Michal Pařízek | Články / Sloupky/Blogy | 09.04.2020
Další výročí, tentokrát rovných třicet let. Osmého dubna roku 1990 odvysílala stanice ABC první díl seriálu Davida Lynche a Marka Frosta Městečko Twin Peaks a televizní svět už nikdy nebyl stejný. To nám to uteklo. Když jsem před pár dny narážel na Davida Lynche, vůbec mi nedošlo, že je to tak blízko. Včera večer jsem si pak po mnoha letech pustil pilotní díl celé série a nestačil se divit, kolik věcí se v městečku Twin Peaks podobá naší současné situaci. A přitom jsem si vzpomněl i na rok 1993, kdy byl seriál prvně uváděn v ČT. Rok, kdy jsme každý pátek večer seděli doma a hltali další přílivy imaginace, další vlny energie z obou vigvamů.
Dnes vůbec nechápu, jak se tehdy mánie okolo Twin Peaks rozšířila. Bubliny existovaly už tenkrát, i bez sociálních sítí, a David Lynch bylo i v Česku celkem známé jméno, ale o seriálu najednou jako by mluvili úplně všichni. O kolik jsem musel přijít koncertů, když jsem v premiéře viděl všechny díly? Taky bylo nutné s přáteli náležitě rozebrat dějové zvraty, k tomu si vybavuji akci na statku Na Cibulce, který tehdy vedl Martin Juráček, dnes známý jako DJ Gadjo. Už nevím, kdo tam tehdy hrál, zato si dobře vzpomínám na diskuzi o jednom z vypjatých dílů, která se táhla až do nedělního rána. A taky si moc dobře pamatuji, jak jsme se na sebe se sestrou po skončení posledního dílu naštvaně podívali. S pocitem, že nás Lynch celých třicet týdnů vodil za nos. Jaké budou naše životy po Twin Peaks? psalo se tehdy v Lidových novinách. Vážně.
Naše životy byly asi stejné, ale i tak nás seriál musel ovlivnit. Mě tedy rozhodně. Způsobem vyprávění, strukturou děje, charakteristikou postav, ikonografií, hudbou nebo humorem. O mnoha věcech přemýšlím od té doby jinak, na různé více či méně bizarní situace se dívám z odlišných úhlů. Včera jsem měl po celkem dlouhé době takový „sociální“ den, nejdříve jsme s Katarzií v Českém rozhlase předtáčeli Art Café, poté jsem měl další setkání a večer se stavil v Punktu, ze kterého tým Žižkovské noci přenášel stream s umělci nominovanými Full Moonem. Seděli jsme chvíli v pěti, šesti lidech na zahrádce klubu (v dostatečných rozestupech) a povídali si. Myslím, že nejen mně to přišlo na jednu stranu pěkné a normální, ale taky trochu divné. Nezvyklé. Co se stane, až za pár týdnů vylezeme z karantény a budeme se zase muset s lidmi bavit? Nebude to taky trochu „twin peaks“ pocit? „Twin peaks“ situace?
Každopádně když tu máme ty Velikonoce, chtělo by to zase nějaký recept. Někteří si psali o nádivku, tu si vyzkoušíme možná během víkendu, vzhledem k výročí nemůže přijít nic jiného než třešňový koláč. Recept jsme publikovali ve Full Moonu #73, kde se Twin Peaks věnujeme detailně. Vyzkoušeno za vás. Mnohokrát. Koláč i seriál.
TŘEŠŇOVÝ KOLÁČ PODLE SHELLY JOHNSONOVÉ
Na náplň:
150 g třešňového džemu
150 g cukru krupice
1 ½ lžíce kukuřičné mouky
3 lžíce vody nebo bourbonu
1,25 kg sladkých třešní zbavených pecek
1 žloutek smíchaný se lžičkou vody na potření
1 lžíce cukru krystal
Na těsto:
450 g hladké mouky, plus něco navíc na poprášení
50 g mletých mandlí
100 g moučkového cukru
špetka soli
250 g másla
1 velké vejce
½ čajové lžičky vanilkového cukru
5 lžic vody
Do velké mísy vložte mouku, mleté mandle, moučkový cukr a sůl, pořádně promíchejte. Přidejte máslo a ručně vypracujte do drobně hrudkovité hmoty. Do tohoto základu vidličkou vmíchejte vodu, ve které jste předtím rozmíchali vejce s vanilkovým cukrem, a poté ručně vypracujte do podoby jemného těsta. Rozdělte na dvě poloviny, vytvarujte do placek, zabalte do fólie a vložte do lednice nejméně na jednu hodinu.
Mezitím vložte do rendlíku džem a cukr, při střední teplotě pomalu přiveďte k varu a míchejte, dokud se cukr nerozpustí. Smíchejte kukuřičnou mouku s vodou (nebo bourbonem), přidejte k třešňové směsi, kterou za stálého míchání znovu uveďte do varu, dokud nezhoustne. Sundejte z plamene, přidejte k vyloupaným třešním, dobře promíchejte a nechte vychladnout.
Zahřejte troubu na 200 °C. Rozválejte polovinu těsta dotenka a pečlivě jí vyplňte nejlépe plechovou nebo litinovou koláčovou formu, ideálně o průměru 24 cm. Poté naplňte třešňovou směsí a povrch potřete rozmixovaným žloutkem. Zbylou polovinu těsta tence rozválejte a nakrájejte na dlouhé klikaté pruhy. Ty uspořádejte rovnoměrně na vršek koláče a po okrajích pevně přitlačte ke korpusu.
Povrch koláče potřete zbytkem rozmixovaného žloutku a posypte cukrem. Vložte do trouby a pečte okolo dvaceti minut, dokud vršek nezezlátne, poté stáhněte teplotu na 180 °C a pečte dalších 35–40 minut, dokud náplň probublává a než kůrka bude křupavá. Pokud je třeba, zakryjte vršek koláče pečicí fólií, a zabraňte tak jeho připálení. Před podáváním nechte koláč nejméně hodinu vychladnout.
foto © ABC
redakce 22.12.2024
Dá se u nich rekapitulovat celý rok, stejně jako celý život, můžete být trudní a veselí a nejlíp všechno najednou.
Michal Pařízek 13.12.2024
Nikol Bóková vydává svoje Feathers zítra, dneska večer na Radiu 1 si dáme jednu ve světové premiéře. Feathers, peříčka.
Minka Dočkalová 12.12.2024
Hra o čtyřech hercích není pro divadelní uskupení Bazmek entertainment nic neobvyklého, prvek interaktivity mě děsil jen zpola, i když LARPy spíš nemusím.
Maria Pyatkina, David Čajčík, Michal Pařízek 29.10.2024
Pokud někde objevovat, tak právě tady. Vybíráme z napěchovaného programu devět jmen.
Michal Pařízek 04.10.2024
Dneska v osm večer na Radiu 1 spolu s Angeles Toledano, Melike Şahin, Autumnist, Juliánem Mayorgou nebo Cindy Lee. If You Hear Me Crying… leave me alone.
Michal Pařízek 20.09.2024
Šest dní u moře uplynulo tak rychle, že jsem se ani neotočil, a určitě nejen proto, že tam bylo 15 stupňů. Ale ve stínu toho, co se dělo/děje tady, už…
Michal Pařízek 06.09.2024
Okruží severu sedí kolem mozku pevně a (možná) napořád, podobně jako prsten, který mám na prstě snad po třiceti letech. Přišel ke mně před Rouge, komu tak asi patří? Forget…
redakce 29.08.2024
Mario „Dust“ La Porta si zařídil svůj bar, aby se měl kde zašít, taky si tam hrává. A se svojí kapelou jezdí po světě. Přijedou i do Kaštanu.
Michal Pařízek 23.08.2024
Štvanice minulý pátek hořela. První pražský Underground Overtake se povedl náramně, atmosféra euforická a velká stage, která u Bike Jesus vyrostla, byla zatraceně funkční i slušivá.
Veronika Mrázková 13.08.2024
Současně je právě marnost a nevědomost, kde začít a kde skončit, vzrušující. Tlumí racio a vynucuje si takové oddání dílu, které se obejde bez faktického výkladu či pointy.