Adéla Polka | Články / Recenze | 27.12.2021
Duo Ruut se vydává s druhou nahrávkou na další objevování možností, které skýtá hraní v tandemu na jeden nástroj. Kulla Kerguseks (Pro jemnost zlata) je delikátní dílko o pěti skladbách. Přebal je rovněž minimalistický a poměrně nenápadný, avšak kdo drží nosič v ruce, má šanci ocenit kvalitní papír, jemný reliéf grafiky a vkusné fotografie uvnitř. Umírněnost s důrazem na detaily, tak by se dalo EP charakterizovat obecně.
Katariina Kivi a Ann-Lisett Rebane jsou hudebnice s bohatou zkušeností, ale jak samy uvádí, styl společné hry na jednu citeru si vytváří samy. Nástrojová úspornost dává velký prostor jak vokálům, tak tichu. Nastínění příběhů, opakování a refrény, posluchač se s poslechem songy zároveň podvědomě učí. Hudebnice čerpají inspiraci v tradiční lidové tvorbě, nekopírují, vytváří si své nové, lehce baladické lidovky.
Dvojhlasy, které se místy dál dělí na další a další hlasy, připomínají tajuplné ozvěny z neobjevených severských lesů. Na EP se daří vytvářet s minimálními prostředky magickou atmosféru lidových rituálů. Staré v novém a učesaném hávu. Zvuk strun, ať už citery nebo kytar, se harmonicky prolíná s ženskou jemností. Celek působí uzavřeně, kruhovitě, téměř útulně, což možná podtrhuje fakt, že hudebnice sedí naproti sobě okolo citery, jako by hrály nějakou společenskou hru.
Exotičnost estonštiny zní jako zprávy z jiného světa, jako dětské říkanky. Z pocitu neznámosti vytrhne až skladba Nightingale, která je v angličtině: příběh o lásce připomíná pohádku, napovídá, že o podobných tématech by mohly být i ostatní skladby. Pocitově však nastolují spíše posmutnělou atmosféru, která nutí přemýšlet o tom, jestli jsou všechny konce špatné nebo je lepší se jednoduše smiřovat a splynout.
Nahrávka Kulla Kerguseks je nevtíravým pokusem o rozvoj estonských folklorních motivů s minimálními prostředky. Budování atmosféry pomocí vícehlasů a repetitivnosti funguje, dokáže si podmanit a pomáhá nastartovat fantazie o neznámých krajinách.
Matej Žofčín 18.12.2024
Keď internet objavil na Bandcampe jeho album To See the Next Part of the Dream, ľudia o ňom na stránkach ako Rate Your Music a Reddit nevedeli prestať rozprávať.
Martin Zoul 17.12.2024
Jsou tabu a tabu. Některá se zhroutí při sebedrobnějším otočení dějinného soukolí, jiná působí dojmem monolitu, do kterého byly při vzniku člověka vyryty základní zákony lidství.
Jakub Veselý 10.12.2024
Portfólio koluje pomedzi rockovými pasážami, jazzovými improvizáciami, punkovým rázom a avantgardným experimentálnym prístupom k hudbe.
Filip Peloušek 05.12.2024
Povznášející, psychedelií a euforií prosáklá hudba doplněná o do výšky vyhnaný zpěv Joshuy Hodgese v protikladu s texty plnými pochybností.
Kristina Kratochvilová 25.11.2024
Představu pozlátka tvrdě zadupává do země špinavá realita plná absťáku, démonů, lítosti a vyhasínajících životů Laneganových blízkých.
Šimon Žáček 24.11.2024
Zdánlivě banální příběh Anory skrývá krásy i ošklivosti chybujících lidí ve stále více matoucím světě.
Jakub Veselý 21.11.2024
Inšpiráciami sa Templeman netají, na R&B a soulových prvkoch sa podpísala hudba Stevieho Wondera a Princea, indie rock s jemnou psychedéliou pripomínajú Tame Impala alebo MGMT.
Magdalena Fendrychová 11.11.2024
Texty se nezabývají současnými společenskými problémy nebo zásadními citovými zvraty, spíš popisují každodenní situace a fantazie.
Žofie Křížková 05.11.2024
Dvaačtyřicetiminutová stopáž zahrnuje jediný track a ten nabízí ponor do hluboce meditativní lázně neopakovatelných nuancí. Za týden v Praze.
Sára Prostějovská 28.10.2024
Synthpopové Forgive Too Slow vypráví deset krátkých příběhů lásky, jíž autorka v každém z nich nahlíží jinýma očima.