. Jeho odvaha a talent ukazovali hneď viacerými možnými smermi.
Štěpán Šanda 28.01.2025
Procházka výstavou v podobě něčeho blízkého počítačové hře může dobře připomínat pandemickou osamělost. Kid A Mnesia Exhibition.
Michal Pařízek 28.01.2025
Život Vernona Subutexe je brutálním popisem společnosti rozpolcené v různých směrech, společnosti, jíž cloumají nenávistné nálady směrem k odlišným rasám, cizincům nebo prostě osobám, které nezapadají.
Radim Kopáč 27.01.2025
Punk ladies made in ČSSR určitě musely být. Možná ne tak výrazné jako holky z Dybbuku, možná netvořily celou sestavu, ale každopádně tady měly své místo. Na pódiu i pod…
Veronika Vagačová 22.01.2025
Hravé riffy, prenikavé vokály a nečakané štylistické zmeny sú len pár z ocenenia-hodných kvalít tejto relatívne novej skupiny.
Jiří V. Matýsek 21.01.2025
Žádný growl, žádné temné mručení, jakoby tu z vlhkých kobek zněl hlas čisté bytosti, kterou zahnalo lidské nepochopení.
3DDI3 01.01.2025
Kapela, co má duši, ale nemá hlas. Anebo jo.
Jiří V. Matýsek 20.12.2024
Do světa písničkářů se noří nová publikace novináře, muzikanta a pečlivého lovce příběhů písní Michala Bystrova Hvězdy v polostínu. Nabízí stovku portrétů písničkářů ze šedesátých let.
Matej Žofčín 18.12.2024
Keď internet objavil na Bandcampe jeho album To See the Next Part of the Dream, ľudia o ňom na stránkach ako Rate Your Music a Reddit nevedeli prestať rozprávať.
Martin Zoul 17.12.2024
Jsou tabu a tabu. Některá se zhroutí při sebedrobnějším otočení dějinného soukolí, jiná působí dojmem monolitu, do kterého byly při vzniku člověka vyryty základní zákony lidství.