Veronika Jastrzembská | Články / Recenze | 16.08.2023
Předchozí dvě alba nizozemské skladatelky Amber Arcades dost jasně naznačovala, že si nepotrpí na žádné škatulkování. Na prvním Fading Lines se představila jako dreampopová víla libující si v psychedelických ukolébavkách a bicím automatem řízených kytarovkách. To druhé očistila od špíny a prachu a vytvořila nablýskanou country-folkovou kolekci plnou smyčců a dechů. Není tedy úplným překvapením, že novou nahrávkou Barefoot on Diamond Road se opět odklání od již odkloněného, nyní ovšem s notnou dávkou experimentu a inovace.
První skladba Diamond Road nekompromisně poutá pozornost, když náladou připomíná kosmickou verzi Mazzy Star. Autorka přichází s úplně novým přístupem, upustila od lo-fi ušmudlanosti, zharmonizovala lehce rozladěné kytary a původně „raw“ písním tentokráte věnovala patřičnou pozornost a vypiplala je do lesklých souzvuků. Je vidět, že s následnou postprodukcí tentokráte nešetřila, výrazně ubylo kytar a bicích v čisté formě. Nástroje sice tvoří i nadále základ většiny písní, přidává se ale i elektronika, i když velmi často se ze zašmodrchaných uzlů vyklube snové indie, které autorce sluší nejvíce. V Contain si pohrává s působivými disharmoniemi na pozadí mohutného basového bzučáku, ve Water Stains zase ukazuje, jak zručně dokáže své rozličné stránky kombinovat. V písni se také nově objevuje práce s akustikou, zvuk buď pod vrstvami dusí, nebo ho nechává vyvěrat do ohlušujících vrcholů.
Se zcela novým soundem přichází v rychlé Odd to Even nebo Just Like Me. Energické písně dávají vyniknout vokálům, které se od přechozích alb liší větší dávkou emocí. Nepatrná apatie zůstává, přesto Amber Arcades působí přítomněji než kdy dřív. Vzdává se koncepčního přístupu, který u ní vždy dominoval, takže Barefoot on Diamond Road nemá žádné konkrétní téma, přesto jsou tu leitomotivy. Ať už je to hledání identity, smíření se ztrátou nebo kapitulace, témata, která Amber Arcades chápe pozitivně, jako příležitost přijmout to, co se kolem nás děje. Smířit se s nezměnitelným, žít přítomností, odevzdat se životu a využít ho co nejlépe.
Všudypřítomná epičnost písní funguje, i když se občas naskýtá otázka, jestli ona ohlušující mohutnost nepoutá daleko více pozornosti než skladby samotné a jestli je nedělá zajímavější, než ve skutečnosti jsou. Na druhou stranu, deska je hudebně naplňující, chytlavá a oproti předchozím počinům se na ní nachází velké množství zapamatovatelných momentů.
Jakub Veselý 21.11.2024
Inšpiráciami sa Templeman netají, na R&B a soulových prvkoch sa podpísala hudba Stevieho Wondera a Princea, indie rock s jemnou psychedéliou pripomínajú Tame Impala alebo MGMT.
Magdalena Fendrychová 11.11.2024
Texty se nezabývají současnými společenskými problémy nebo zásadními citovými zvraty, spíš popisují každodenní situace a fantazie.
Žofie Křížková 05.11.2024
Dvaačtyřicetiminutová stopáž zahrnuje jediný track a ten nabízí ponor do hluboce meditativní lázně neopakovatelných nuancí. Za týden v Praze.
Sára Prostějovská 28.10.2024
Synthpopové Forgive Too Slow vypráví deset krátkých příběhů lásky, jíž autorka v každém z nich nahlíží jinýma očima.
Šimon Žáček 28.10.2024
Druhá série Rodu draka se tak moc věnuje intimním chvílím rodinných členů, až zapomíná na zásadní konflikt. Anebo je to záměr?
Lea Valentová 25.10.2024
Dômyselnú dramaturgickú pavučinu tak organizačný tím pretkal napríklad lokálnymi mýtmi aj ladením nástrojov z mimoeurópskych lokalít.
Michal Berec 05.10.2024
Nosným kameňom je hypnotická repetitívnosť motívov, improvizácia na pomedzí apalačského folku a jazzu, ktorá sa ale môže postupne začať zlievať.
Richard Michalik 31.08.2024
Opäť cez vydavateľstvo Constellation (Godspeed You! Black Emperor, Jerusalem in My Heart) a opäť s rovnakým producentom (Zach Scholes).
Jakub Veselý 30.08.2024
Názov Doomer Music je na mieste a album nám prináša pohľad do sveta, v ktorom sú ľudské emócie potlačené, kde môžeme vidieť len drsnú schránku panelových domov.
David Stoklas 27.08.2024
Final Summer je deska, ze které čiší životní síla a touha něco dělat. A dělat to navzdory příkořím.