Shaqualyck | Články / Offtopic / / Movie/dox | 12.01.2014
Trailer lákal na hvězdná jména – před i za kamerou. Bohužel i z prvotřídních surovin může vzniknout nepříjemně spálený guláš. Tahle země není pro konzultanty.
Na začátku všeho je náklaďák plný bílého prášku a fekálií. Ten na cestě z Mexika do Států několikrát změní majitele a nepřímo, leč osudově, také život Fassbenderova namistrovaného juristy. Ten není ďáblovým advokátem, ale prospěchářským frajírkem, který kličkováním mezi paragrafy přišel ke kontaktům, penězům a pocitu, že se nemůže nic stát. Jenže život v přepychu, vášnivý orálek s milovanou a návštěvy vypečených klientů po nápravných zařízeních jsou mu málo. A tak si v záchvatu hrabivosti nechá od známého polomafiánského clubbera Rainera (špatně zvolený Bardem) dohodit miliónový kšeftík. Jenže s mexickým drogovým kartelem není žádná legrace a zdánlivě omnipotentním géniům začnou brzy cvakat půlky. To, co vypadá jako brnkačka, se brzy vymkne kontrole a fatálně sešrotuje všechny zúčastněné. Trochu v tom má prsty náhoda, trochu jedna z hlavních postav. Ale na tom nesejde, protože rozklíčovat kdo, co, komu a proč je prakticky nemožné – a co je nejhorší, bude vám to jedno. Příběh tone v bažině pseudofilozofických keců a jakýkoliv náznak spásné pointy absentuje. Rádoby šokující odhalení, kterého se nám dostane, nic neřeší. Pouze říká, kdo z těch krásných a úspěšných lidí je největší svině.
Co naopak přetrvá, je pocit totálního zmaru, který na diváky přenášejí veskrze odpudivé postavy unášené tokem událostí, nad nimiž nemají kontrolu. Dohromady tvoří morálně pokřivené panoptikum karikatur, o kterých se ale téměř nic bližšího nedovíme, a je proto nemožné s nimi alespoň náznakem sympatizovat. Definují je hadry, účesy, luxusní bejváky a nekonečné sdělování zásadních životních mouder. Z canců, které trousí Brad Pitt coby machistický kovboj s duší budhistického mnicha, by dostal kopřivku i otec Fura. Kdo to psal, proboha?! Odpověď zní Cormac McCarthy, jeden z nejuznávanějších romanopisců současnosti a autor knižních předloh ke Coenovic neonoirovému majstrštyku Tahle země není pro starý a postapokalyptické depresivní Cestě Johna Hillcoata. Jenže fakt, že je někdo zajímavý spisovatel, ještě neznamená, že zároveň nemůže být mizerným scenáristou. Buď mu Scott absolutně věřil nebo se obtěžoval jen s každou třetí stránkou, načež autorsky zabloudil při tvorbě svých milovaných storyboardů a pak už bylo pozdě. Přesto dokázal z McCarthyho práce vytřískat několik zajímavých scén (motorka, „nadrátovaný“ Pitt), jenže celek mu protekl mezi prsty a může za to právě mizerný scénář, který je užvaněný, těžkopádný a filmu dokonale podráží nohy.
Jestli chtěli autoři přijít s podívanou, která by na standardní žánrové propriety (násilí, sex, drogy, smrt, organizovaný zločin) nahlížela z odlišného úhlu, pak skončili ve slepé uličce. Ani sebelepší střihač ze strouhanky rohlík nesloží, hudba je nevýrazná a herci ztracení jak kuřátka v obilí. Proč Cameron Diaz ojíždí prcóškem čelní sklo Bardemova sporťáku? Proč ten zdlouhavý a zbytečně sofistikovaný nákup diamantu? Proč ten hudební klub? Proč gepardi? Proč Ganz, Visnjič a Leguizamo v epizodních rolích postav, které děj neposouvají ani o píď. A proč to celé vůbec nedává smysl? Manýrismus na n-tou. A tak jsme svědky vyklepávání uříznuté hlavy z motocyklistické přilby či detailního popisu natáčení snuff filmů. Na Sametové vrahy a kauzu orlických sudů pak upomene jedna dobře naložená mrtvola. Bizarnostmi se nešetřilo, jenže k čemu? Ukázat, že tohle sociálně patologické podhoubí krve a špinavých peněz není pro slabší povahy? Demonstrovat, že žijeme v prohnilém, zkaženém světě plném svinstva a zlých lidí? Kdepak, Konzultant není o poselstvích a metaforách, ale o zahleděnosti, nezvládnutém vyprávění a promarněné šanci natočit dobrý film. Po příšerném Prometheovi šlápl slavný Ridley Scott do dalšího lejna.
Konzultant / The Counselor (2013)
Režie: Riddley Scott
http://www.thecounselormovie.com/us/#!/characters
Tomáš Jančík 05.01.2024
Kaurismäki vytvořil nadčasový snímek o opuštění a strachu ze sblížení, ale s notnou dávkou humoru a romantiky.
Klára Řepková 05.12.2023
K tomu se přidává propracovaná choreografie se skupinou tanečníků, kapela a skvělé album inspirované discem ve středu pozornosti a velkolepý spektákl je na světě.
Tomáš Jančík 30.11.2023
Scorsese si v mocných stopážích už desítky let libuje, takže i když pracuje s pomalejším tempem, není tu prostor na slepá místa a délka je adekvátní obsahu.
Tomáš Jančík 09.11.2023
Na Letní filmové škole se sál oprávněně bavil celou hodinu a půl a po skončení sklidil film nadšený potlesk, následovaný ovacemi pro svéráznou představitelku matky Simonu Pekovou.
Klára Řepková 20.10.2023
Když letos na jaře americká zpěvačka Taylor Swift vyjela na turné, rychle se z toho stal pořádně megalomanský projekt. Filmová verze koncertu jako alternativa?
Andrea Kubová 12.10.2023
Ačkoliv pro některé zůstávají jeho charakteristické manýry nepostradatelné, pro jiné se stávají jaksi okoukanými.
Tomáš Jančík 22.08.2023
Tvůrčí svoboda, jakou od mateřské firmy snímek dostal, je až překvapivá, protože od prvního momentu se s ní hlas vypravěčky nemaže.
Tereza Bonaventurová 14.12.2022
Surrealistická jízda plná symbolů, repetetivních rýmů a popkulturních odkazů vás vezme na vesele imaginativní výpravu za těmi nejhoršími problémy současného světa.
Julia Pátá 01.12.2022
Můžeme si pokládat otázku, zda Sedlák natočil film, který má oslovovat generaci Z. Hledání odpovědi však nemá smysl. Banger.
Jakub Blaho 14.11.2022
Filmár a hudobník Jan Foukal nasadzuje ružovejšiu optiku a v novom filme dokumentuje silnejúce priateľstvo s Albertom Romanuttim, frontmanom Bert & Friends.