Články / Recenze

Schválně, kolik procent byste dali bestofce od Elvise? (David Bowie)

Shaqualyck | Články / Recenze | 08.12.2014

Schválně, kolik procent byste dali bestofce od Elvise nebo Michaela Jacksona? Tak vidíte. Živoucí legenda, neúnavný vizionář i vlivný chameleon, který dokáže ozvláštnit i natolik fádní rutinu, jakou je (ne)povinné vydání výběru toho nejlepšího. David Bowie. Na scéně kroutí už šestou dekádu, nikdy nenahrál slabou desku, z platinovek by si mohl postavit jukebox. Navíc s oblibou přetváří vlastní prověřené hity, míchá, edituje, prohrabává archivy, příležitostně poctí vyvolené právem remixu (Pet Shop Boys, Marius De Vries). Proto když v Columbia Records usoudili, že uzrál čas pro další obligátní best of kolekci, bylo z čeho vybírat. Nejde sice o první (ani druhé) paměti v Bowieho sáhodlouhé kariéře, přesto s nimi neprohloupíte.

Luxusní třídisková retrospektiva encyklopedicky rekapituluje bohatou diskografii ikonického tvůrce a dokumentuje jeho rozmanitý umělecký vývoj. Neotřelé entrée představuje zbrusu nová, více než sedmiminutová Sue (Or in a Season of Crime), ve které smočil prsty i mistrův letitý spolupachatel Tony Visconti. Nahrávání proběhlo za účasti Maria Schneider Orchestra a výsledek zní, jako by se nadžánrový inovátor na prahu sedmdesátky vrhl do nu-jazzových kompozic. Zarputilé žestě svádí za dozoru neposedné basy vyrovnaný boj s neúnavnou rytmikou bicích a perkusí, Erik Truffaz by koukal. Zádumčivý noir bez úderné melodie? Pro Bowieho žádný problém, součást plánu. Krom experimentálního otvíráku najdeme na prvním disku i dva dosud nevydané songy. Your Turn to Drive a Let Me Sleep Beside You se měly objevit už na albu Toy, jehož vydání bylo v plánu na rok 2001, nakonec ale nikdy nespatřilo světlo světa. Energii a nápady do něj vložené však Bowie zužitkoval o rok později na desce Heathen. Z textu úvodní skladby Sunday si teď její autor, jistě ne náhodou, vypůjčil slova k pojmenování aktuální kompilace.

Druhý a třetí disk představují výkladní skříň košaté tvorby pilného génia. Krom časem prověřených hitovek (namátkou Changes, Heroes, Let´s Dance) se v ní blýskají i výplody Bowieho svérázných inkarnací, jakými byli Ziggy Stardust (Starman) a Thin White Duke (Golden Years). Od věci není ani reparát z klasiky The Man Who Sold the World, kterou má většina smrtelníků zafixovanou v podání Nirvany. Každý, kdo velebí kvality proslulého MTV živáku Unplugged in New York, by měl vědět, že jeden z jeho vrcholů pochází z pera Davida Bowieho. K „povinné četbě“ patří zrovna tak četné kolaborace, kterých se osobitý muzikant dopustil s Johnem Lennonem (Fame), Queen (Under Pressure) a Mickem Jaggerem (Dancing in the Street). Pravdou ovšem zůstává, že všechny tyhle klenoty máme už všichni stejně dávno doma. Tím pravým pokladem tak zůstává disk č. 1. Na něm v exkluzivní společnosti trůní krom nového materiálu i kousky z Bowieho poslední řadovky The Next Day, vyrovnaného alba, ve které už doufal málokdo a z jehož kvalit si loni odborná i laická veřejnost v souladu s tradicí sedla na prdel. Název nelže, nic se nemění. Labely chtějí vydělávat (aspoň o Vánocích) a Bowie zůstává nejlepším z nejlepších.

Info

David Bowie – Nothing Has Changed (Parlophone, 2014)
www.davidbowie.com

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Kdo si tak dnes vzpomene? (Hvězdy v polostínu)

Jiří V. Matýsek 20.12.2024

Do světa písničkářů se noří nová publikace novináře, muzikanta a pečlivého lovce příběhů písní Michala Bystrova Hvězdy v polostínu. Nabízí stovku portrétů písničkářů ze šedesátých let.

Všetci žijeme s vedomím, že jedného dňa zmizneme (Parannoul)

Matej Žofčín 18.12.2024

Keď internet objavil na Bandcampe jeho album To See the Next Part of the Dream, ľudia o ňom na stránkach ako Rate Your Music a Reddit nevedeli prestať rozprávať.

Cesta do hlubin sebevrahovy duše (Ti, kteří se rozhodli)

Martin Zoul 17.12.2024

Jsou tabu a tabu. Některá se zhroutí při sebedrobnějším otočení dějinného soukolí, jiná působí dojmem monolitu, do kterého byly při vzniku člověka vyryty základní zákony lidství.

Námorníkov sen (Il Sogno del Marinaio)

Jakub Veselý 10.12.2024

Portfólio koluje pomedzi rockovými pasážami, jazzovými improvizáciami, punkovým rázom a avantgardným experimentálnym prístupom k hudbe.

Boj s vlastní nejistotou (STRFKR)

Filip Peloušek 05.12.2024

Povznášející, psychedelií a euforií prosáklá hudba doplněná o do výšky vyhnaný zpěv Joshuy Hodgese v protikladu s texty plnými pochybností.

Nic není natolik rozbité, aby to nešlo opravit (Mark Lanegan)

Kristina Kratochvilová 25.11.2024

Představu pozlátka tvrdě zadupává do země špinavá realita plná absťáku, démonů, lítosti a vyhasínajících životů Laneganových blízkých.

Křehkost ve zkaženém světě (Anora)

Šimon Žáček 24.11.2024

Zdánlivě banální příběh Anory skrývá krásy i ošklivosti chybujících lidí ve stále více matoucím světě.

Úprimná láska k hudbe (Alfie Templeman)

Jakub Veselý 21.11.2024

Inšpiráciami sa Templeman netají, na R&B a soulových prvkoch sa podpísala hudba Stevieho Wondera a Princea, indie rock s jemnou psychedéliou pripomínajú Tame Impala alebo MGMT.

Spojit žánry a vysvobodit z melancholie (Jiný metro)

Magdalena Fendrychová 11.11.2024

Texty se nezabývají současnými společenskými problémy nebo zásadními citovými zvraty, spíš popisují každodenní situace a fantazie.

Pořád překvapivý soundscape (The Necks)

Žofie Křížková 05.11.2024

Dvaačtyřicetiminutová stopáž zahrnuje jediný track a ten nabízí ponor do hluboce meditativní lázně neopakovatelných nuancí. Za týden v Praze.

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace