David Stoklas | Články / Recenze | 27.05.2021
„Haló, tady je Moskva.“ Touto větou se ruští postpunkeři uvádějí v první skladbě své šesté desky Before the Road. Jak zní v textu songu Tower, i v tísni stínů mohutných šedivých věžáků existuje pestrý život ve všech barvách.
Motorama nahráli přímočaré, úsporně složené kytarové album, každou notou souznějící s jejich žánrovou škatulkou. Šablonovitá basa opentlená jednoduchými, trochu snovými riffy a do toho osobní poselství textů, v nichž se opět věnují sami sobě, své cestě, svým životům. A atmosféra samoty je podtrhnuta hlubokým vokálem Vladimira Parshina.
Až na poslední skladby se Motorama maximálně drží strunných nástrojů, synťáky se probudí až s vesmírnou písničkou Up, plnou planet a černých děr, kde připomínají své hluboké zalíbení v osmdesátkách a inspiraci novou vlnou, érou raket a cest do vesmíru. Nikdy se netajili zalíbením v minulosti, v soviet-wave hudbě, v šestnáctibitovém retru, ve vzpomínkách, které nikdy nezažili.
Ve skladbě Pole Star zpívají o naději, o hvězdách na obloze a o tom, jak je důležité neztratit svůj vnitřní maják. V Sailor’s Song se naopak vciťujeme do osudu opuštěného námořníka, co přišel o svoji lásku. Zrovna tato píseň se dá vnímat ve dvou rovinách. Stačilo by zaměnit Telecastery za mandolínu a transformuje se do námořnické odrhovačky k buřtům a ohni. V podání Motoramy je toto téma naopak velice intimním příběhem o opuštění a samotě, kde jsou jedinou společností nebezpečné vlny, a za ně si může každý dosadit to, co ho trápí.
Texty jsou navýsost osobní, nepouštějí se do abstraktních témat ani do společenských či geopolitických záležitostí. Trocha té politiky by se možná nabízela, už jen kvůli poměrně malé vzdálenosti jejich rodného Rostova na Donu a ukrajinských hranic. Možná máme tendenci vidět alternativní kapely z Ruska jako rebely, za ty se ale Motorama nepovažují. Chrastění bombami je sice znepokojuje, jak řekli, ale do jejich hudby to nepatří, jsou tím spíš unaveni.
Motorama si už před pár lety vyjeli v rostovských močálech jasně čitelnou brázdu, což není myšleno vyčítavě. Nechávají žánrové experimenty dalším, pracují na velebení minulosti a svých hudebních vzorů a novou deskou píší další kapitolu do žánrové učebnice. Kapitolu pro ty, co si libují si v nostalgickém retro-post-punku. Pro ty z dnešních osamělých duší, jimž je vyčítáno, že nezažily skutečné strádání.
3DDI3 01.01.2025
Kapela, co má duši, ale nemá hlas. Anebo jo.
Jiří V. Matýsek 20.12.2024
Do světa písničkářů se noří nová publikace novináře, muzikanta a pečlivého lovce příběhů písní Michala Bystrova Hvězdy v polostínu. Nabízí stovku portrétů písničkářů ze šedesátých let.
Matej Žofčín 18.12.2024
Keď internet objavil na Bandcampe jeho album To See the Next Part of the Dream, ľudia o ňom na stránkach ako Rate Your Music a Reddit nevedeli prestať rozprávať.
Martin Zoul 17.12.2024
Jsou tabu a tabu. Některá se zhroutí při sebedrobnějším otočení dějinného soukolí, jiná působí dojmem monolitu, do kterého byly při vzniku člověka vyryty základní zákony lidství.
Jakub Veselý 10.12.2024
Portfólio koluje pomedzi rockovými pasážami, jazzovými improvizáciami, punkovým rázom a avantgardným experimentálnym prístupom k hudbe.
Filip Peloušek 05.12.2024
Povznášející, psychedelií a euforií prosáklá hudba doplněná o do výšky vyhnaný zpěv Joshuy Hodgese v protikladu s texty plnými pochybností.
Kristina Kratochvilová 25.11.2024
Představu pozlátka tvrdě zadupává do země špinavá realita plná absťáku, démonů, lítosti a vyhasínajících životů Laneganových blízkých.
Šimon Žáček 24.11.2024
Zdánlivě banální příběh Anory skrývá krásy i ošklivosti chybujících lidí ve stále více matoucím světě.
Jakub Veselý 21.11.2024
Inšpiráciami sa Templeman netají, na R&B a soulových prvkoch sa podpísala hudba Stevieho Wondera a Princea, indie rock s jemnou psychedéliou pripomínajú Tame Impala alebo MGMT.
Magdalena Fendrychová 11.11.2024
Texty se nezabývají současnými společenskými problémy nebo zásadními citovými zvraty, spíš popisují každodenní situace a fantazie.