Vadim Petrov | Články / Recenze | 17.03.2016
Planeta Země při loňských Drum & Bass Arena Awards konečně dohnala neuropionýra Mefjuse a zaslouženě ocenila jeho debut Emulation jako desku roku. Mefjus už mezitím dávno rube parkety VIP (variation in production) verzemi nezaměnitelné Suicide Bassline a na první pohled nevinné Continuous. Ty spolu se čtyřmi remixy vychází na jeho novém EP. Suicide Bassline konečně dostála svému jménu – v původní verzi byl sebevražedný spíš beat než basa, v případě VIP jde ale o neutuchající basovou palbu.
Kdo se byl podívat v lednu ve Stormu na b2b Mefjuse a Rida, tuší, jakým směrem se vydala Continuous VIP – odlehčená skladba s citlivostí příznačnou spíš pro techno než pro neurofunk se proměnila v halftime behemota, jehož jako břitva ostré pařáty v podobě dvou různě laděných virblů cupují realitu a nechávají za sebou kusy fyzikálních formulí, ze kterých se archeologové jen s námahou snaží sestavit obraz předchozí civilizace.
Druhou část desky tvoří remixy od slibných jmen Audio, Insideinfo, Ed Rush a Rawtekk. Ed Rushův připomíná jump up, jen místo poskakování by člověk spíš dupal zelí, až se kolem šíří gravitační vlny. Podobně zněla donedávna tvorba Audia, ten se ale na svých několika posledních EP vydal cestou spíš technickou než surovou. Jeho remix Godzilly ft. Dope DOD je příjemný mix agresivně znějícího hip hopu a energického techstepu a upřímně mi přijde lepší než originál.
Na pomezí mezi Godzillou a Continuous VIP stojí remix od Rawtekk. Celý halftime jsou v podstatě jen brutální hiphopové beaty a když svou troškou přispěje dobrý MC, pak člověk neví, co sledovat – slova? basu? kam zmizel virbl? najednou jsou tu tři!
Poslední z jmenovaných je Insideinfo, který s Mefjusem v létě vydal nezapomenutelný single Footpath/Leibniz. Hned následoval single Pulsation a navazuje remixem Expedition, který z celé desky vystupuje asi nejméně.
Celkově se nedá mluvit o desce na domácí poslech – zejména VIP jsou příliš nahlas a ztrácí dynamiku. Ostatně tak asi nebylo EP ani zamýšleno, jde spíš o materiál pro DJe.
PS: Překvapilo mě, jak málo bylo EP zastoupeno na zimním Let it Roll. Třeba Suicide Bassline jsem slyšel jednou, a to v původní verzi. Možná jsem byl na špatných stagích, možná si toho málo pamatuju a možná bude zase chvíli trvat, než svět dožene Mefjuse.
Mefjus – Emulation – The Remixes (Critical, 2016)
www.soundcloud.com/mefjus
Jakub Veselý 21.11.2024
Inšpiráciami sa Templeman netají, na R&B a soulových prvkoch sa podpísala hudba Stevieho Wondera a Princea, indie rock s jemnou psychedéliou pripomínajú Tame Impala alebo MGMT.
Magdalena Fendrychová 11.11.2024
Texty se nezabývají současnými společenskými problémy nebo zásadními citovými zvraty, spíš popisují každodenní situace a fantazie.
Žofie Křížková 05.11.2024
Dvaačtyřicetiminutová stopáž zahrnuje jediný track a ten nabízí ponor do hluboce meditativní lázně neopakovatelných nuancí. Za týden v Praze.
Sára Prostějovská 28.10.2024
Synthpopové Forgive Too Slow vypráví deset krátkých příběhů lásky, jíž autorka v každém z nich nahlíží jinýma očima.
Šimon Žáček 28.10.2024
Druhá série Rodu draka se tak moc věnuje intimním chvílím rodinných členů, až zapomíná na zásadní konflikt. Anebo je to záměr?
Lea Valentová 25.10.2024
Dômyselnú dramaturgickú pavučinu tak organizačný tím pretkal napríklad lokálnymi mýtmi aj ladením nástrojov z mimoeurópskych lokalít.
Michal Berec 05.10.2024
Nosným kameňom je hypnotická repetitívnosť motívov, improvizácia na pomedzí apalačského folku a jazzu, ktorá sa ale môže postupne začať zlievať.
Richard Michalik 31.08.2024
Opäť cez vydavateľstvo Constellation (Godspeed You! Black Emperor, Jerusalem in My Heart) a opäť s rovnakým producentom (Zach Scholes).
Jakub Veselý 30.08.2024
Názov Doomer Music je na mieste a album nám prináša pohľad do sveta, v ktorom sú ľudské emócie potlačené, kde môžeme vidieť len drsnú schránku panelových domov.
David Stoklas 27.08.2024
Final Summer je deska, ze které čiší životní síla a touha něco dělat. A dělat to navzdory příkořím.