prof. Neutrino | Články / Recenze | 21.12.2018
„Tato nahrávka představuje umělce různých žánrů, etnik, věkových skupin a pohlaví – a má být jejich společným prohlášením v těchto velmi děsivých časech,“ říká Tom Morello a definuje svoje současné snažení, které rovněž mělo za úkol zmapovat stav hudebních alternativ a jejich propojením se pokusit o nový globální žánr. Tematicky pak jde o příběhy lidí snažících se bojovat za sociální spravedlnost, příběhy, které mají směřovat ke spravedlivější a humánnější budoucnosti nás všech. Možná to zní až příliš utopicky, ale Morello o něco takového různými prostředky usiloval vlastně vždy.
Od úvodní těžkotonážní roznětky Battle Sirens (podpořené nekompromisní elektronikou Knife Party) je jasné, že Tom Morello tentokrát nezvolil folkrockovou polohu jako na svém sólovém debutu The Fabled City z roku 2011. Jeho současný protestní sound se blíží daleko víc k mateřským Rage Against the Machine a v duchu zmíněného konceptu je rovněž prosycen taneční elektronikou či současným hip hopem. Samotná pilotní skladba je sice pouze instrumentální, zvukově však asi nejvýstižněji demonstruje propojení všech zmiňovaných žánrů do jakési „programové“ hymny.
Morello na albu poprvé uplatnil producentský přístup, a tak v každé skladbě figuruje jiný interpret či hudebník. Ve We Don't Need You představuje otrkaného mladého rappera Vica Mensu, jehož text se dotýká konspirační teorie o útoku z 11. září pod taktovkou americké vlády, která si tak uzurpovala plnou moc nad kontrolou svých obyvatel. V dalším singlu Rabbit's Revenge se objeví i rapová legenda Killer Mike a jeho flow řádně rozpálí mikrofon, když vypráví o policejním násilí proti obyvatelům černé pleti, které je v USA stále na denním pořádku, i přes deklaraci o rasové rovnoprávnosti. Následuje zakuklená rapperka Leikeli47, jež popisuje příběh uprchlíka putujícího přes poušť za novým osudem. V závěrečné Lead Poisoning vypomohlo i wutangklanovské duo GZA + RZA, které vyzývá k občanské neposlušnosti vůči přituhující vládnoucí moci. A to je jen pár jmen z dobré dvacítky spolupracovníků.
Album sice může zpočátku působit žánrově roztříštěně, není však těžké propadnout jeho eklektismu, interpretační pestrosti a naléhavosti sdělení. The Atlas Underground je extraktem současné hudby kříženým s Morellovou emblematicky funkově kvílivou kytarou, naroubovanou na angažované poselství. The Atlas Underground je tak důkazem, že sociální a politická témata v umění nemusí být pózou, ale i snahou o autentickou výpověď.
Tom Morello – The Atlas Underground (Mom + Pop, 2018)
web interpreta
Richard Michalik, Veronika Vagačová 30.01.2025
Po silnom debute, za ktorý si Vojtik vyslúžil ocenenie RadioHead Awards, šlo očakávať čokoľvek. Jeho odvaha a talent ukazovali hneď viacerými možnými smermi.
Štěpán Šanda 28.01.2025
Procházka výstavou v podobě něčeho blízkého počítačové hře může dobře připomínat pandemickou osamělost. Kid A Mnesia Exhibition.
Michal Pařízek 28.01.2025
Život Vernona Subutexe je brutálním popisem společnosti rozpolcené v různých směrech, společnosti, jíž cloumají nenávistné nálady směrem k odlišným rasám, cizincům nebo prostě osobám, které nezapadají.
Radim Kopáč 27.01.2025
Punk ladies made in ČSSR určitě musely být. Možná ne tak výrazné jako holky z Dybbuku, možná netvořily celou sestavu, ale každopádně tady měly své místo. Na pódiu i pod…
Veronika Vagačová 22.01.2025
Hravé riffy, prenikavé vokály a nečakané štylistické zmeny sú len pár z ocenenia-hodných kvalít tejto relatívne novej skupiny.
Jiří V. Matýsek 21.01.2025
Žádný growl, žádné temné mručení, jakoby tu z vlhkých kobek zněl hlas čisté bytosti, kterou zahnalo lidské nepochopení.
3DDI3 01.01.2025
Kapela, co má duši, ale nemá hlas. Anebo jo.
Jiří V. Matýsek 20.12.2024
Do světa písničkářů se noří nová publikace novináře, muzikanta a pečlivého lovce příběhů písní Michala Bystrova Hvězdy v polostínu. Nabízí stovku portrétů písničkářů ze šedesátých let.
Matej Žofčín 18.12.2024
Keď internet objavil na Bandcampe jeho album To See the Next Part of the Dream, ľudia o ňom na stránkach ako Rate Your Music a Reddit nevedeli prestať rozprávať.
Martin Zoul 17.12.2024
Jsou tabu a tabu. Některá se zhroutí při sebedrobnějším otočení dějinného soukolí, jiná působí dojmem monolitu, do kterého byly při vzniku člověka vyryty základní zákony lidství.