prof. Neutrino | Články / Recenze | 21.12.2018
„Tato nahrávka představuje umělce různých žánrů, etnik, věkových skupin a pohlaví – a má být jejich společným prohlášením v těchto velmi děsivých časech,“ říká Tom Morello a definuje svoje současné snažení, které rovněž mělo za úkol zmapovat stav hudebních alternativ a jejich propojením se pokusit o nový globální žánr. Tematicky pak jde o příběhy lidí snažících se bojovat za sociální spravedlnost, příběhy, které mají směřovat ke spravedlivější a humánnější budoucnosti nás všech. Možná to zní až příliš utopicky, ale Morello o něco takového různými prostředky usiloval vlastně vždy.
Od úvodní těžkotonážní roznětky Battle Sirens (podpořené nekompromisní elektronikou Knife Party) je jasné, že Tom Morello tentokrát nezvolil folkrockovou polohu jako na svém sólovém debutu The Fabled City z roku 2011. Jeho současný protestní sound se blíží daleko víc k mateřským Rage Against the Machine a v duchu zmíněného konceptu je rovněž prosycen taneční elektronikou či současným hip hopem. Samotná pilotní skladba je sice pouze instrumentální, zvukově však asi nejvýstižněji demonstruje propojení všech zmiňovaných žánrů do jakési „programové“ hymny.
Morello na albu poprvé uplatnil producentský přístup, a tak v každé skladbě figuruje jiný interpret či hudebník. Ve We Don't Need You představuje otrkaného mladého rappera Vica Mensu, jehož text se dotýká konspirační teorie o útoku z 11. září pod taktovkou americké vlády, která si tak uzurpovala plnou moc nad kontrolou svých obyvatel. V dalším singlu Rabbit's Revenge se objeví i rapová legenda Killer Mike a jeho flow řádně rozpálí mikrofon, když vypráví o policejním násilí proti obyvatelům černé pleti, které je v USA stále na denním pořádku, i přes deklaraci o rasové rovnoprávnosti. Následuje zakuklená rapperka Leikeli47, jež popisuje příběh uprchlíka putujícího přes poušť za novým osudem. V závěrečné Lead Poisoning vypomohlo i wutangklanovské duo GZA + RZA, které vyzývá k občanské neposlušnosti vůči přituhující vládnoucí moci. A to je jen pár jmen z dobré dvacítky spolupracovníků.
Album sice může zpočátku působit žánrově roztříštěně, není však těžké propadnout jeho eklektismu, interpretační pestrosti a naléhavosti sdělení. The Atlas Underground je extraktem současné hudby kříženým s Morellovou emblematicky funkově kvílivou kytarou, naroubovanou na angažované poselství. The Atlas Underground je tak důkazem, že sociální a politická témata v umění nemusí být pózou, ale i snahou o autentickou výpověď.
Tom Morello – The Atlas Underground (Mom + Pop, 2018)
web interpreta
Jiří V. Matýsek 20.12.2024
Do světa písničkářů se noří nová publikace novináře, muzikanta a pečlivého lovce příběhů písní Michala Bystrova Hvězdy v polostínu. Nabízí stovku portrétů písničkářů ze šedesátých let.
Matej Žofčín 18.12.2024
Keď internet objavil na Bandcampe jeho album To See the Next Part of the Dream, ľudia o ňom na stránkach ako Rate Your Music a Reddit nevedeli prestať rozprávať.
Martin Zoul 17.12.2024
Jsou tabu a tabu. Některá se zhroutí při sebedrobnějším otočení dějinného soukolí, jiná působí dojmem monolitu, do kterého byly při vzniku člověka vyryty základní zákony lidství.
Jakub Veselý 10.12.2024
Portfólio koluje pomedzi rockovými pasážami, jazzovými improvizáciami, punkovým rázom a avantgardným experimentálnym prístupom k hudbe.
Filip Peloušek 05.12.2024
Povznášející, psychedelií a euforií prosáklá hudba doplněná o do výšky vyhnaný zpěv Joshuy Hodgese v protikladu s texty plnými pochybností.
Kristina Kratochvilová 25.11.2024
Představu pozlátka tvrdě zadupává do země špinavá realita plná absťáku, démonů, lítosti a vyhasínajících životů Laneganových blízkých.
Šimon Žáček 24.11.2024
Zdánlivě banální příběh Anory skrývá krásy i ošklivosti chybujících lidí ve stále více matoucím světě.
Jakub Veselý 21.11.2024
Inšpiráciami sa Templeman netají, na R&B a soulových prvkoch sa podpísala hudba Stevieho Wondera a Princea, indie rock s jemnou psychedéliou pripomínajú Tame Impala alebo MGMT.
Magdalena Fendrychová 11.11.2024
Texty se nezabývají současnými společenskými problémy nebo zásadními citovými zvraty, spíš popisují každodenní situace a fantazie.
Žofie Křížková 05.11.2024
Dvaačtyřicetiminutová stopáž zahrnuje jediný track a ten nabízí ponor do hluboce meditativní lázně neopakovatelných nuancí. Za týden v Praze.