Zelenej | Články / Recenze | 14.06.2013
Bobby Krlic alias The Haxan Cloak je po dvou letech zpět s albem Excavation a rozhodně jde o očekávanou událost roku. Oprávněně. Jeho debutové eponymní album (2011) mělo veliký úspěch, čímž si Krlic nastavil vysokou laťku a očekávání, co bude. Tehdy vyprávěl krásný příběh – O smrti. A tam, kde přede dvěma lety skončil, teď navazuje, a pokud má po smrti něco přijít, pak posmrtná cesta.
„I'm absolutely terrified of it (death). It scares the living hell out of me. It's the unknown element that gets to me. It's the human condition to be afraid of the unknown."
Připravte se na temnou pouť podsvětím, na záda vám dýchají basové linky a oceloví hadi rozsekávají dunivé ticho. Máte rádi Emptyset? Pak je Excavation skvělá volba. Vážně, úžasná věc po hudební stránce, každá nota má svůj smysl a Bobby Krlic nechal vyplout z hloubky na povrch vše, co měl na srdci. Je důležité to poslouchat jako celek. Skladby jako The Mirror Reflecting (Part 2) vás elegantně srazí na kolena, sekaná melodie s flétnou a houslemi probouzí zvláštní emoce. Nejsou krásné, ne v tom pravém slova smyslu. Jsou mrazivé a nezapadají do všedního světa, jak ho normálně vnímáme.
Excavation chvílemi předstírá klidný minimal ambient, ve skutečnosti kypí napětím a nutí vaše podvědomí plodit příběhy a scenérie. Krlic stvořil soundtrack k filmu, který nikdy nechci vidět, k představám, které občas děsí mysl každého z nás. Obrazotvorná hudba připomíná kombinaci Krenga a Hecqa. V pořadí čtvrtý track Mara je nasáklý smrtí, dekadencí a strachem. Slyším sirénu nebo si to jen namlouvám? Když se Krlic ke svému novému dílu vyjadřoval, řekl, že nejde nutně o temnou hudbu, záleží na posluchači. Stál při tom na hřbitově a divně se usmíval. Asi jsem pesimista, ten prohnilý výklad mi sedí víc.
Předposlední kus Dieu, čili Bůh, je rozporuplný. Něžné housle jsou popřeny syrovými beaty a industriálními efekty. Po několikáté se objevují lidské hlasy, teď už ale naprosto zdeformované a nerozpoznatelné. Jestli jsme dosud procházeli nebem, asi bylo po boji, přinejmenším vypálené. V The Drop přichází konec cesty. Otevírá se nepoznané a Krlic navnadí na relativně šťastný konec. Melancholické jemné zvuky doprovází k dlouho očekávanému, zaslouženému klidu. Chvíli jsem tomu vážně věřila. Pak ale ten tlukot, vše je studeně modré a tmavě hnědé, bojíte se, co uvidíte, co se skrývá za mlhou. Bubny gradují.
Vy ale nechcete konec, bojíte se ticha, co přijde potom.
The Haxan Cloak - Excavation (Tri Angle, 2013)
www.haxancloak.tumblr.com
Richard Michalik, Veronika Vagačová 30.01.2025
Po silnom debute, za ktorý si Vojtik vyslúžil ocenenie RadioHead Awards, šlo očakávať čokoľvek. Jeho odvaha a talent ukazovali hneď viacerými možnými smermi.
Štěpán Šanda 28.01.2025
Procházka výstavou v podobě něčeho blízkého počítačové hře může dobře připomínat pandemickou osamělost. Kid A Mnesia Exhibition.
Michal Pařízek 28.01.2025
Život Vernona Subutexe je brutálním popisem společnosti rozpolcené v různých směrech, společnosti, jíž cloumají nenávistné nálady směrem k odlišným rasám, cizincům nebo prostě osobám, které nezapadají.
Radim Kopáč 27.01.2025
Punk ladies made in ČSSR určitě musely být. Možná ne tak výrazné jako holky z Dybbuku, možná netvořily celou sestavu, ale každopádně tady měly své místo. Na pódiu i pod…
Veronika Vagačová 22.01.2025
Hravé riffy, prenikavé vokály a nečakané štylistické zmeny sú len pár z ocenenia-hodných kvalít tejto relatívne novej skupiny.
Jiří V. Matýsek 21.01.2025
Žádný growl, žádné temné mručení, jakoby tu z vlhkých kobek zněl hlas čisté bytosti, kterou zahnalo lidské nepochopení.
3DDI3 01.01.2025
Kapela, co má duši, ale nemá hlas. Anebo jo.
Jiří V. Matýsek 20.12.2024
Do světa písničkářů se noří nová publikace novináře, muzikanta a pečlivého lovce příběhů písní Michala Bystrova Hvězdy v polostínu. Nabízí stovku portrétů písničkářů ze šedesátých let.
Matej Žofčín 18.12.2024
Keď internet objavil na Bandcampe jeho album To See the Next Part of the Dream, ľudia o ňom na stránkach ako Rate Your Music a Reddit nevedeli prestať rozprávať.
Martin Zoul 17.12.2024
Jsou tabu a tabu. Některá se zhroutí při sebedrobnějším otočení dějinného soukolí, jiná působí dojmem monolitu, do kterého byly při vzniku člověka vyryty základní zákony lidství.