Tereza Posturová | Články / Recenze | 11.02.2014
Mateřské mléko kojných otců-zakladatelů zanechává škraloup v nové generaci, svrchovaní solitéři Silver Rocket omlazují bojovný arzenál. Kinderpunk trojice Or a jejich designově strohý karton jako zakončení první pětiletky, recyklovatelná sympatie.
Zatímco demo a předchozí ep přeměřovaly míry rozmanitosti volených tras, kdy zdrženlivé osahávání metalu, post-rocku i hardcore představovalo nezbytné zákruty v cestě cizelovaných postupů kmenových kapel, aktuální album dokonalo pouť za konečnou definicí zvukové podstaty labelu. Což může zmást podobně, jako když zaslechnete tvrdit šéfa, že jste magor. Zkusíme: Prubířské kameny jsou na území Silver Rocket rozesety v dostatečně velkých vzdálenostech na to, aby jednotlivé kapely nezněly stejně, přesto semknutě drží v noisové rojnici sonicyouthovského syndromu. Srdce Or tluče v pokřivených rytmech bicích, precizní perkusivní exhibice neoficiálně předčí i bicmena suverénních Gnu (k těm se ale nečuchá). Schizofrenní změny tempa narušují osvědčený stereotyp písničkového schématu, když jsou schopní během jednoho songu přejít z baladické zádumčivosti k hlukovému klimaxu a zakončit fatálním šlehnutím riffových lajn.
Deska začíná i končí totožným kytarovým bloumáním, až si říkáte, jestli jim tam náhodou nepřicmrndávají éteričtí vousáči Tomáš Palucha. Uvíznuti v barevné krajině divokých veteránů Esgmeq a ostrých bijců Human Steak, neposednější než Děti deště, ohánějí se Or různorodými kompozičními nápady, kdy nevíte, jestli jde o záměr nebo splašenou roztěkanost, jestli s dalším přehráním najdete náplast na rozedrané myšlenky. Tematicky podepření rozčileným nosníkem, nasáklým svírajícím jsoucnem, dostatečně výlučným, aby se sami nezadusili patetickou vahou života a zároveň dost schematickým na to, abyste mohli vycítit rozjitřený obsah naléhavého okamžiku.
Abnormálně vyspělá deska přirozeně splývá se sektářskou uzavřeností a ohýbá hřbet před staršími autoritami kytarově-hlučných kapel Silver Rocket, které přečkaly nemilosrdnost plynoucího času a ustojí i demagogické poznámky dlouholetých recenzentů o zkreslených rozlišovacích schopnostech uvnitř a vně komunitní příslušnosti. Až vytáhne hlavu ze samolibé prdele, že zdravím pana Olivu.
Richard Michalik, Veronika Vagačová 30.01.2025
Po silnom debute, za ktorý si Vojtik vyslúžil ocenenie RadioHead Awards, šlo očakávať čokoľvek. Jeho odvaha a talent ukazovali hneď viacerými možnými smermi.
Štěpán Šanda 28.01.2025
Procházka výstavou v podobě něčeho blízkého počítačové hře může dobře připomínat pandemickou osamělost. Kid A Mnesia Exhibition.
Michal Pařízek 28.01.2025
Život Vernona Subutexe je brutálním popisem společnosti rozpolcené v různých směrech, společnosti, jíž cloumají nenávistné nálady směrem k odlišným rasám, cizincům nebo prostě osobám, které nezapadají.
Radim Kopáč 27.01.2025
Punk ladies made in ČSSR určitě musely být. Možná ne tak výrazné jako holky z Dybbuku, možná netvořily celou sestavu, ale každopádně tady měly své místo. Na pódiu i pod…
Veronika Vagačová 22.01.2025
Hravé riffy, prenikavé vokály a nečakané štylistické zmeny sú len pár z ocenenia-hodných kvalít tejto relatívne novej skupiny.
Jiří V. Matýsek 21.01.2025
Žádný growl, žádné temné mručení, jakoby tu z vlhkých kobek zněl hlas čisté bytosti, kterou zahnalo lidské nepochopení.
3DDI3 01.01.2025
Kapela, co má duši, ale nemá hlas. Anebo jo.
Jiří V. Matýsek 20.12.2024
Do světa písničkářů se noří nová publikace novináře, muzikanta a pečlivého lovce příběhů písní Michala Bystrova Hvězdy v polostínu. Nabízí stovku portrétů písničkářů ze šedesátých let.
Matej Žofčín 18.12.2024
Keď internet objavil na Bandcampe jeho album To See the Next Part of the Dream, ľudia o ňom na stránkach ako Rate Your Music a Reddit nevedeli prestať rozprávať.
Martin Zoul 17.12.2024
Jsou tabu a tabu. Některá se zhroutí při sebedrobnějším otočení dějinného soukolí, jiná působí dojmem monolitu, do kterého byly při vzniku člověka vyryty základní zákony lidství.