Jakub Šíma | Články / Recenze | 04.09.2013
Ghostpoet se odmítá zařadit do jakýchkoli škatulek. Škatulky nasměrovávají očekávání a ubírají hudbě šanci vyznít po svém. Snaží se svázat nesvazatelné. To všechno víme. Je Ghospoet hip hop nebo indie? Může být hip hop bez rýmů? Kde začíná a končí poezie? A proč se na to vůbec ptát? Zahoďtě fakta, zavřete oči a zapněte stereo.
Co minulé album Peanut Butter Blues and Melancholy Jam prozradilo ve svém názvu, to v titulku novinky Some Say I So I Say Light zůstává pouze naznačeno. Přesto jsou blues a melancholie první slova, která mě při poslechu napadla. Temné a pomalu plynoucí melodie, kytarové riffy, hluboké klávesové tóny a acidjazzové prvky vnášející neklid do kompozic. Vše je stejně tklivé jako postapokalypticky drsné a nehostinné. Ghostpoet má možná hlas jako Roots Manuva, ale zde veškerá podobnost končí. Eliptické výjevy obrazivosti, nedokončená vyjádření pochybnosti, myšlenky zakódované do životní zkušenosti. Texty se obejdou takřka bez rýmů a po sobě jdoucím vyjádřením schází zjevná logika. Atmosféra je však natolik snová, že dovolávat se logiky, je jako ptát se po zákonitostech stvoření v sedmi dnech. Pro shrnutí celkového dojmu se nejvhodnějším jeví slovo existenciální. V každém momentu na nás číhá smrt stejně jako katarze a osvícení. Tady nejde o strach nebo nenávist, ale o připravenost nerozumět sobě samému, nerozumět světu. K tomu Ghostpoet nepotřebuje složité popisy a líčení, ale pár řádek a opakování na proměnlivém hudebním podkladu. V podtextu je vždy cítit špinavé urbanistické prostředí. Toto není lesní album. Ozvěny a nedokončené rýmy, hlas jako hudební prvek a za tím vším tuny betonu.
Lyrika se nesnaží o konkrétní sdělení, ale pracuje s náladami, s momenty, do kterých si každý může dosadit svou vlastní zkušenost. Situace, které nevyzdvihují svou výjimečnost, ale naopak akcentují každodennost a civilnost. Jde o pocity a atmosféru. Ať se procházíte ulicí nebo sedíte hluboko usazeni ve svém křesle, Ghostpoet vám dá nahlédnout do své hlavy. Nahlédnout do mlžného oparu rozmazaných kontur přítomnosti a nejistoty přečnívající jako východisko do budoucnosti. Realitu tužkou nenakreslíš, jedině sprej s fatcapem dokáže nakreslit čáru, která nemá pevně dané okraje. Co se stalo, je pouze tím, co jsme viděli. Víc nemáme. Melancholie funguje jako stesk po ztrátě srozumitelnosti. Ale stesk, který nepláče. Stesk, který se nechce vrátit před moment ztráty. Ghostpoet utíká do stínů, protože ve světlo už nevěří. Teprve ve stínu člověk nemusí zakrývat svou tvář. Že nerozumíte? A skutečně je to třeba? Pocity umí být víc než vzorce.
Album dokáže být poměrně sugestivní, ale absence konkrétního dramatu a bluesová nadvláda melancholie způsobují, že si jen těžko Ghostpoeta pustím jindy než před spaním. K tomu přispívá i fakt, že texty jsou přednášeny snad až příliš monotónním hlasem a jednotlivé hudební podkresy není těžké zaměnit. Deska si svoje publikum určitě najde, ale vyžaduje správné prostředí a především náladu o něco více, než je obvyklé.
Ghostpoet - Some Say I So I Say Light (Play It Again Sam, 2013)
www.ghostpoet.co.uk
Richard Michalik, Veronika Vagačová 30.01.2025
Po silnom debute, za ktorý si Vojtik vyslúžil ocenenie RadioHead Awards, šlo očakávať čokoľvek. Jeho odvaha a talent ukazovali hneď viacerými možnými smermi.
Štěpán Šanda 28.01.2025
Procházka výstavou v podobě něčeho blízkého počítačové hře může dobře připomínat pandemickou osamělost. Kid A Mnesia Exhibition.
Michal Pařízek 28.01.2025
Život Vernona Subutexe je brutálním popisem společnosti rozpolcené v různých směrech, společnosti, jíž cloumají nenávistné nálady směrem k odlišným rasám, cizincům nebo prostě osobám, které nezapadají.
Radim Kopáč 27.01.2025
Punk ladies made in ČSSR určitě musely být. Možná ne tak výrazné jako holky z Dybbuku, možná netvořily celou sestavu, ale každopádně tady měly své místo. Na pódiu i pod…
Veronika Vagačová 22.01.2025
Hravé riffy, prenikavé vokály a nečakané štylistické zmeny sú len pár z ocenenia-hodných kvalít tejto relatívne novej skupiny.
Jiří V. Matýsek 21.01.2025
Žádný growl, žádné temné mručení, jakoby tu z vlhkých kobek zněl hlas čisté bytosti, kterou zahnalo lidské nepochopení.
3DDI3 01.01.2025
Kapela, co má duši, ale nemá hlas. Anebo jo.
Jiří V. Matýsek 20.12.2024
Do světa písničkářů se noří nová publikace novináře, muzikanta a pečlivého lovce příběhů písní Michala Bystrova Hvězdy v polostínu. Nabízí stovku portrétů písničkářů ze šedesátých let.
Matej Žofčín 18.12.2024
Keď internet objavil na Bandcampe jeho album To See the Next Part of the Dream, ľudia o ňom na stránkach ako Rate Your Music a Reddit nevedeli prestať rozprávať.
Martin Zoul 17.12.2024
Jsou tabu a tabu. Některá se zhroutí při sebedrobnějším otočení dějinného soukolí, jiná působí dojmem monolitu, do kterého byly při vzniku člověka vyryty základní zákony lidství.